Sykehuset Østfold ga sine 5600 ansatte en julegave bestående av tre poser Eplegull, levert i en anonym eske uten julehilsen. Dette skapte skuffelse og misnøye blant de ansatte, som opplevde gaven som upersonlig og lite gjennomtenkt.
Sykehusledelsen beklager at det ikke fulgte med en julehilsen og innrømmer at årets gave ikke var en suksess. Innkjøpsansvarlig forklarer at valget falt på Eplegull etter at de ikke fikk tilbud fra lokale leverandører, og at de vil vurdere alternative gaver til neste år.
Ansatte har foreslått å heller gi penger til veldedighet eller støtte lokale aktiviteter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Ansatte ved Sykehuset Østfold uttrykte stor skuffelse over årets julegave, som bestod av tre poser Eplegull uten noen hilsen fra ledelsen. Dette skjedde etter at de i 2020 fikk en nylonlue som julegave. Sykehuset hadde et budsjett på 600 000 kroner til julegaver, omtrent 85 kroner per ansatt. Sykehusledelsen innrømmer at de "bommet" med gaven, men understreker at det også ble levert fruktkurver og julegrøt til avdelingene. De forklarer at de fikk lite respons på forespørsler om julegaver i markedet, og at de må være bevisste på pengebruken som en offentlig etat.
4 måneder siden
Ansatte i helsesektoren opplever store forskjeller i julegaveordninger. Helse Møre og Romsdal gir et sitteunderlag til sine ansatte, samtidig som de kutter 200 stillinger. St. Olavs hospital har droppet julegaver helt på grunn av økonomiske vanskeligheter. Ved Oslo Universitetssykehus varierer det fra avdeling til avdeling om det gis julegaver, og det er ingen overordnet strategi. Universitetssykehuset Nord-Norge og Akershus Universitetssykehus har heller ingen sentral julegaveordning, og det er opp til de enkelte avdelingene å eventuelt gi noe. Mange ansatte opplever mangel på anerkjennelse for sin innsats.
1 måned siden
Helfo snudde først om utbetaling av julebonus til sine ansatte etter kritikk fra Helsedirektoratet, som mente det var feil bruk av offentlige midler. Likevel ble bonusen på 20.000 kroner per ansatt utbetalt, pluss forsinkelsesrenter, da avtalen viste seg å være juridisk bindende. Direktøren beklager situasjonen, men står fast ved at intensjonen var å anerkjenne medarbeidernes innsats. Han understreker at en lignende situasjon ikke vil oppstå igjen under hans ledelse.
4 måneder siden
Helfo-direktøren besluttet å gi alle 450 ansatte en julebonus på 20.000 kroner, totalt 9 millioner, som en belønning for ekstraordinær innsats. Dette ble vedtatt på et møte i desember. Etter kritikk og spørsmål om bruk av offentlige midler, snudde ledelsen i Helfo og kansellerte utbetalingen. Direktøren innrømmer at det var en feilvurdering å foreslå en slik bonus og beklager situasjonen overfor de ansatte. Helfo forvalter årlig 45 milliarder kroner fra statskassen til helsetjenester.
4 måneder siden
Sykepleiere ved Nordlandssykehuset i Bodø og Vesterålen opplevde lønnstrøbbel før jul da de ikke fikk utbetalt sine kvelds-, overtids- og helgetillegg. En feil i overgangen til en ny tjenesteplan er årsaken til at sykepleiere kan ha fått opptil 10.000 kroner mindre i lønn. Sykehuset beklager situasjonen, men på grunn av manglende kapasitet vil ikke etterbetaling skje før i januar. Tillitsvalgte uttrykker bekymring for at dette kan forverre situasjonen for en allerede presset yrkesgruppe, spesielt med tanke på at mange jobber i julen.
4 måneder siden
Jannike Thomassen opplevde at en julegave hun hadde bestilt, ikke ble levert som avtalt. Pakken dukket senere opp i en Ikea-pose i fellesarealet i en annen blokk i samme borettslag. Det viste seg at Helthjem, transportselskapet, hadde plassert flere pakker der. Andre beboere hadde også observert denne praksisen. Thomassen kontaktet Helthjem, og selskapet beklaget og forklarte at dette er en vanlig rutine i høysesong. De lovet imidlertid å endre praksisen for dette borettslaget. Mange andre kunder har også rapportert om problemer med Helthjem, og deler sine erfaringer i en Facebook-gruppe for misfornøyde kunder.
3 måneder siden
Kommunalt ansatte i Namsos arrangerte et privat julebord der de loddet ut betalte fridager som premier. Kommunedirektøren reagerte sterkt på dette, og understreket at det ikke skal gjenta seg, da det er juridisk problematisk og urettferdig. Han informerte virksomhetsledere og tillitsvalgte om saken. Fagforbundet reagerte også og kontaktet kommuneadvokaten. Ordføreren var overrasket over hendelsen og understreket at det sender feil signaler til resten av organisasjonen. Til tross for reaksjonene, får ikke de ansvarlige noen konsekvenser utover en klar beskjed om at dette ikke skal skje igjen. Kommunedirektøren anslår verdien av en fridag til rundt 3000 kroner.
