
Regjeringen lover løsning for manglende BankID-tilgang
En av ti nordmenn mangler BankID, noe som hindrer tilgang til viktige digitale tjenester som bank, NAV og Helsenorge. Regjeringen lover nå en ny felles fullmaktsløsning for å inkludere alle, men kritikere mener arbeidet går for sakte og er diskriminerende.
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- En av ti nordmenn mangler BankID, noe som hindrer tilgang til essensielle digitale tjenester som bank, NAV og Helsenorge.
Sammendrag
En av ti i Norge mangler BankID, noe som skaper store problemer med tilgang til digitale tjenester i bank, NAV og Helsenorge. Norges forbund for utviklingshemmede (NFU) kaller situasjonen skandaløs og diskriminerende. Ann-Elin Mikkelsen (37) forteller at hun trengte hjelp for å installere BankID, og NRK har belyst tilfeller som Anna, som risikerer inkasso fordi hun ikke får hjulpet broren hun er verge for.
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) anerkjenner frustrasjonen og lover en løsning. Regjeringen har bevilget 2,6 millioner kroner til en ny, felles nasjonal brukerportal og fullmaktsløsning. Digdir er i gang med arbeidet, og vergemål forventes tilgjengelig i løpet av året, med en helhetlig løsning klar i 2028.
Mens Anna er glad for initiativet, kritiserer NFU-leder Tom Tvedt tempoet og mener at denne gruppen mennesker har blitt ignorert i årevis, og at løsningen burde vært på plass for ti år siden. Den nye løsningen skal gjøre det enklere for ikke-digitale brukere å la seg representere og spare forvaltningen for store summer.
Nøkkelentiteter
Karianne Tung
Tom Tvedt
Ann-Elin Mikkelsen
Anna
Norges forbund for utviklingshemmede (NFU)
Regjeringen
NAV
Helsenorge
Digdir
Norge