Den nye T-banelinjen mellom Majorstuen og Fornebu i Oslo kan bli omtrent 1 milliard kroner dyrere enn tidligere beregnet. En ny usikkerhetsanalyse anslår sluttkostnaden til 27,2 milliarder kroner, noe som er 1 milliard mer enn i forrige analyse.
Økningen skyldes at de underjordiske stasjonene blir dyrere enn antatt, mens tunnelen forventes å bli billigere. Budsjettet for prosjektet er satt til 27,5 milliarder kroner, med en buffer på 31,2 milliarder.
Fornebubanen, som er drøyt 8 kilometer lang, skal etter planen stå ferdig i 2029.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
21 dager siden
E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning. Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
3 måneder siden
Statnett har varslet en betydelig kostnadssprekk for oppgraderingen av Ulven transformatorstasjon i Oslo. Prosjektet, som opprinnelig ble anslått å koste mellom 785 og 1050 millioner kroner, har nå en forventet kostnadsramme på 1,9 til 2,2 milliarder kroner. Ifølge Statnett skyldes kostnadsøkningen økte markedspriser i forbindelse med elektrifiseringen av Europa, et stramt leverandørmarked og en generell prisstigning på store nettkomponenter som transformatorer. I tillegg skal anlegget bygges som et gassisolert anlegg uten klimagassen SF6, noe som også bidrar til økte kostnader. Arbeidet med oppgraderingen er ennå ikke påbegynt.
3 måneder siden
I 2025 vil Oslos T-banenett oppleve omfattende stengninger og avvik på grunn av den største utbyggingen siden 1960-tallet. Fra 27. januar til 13. mars vil T-banen ikke gå gjennom sentrum etter klokken 21 søndag til torsdag. Alle linjer vil bli berørt av buss for bane i perioder gjennom året, og Majorstuen stasjon stenges helt eller delvis i tre måneder fra sankthans. Ifølge samferdselsbyråden vil dette bli mer krevende for befolkningen enn stengningen av Ring 1. Utbyggingen skal øke kapasiteten med 20 prosent, slik at T-banen kan frakte over 20 millioner flere reisende årlig.
2 måneder siden
Oslo og Bærum står overfor omfattende T-banearbeid som vil føre til stengninger og redusert kapasitet. Fornebubanen skal kobles til, og Majorstuen stasjon bygges om, noe som påvirker flere linjer. Buss for T-bane vil erstatte deler av strekningen, men med færre passasjerplasser. Reisende oppfordres til å finne alternative ruter og beregne ekstra tid. Arbeidet beskrives som en nødvendig oppgradering for fremtidens kollektivtilbud, men vil gi en krevende periode for de reisende.
3 måneder siden
Prisene på kollektivtransport i Oslo og Akershus øker. De fleste billetter stiger med 4,1 prosent, mens månedskort i Akershus øker med hele 9,8 prosent. Dette er for å unngå rutekutt i Akershus, som trenger 45 millioner kroner i ekstra billettinntekter. Samtidig stenger T-banen i Oslo gjennom sentrum etter klokken 21 fra 27. januar til 13. mars. Dette skyldes installasjon av et nytt digitalt signalanlegg. Reisende oppfordres til å sjekke alternative reisemåter og beregne ekstra reisetid. T-banen kjører som normalt på dagtid og i helgene.
3 måneder siden
Aker Solutions er tildelt en kontrakt verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet, hvor CO₂ skal fanges og lagres permanent i Nordsjøen. Prosjektet finansieres av den norske stat, Oslo kommune og Hafslund Celsio, med en total investeringsramme på 9,5 milliarder kroner. Byrådsleder Eirik Lae Solberg fremhever at karbonfangst er avgjørende for å nå Oslos klimamål. Prosjektet ble tidligere satt på vent på grunn av høye kostnadsanslag, men er nå i gang igjen og planlegges å være operativt innen tredje kvartal 2029.
2 måneder siden
Nye beregninger viser at regjeringens «Noregspris» på strøm kan koste staten betydelig mer enn først antatt, muligens titalls milliarder kroner. Analyser indikerer at ordningen kan koste 11,4 milliarder neste år og opp mot 28,4 milliarder årlig etter 2029. Kritikere mener regjeringens anslag er for lavt og bærer preg av hastverksarbeid. Energiministeren erkjenner usikkerhet knyttet til fremtidige strømpriser og vil komme med et nytt anslag i revidert nasjonalbudsjett i mai. Samfunnsøkonomer advarer mot uante utgifter og at fastprisordningen kan svekke insentivene til å redusere strømforbruket.
4 måneder siden
Ruter planlegger omfattende T-baneavvik i 2025 for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger. Disse inkluderer oppgradering av Majorstuen stasjon, tilkobling av Fornebubanen og installasjon av nytt signalsystem. Det vil bli buss for bane på flere strekninger, med det lengste avviket mellom Borgen og Majorstuen fra slutten av mars til begynnelsen av november. Majorstuen stasjon vil være stengt i perioder, hovedsakelig i sommerferien. Ruter forstår at dette vil skape ulemper for reisende, men understreker at arbeidet er nødvendig. De lover å tilby et godt erstatningstilbud og informere om avvik i god tid via app og nettsider.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
2 måneder siden
Statnett melder om kraftig kostnadsvekst i utbyggingen av kraftlinjer, primært grunnet økte renter og komponentpriser. Selskapet investerer årlig store summer i nettprosjekter, men ser nå at flere prosjekter vil overskride tidligere kostnadsestimater, blant annet kraftlinjen fra Skaidi til Hammerfest. Statnett planlegger å revidere sine planer på bakgrunn av forsinkelser i industriprosjekter og klimatiltak, noe som kan påvirke selskapets prosjektportefølje. Kostnadene dekkes av forbrukerne gjennom nettleien.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
1 måned siden
T-banenettet i Oslo gjennomgår en stor oppgradering frem til 30. november 2025. Arbeidet omfatter påkobling av Fornebubanen og ombygging av Majorstuen stasjon. Torsdag kveld starter omkobling av 18 000 kabler, noe som fører til stengning av Nationaltheatret og Majorstuen stasjon. Buss for bane vil erstatte T-banen vest for sentrum. Fra fredag erstattes linje 2 og 3 med buss mellom Borgen og Majorstuen frem til 3. november. Ruter anbefaler reisende å reise før klokken 17.30 for å unngå forsinkelser.
1 måned siden
Oslo står overfor omfattende T-baneoppgraderinger som vil føre til betydelige forstyrrelser for reisende. Fra og med denne helgen og frem til november vil flere linjer være stengt i perioder, og erstattes med buss. De mest omfattende endringene gjelder linje 2 og 3, som vil være stengt mellom Borgen og Majorstuen i over syv måneder. Ruter oppfordrer reisende til å bruke deres interaktive T-banekart for å få oversikt over endringene, og ber om tålmodighet mens oppgraderingene pågår.
2 måneder siden
Fleire straumanalytikarar meiner regjeringa har undervurdert kostnadene for «noregspris». Energiministeren anslår 3,8 milliardar kroner, men analyseselskapet Thema Consulting Group meiner det vil koste 6,6 milliardar i eit godt år. Redaktør i EnergiWatch trur det kan bli enda dyrare, kanskje over 10 milliardar. Regjeringa baserer sine berekningar på historiske straumprisar, medan analytikarar meiner dei bør sjå på framtidige prisforventningar. Finanspolitikkutvalet åtvarar mot at billig straum reduserer motivasjonen for å spare energi, og finansminister Stoltenberg seier ordninga kanskje ikkje er fagleg forsvarleg.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.