4 måneder siden
Møbelkjeden Jysk gir alle sine ansatte fri med lønn på julaften, slik at de kan feire jul med sine familier. Dette gjelder alle de 108 butikkene i Norge. Jysk kommunikasjonssjef sier at de ønsker å gi de ansatte en mulighet til å slappe av og feire jul. Ansatte er svært fornøyde med avgjørelsen. Jysk har også nylig investert i en stor årsfest for sine ansatte. Selv om de taper omsetning og må betale bøter til enkelte utleiere for å holde stengt, mener de at det er en god investering i de ansattes trivsel. Andre møbelkjeder som Ikea og Skeidar holder også stengt på julaften.
4 måneder siden
Posten har fortsatt 18 uidentifiserte pakker etter julaften, til tross for et stort volum på rundt to millioner pakker ukentlig i julemåneden. Et spesialteam jobber med å løse «gavemysteriet», da pakkene mangler fullstendig adresseinformasjon. Juledetektivene har lagt ut bilder av noen av pakkene på Postens nettsider i håp om å finne de rette mottakerne. I desember har Vest Østlandsterminalen håndtert over 21,5 millioner postsendinger. Posten melder også om en økning i bruk av pakkebokser på over 100 prosent sammenlignet med fjoråret. Konsernsjefen forsikrer at all julepost med kjent mottaker er levert eller på vei.
4 måneder siden
Vipps opplever forsinkelser i pengeoverføringer midt i julegave-rushet, der mange bruker appen for å sende julegaver. Noen brukere opplever at pengegavene ikke kommer frem umiddelbart. Vipps beklager problemene og jobber med å løse dem slik at gavene kommer frem så raskt som mulig. Det vises en melding i appen om forsinkelsene når man forsøker å sende penger.
4 måneder siden
Mange ønsker å bytte julegaver de ikke er fornøyd med. For å bytte en vare kreves ofte en byttelapp, men det er mulig å bytte uten hvis man vet hvor varen er kjøpt. Nettkjøp har 14 dagers angrerett, og noen butikker har utvidet byttefrist i julen. Gaver kjøpt i utlandet kan være vanskelig å bytte. Forbrukerrådet anbefaler å ikke kaste byttelappen, og å bytte gaver innen fristen. Hvis bytting ikke er mulig, kan gaven gis videre eller selges. Det er sjeldent konflikter rundt bytting av julegaver.
4 måneder siden
Mange jobber på julaften, inkludert helsepersonell. Hjelpepleier Heidi Asphol Stivold ved et sykehjem i Trøndelag beskriver julaften som den fineste vakta, med en spesiell ro og ekstra tid for beboerne. Barnesykepleier Vibeke Hesselberg på nyfødtintensiv ved Oslo universitetssykehus forteller at selv om det er rolig, kan situasjonen endre seg raskt. Begge understreker viktigheten av å gi ekstra omsorg til de som er på sykehus i julen. De ansatte får julemat og en liten gave som takk for innsatsen.
4 måneder siden
Møbelkjeden Jysk valgte å stenge sine 108 fysiske butikker på julaften for å gi sine ansatte fri, og de ansatte som var satt opp på vakt fikk likevel lønn. Dette medfører at Jysk må betale bøter til noen kjøpesentre og huseiere som krever at butikkene holder åpent. Jysk opplyser ikke om størrelsen på bøtene, men sier at de fleste huseiere er positive til stengingen. Jysk aksepterer kostnaden og tapte inntekter for å holde stengt på julaften.
4 måneder siden
Norli opplever et kaos rundt julehandelen, med mange kunder som ikke har mottatt bestilte varer i tide. Kunder melder om manglende leveranser, forsinkelser og vanskeligheter med å komme i kontakt med kundeservice. Norli beklager situasjonen og forklarer problemene med tekniske utfordringer på et nytt lager og forsinkelser fra England. Mange bestillinger gjort under Black Week er rammet. Norli tilbyr refusjon for de som ikke mottar varene sine, men innrømmer at noen varer ikke vil rekke frem til jul.
1 måned siden
To kunder, Renate og Aslaug, opplevde problemer med sine Euroflorist-bestillinger. Renate mottok en blomsterdekorasjon som ikke соответствовала beskrivelsen og luktet vondt. Aslaug fikk en juledekorasjon med allergener, til tross for at hun hadde bestilt en allergivennlig variant. Begge klaget uten å bli hørt før TV 2 hjelper deg kontaktet Euroflorist. Selskapet beklaget hendelsene og tilbød kompensasjon. Euroflorist vil forbedre bestillingsprosessen for å unngå lignende problemer i fremtiden.