Juni ble en uvanlig trøblete måned for Vipps, med over ti driftsfeil som rammet tusenvis av brukere. Kommunikasjonssjef Caroline Lunde innrømmer at omtrent tre kvarter med feil fordelt på ulike dager er høyere enn normalt. Blant de større hendelsene var innloggingsfeil for alle brukere 17. juni og tekniske problemer 25.
juni. Vipps forklarer at den vanligste årsaken til trøbbel er tekniske utfordringer i bankinfrastrukturen eller hos lokale banker, feil som ligger utenfor Vipps' kontroll. Selskapet opplever også egne feil, ofte i forbindelse med systemendringer, som de raskt retter opp ved å «rulle tilbake» systemet.
Lunde avviser at økt brukermengde, nye funksjoner eller sammenslåingen med MobilePay har skapt ekstra utfordringer, og understreker at Vipps opererer på samme tekniske plattform med utvidet kapasitet for 12,5 millioner brukere. Vipps råder brukere til å legge inn flere kort som backup for å unngå problemer ved bankfeil. Ved større feil informeres brukere direkte i appen, bedriftskunder via driftssider, og mediene blir ofte orientert.