Nye regler for kjøp av kontantkort og mobilabonnement skal hindre misbruk av falsk ID. Bakgrunnen er at kriminelle har utnyttet ordningen, noe som ble avdekket av Dagbladet.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Mycall en bot for brudd på ID-reglene. De nye reglene krever at man må fremvise originalt ID-bevis som pass eller førerkort, eller elektronisk ID som BankID.
Nkom vil føre tilsyn for å sikre at aktørene følger de nye reglene. En undersøkelse viser at ni av ti nordmenn ble forsøkt svindlet via SMS, e-post og telefoni i fjor.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Et samarbeid mellom mobilselskaper og myndigheter har resultert i at 40 millioner svindelsamtaler er stoppet i Norge. Tiltakene har ført til at 645 000 svindelforsøk stoppes daglig, noe som tilsvarer syv forsøk per sekund. Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung understreker at dette viser at samarbeid mot digital svindel fungerer. Som et ledd i arbeidet er det innført strengere regler for kjøp av mobilabonnement, hvor gyldig legitimasjon nå er påkrevd.
4 måneder siden
Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID. Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer. Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
27 dager siden
Statens vegvesen advarer om et nytt svindelforsøk der kriminelle utgir seg for å være dem via e-post. E-postene krever betaling for en angivelig oppdatering av førerkort og kjøretillatelser, og truer med suspensjon av tillatelser ved manglende betaling. Mottakerne blir bedt om å logge inn på en falsk nettside og betale et gebyr. Vegvesenet understreker at de aldri vil be om betaling på denne måten og oppfordrer folk til å slette mistenkelige meldinger. De som er blitt svindlet, bør anmelde forholdet til politiet og kontakte banken umiddelbart. Vegvesenet jobber aktivt med å bekjempe svindelen og beklager at deres navn misbrukes.
4 måneder siden
Strømleverandører som bryter regelverket, for eksempel gjennom villedende markedsføring, risikerer nå å få forbud mot å selge strøm til nye kunder. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) kan delvis trekke tilbake konsesjonen som et virkemiddel mot grove eller gjentatte brudd. Dette tiltaket er innført for å beskytte strømkunder og opprettholde tilliten i markedet. Vanlige regelbrudd inkluderer villedende markedsføring, uklare avtalevilkår, og brudd på faktureringsbestemmelser. Forbrukertilsynet har også avdekket tilfeller der leverandører har sagt opp gunstige avtaler, overfakturert kunder, og krevd uforholdsmessig høye bruddgebyrer.
3 måneder siden
Telenor har stanset over 100 millioner svindelforsøk via anrop og SMS i 2024. Et nytt sikkerhetsfilter, aktivert i samarbeid med andre operatører, blokkerer svindelforsøk på tvers av mobilnett, og identifiserte 200-250 000 spoofede numre daglig i starten. I tillegg ble 2,1 milliarder forsøk knyttet til ondsinnede nettsider blokkert. Digital kriminalitet via annonser på nett øker, og Telenor blokkerte over seks millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet daglig i fjor. Kriminelle tilpasser seg raskt nye mottiltak, og teleselskapene oppfordrer kunder til å melde fra om svindelforsøk.
10 dager siden
En butikk i Horten har begrenset salg av Apple-gavekort etter at ansatte oppdaget forsøk på svindel mot eldre kunder. Politiet advarer om en økende trend der svindlere bruker gavekort til å lure eldre for store pengebeløp, ofte gjennom falske profiler på sosiale medier eller ved å utgi seg for å være en kjæreste. Butikkansatte og pårørende oppfordres til å være oppmerksomme og varsle politiet ved mistanke.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
1 måned siden
Statens vegvesen advarer mot en ny SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være dem og ber folk om å fornye førerkortet via en lenke. Denne lenken fører til en falsk nettside hvor de forsøker å stjele sensitive personopplysninger. Vegvesenet oppfordrer folk til å ikke åpne lenken og kontakte politiet og banken umiddelbart hvis de allerede har gjort det. De råder også folk til å være skeptiske til SMS-er som ber om handling uten forvarsel, og anbefaler å endre passord på alle tjenester brukt på mobilen.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om at svindlere forsøker å utnytte utsendelsen av skattekort for å lure til seg sensitiv informasjon. De fleste nordmenn vil motta melding om at skattekortet er klart fra og med mandag. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn direkte på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Mottar man mistenkelige henvendelser, skal man ikke oppgi informasjon eller trykke på lenker. Skatteetaten anbefaler å slette e-posten, kontakte banken ved mistanke om svindel, og sende mistenkelige meldinger til phishing@skatteetaten.no. Politiet kan også kontaktes.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
10 dager siden
Statens vegvesen advarer mot en økning i svindelforsøk via e-post. Svindlerne utgir seg for å være fra Statens vegvesen og sender ut falske meldinger om fartsbøter og nødvendig fornyelse av førerkort. I e-postene om fartsbøter trues det med økte gebyrer og inndragning av førerrett dersom boten ikke betales innen 24 timer. Andre e-poster omhandler en angivelig oppdatering av førerkort som skal tre i kraft i 2025, og krever et gebyr på 280 kroner. Vegvesenet oppfordrer folk til å være forsiktige, sjekke meldinger nøye, og melde fra om mistenkelige henvendelser. De understreker at det er politiet, ikke Statens vegvesen, som håndhever fartsbøter.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
4 måneder siden
Fra nyttår innføres strengere regler for å luke ut umodne prosjekter fra strømkøen. Nettselskapene skal vurdere modenheten til prosjekter over 1 megawatt, basert på kriterier som prosjektbeskrivelse, tidsplan og finansieringsplan. Formålet er å sikre at reelle prosjekter får tilgang til strømnettet og unngå unødvendig nettutbygging. Eksisterende industri prioriteres foran ny industri ved lik modenhet. Statnett skal vurdere prosjekter over 100 megawatt. Reglene skal sikre likebehandling over hele landet og unngå at umodne prosjekter blokkerer for de som er klare til å investere. Selskaper som mister sin plass i køen kan klage.
1 måned siden
Statens vegvesen advarer mot en ny SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være dem. I meldingen blir mottakerne bedt om å fornye førerkortet sitt. SMS-en inneholder en lenke som fører til en falsk side der personlig informasjon og BankID-detaljer forsøkes stjålet. Statens Vegvesen råder folk til å ikke åpne meldingen. De som likevel har åpnet den, bør umiddelbart kontakte politiet og banken for å forhindre ID-tyveri og annen misbruk.