En kunde er misfornøyd med Coops scampi som markedsføres som «uten skall», men som likevel har skall på halen. Kunden mener markedsføringen er misvisende og at klageprosessen er for tungvint.
Diskusjonen om hvorvidt scampi «uten skall» skal inkludere halen eller ikke, har skapt engasjement på sosiale medier. Coop bekrefter at scampien er uten skall, men med hale, som er i tråd med bransjestandard.
De innrømmer likevel at kommunikasjonen kunne vært bedre og vil vurdere å endre merkingen på forsiden av pakken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
1 måned siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
3 måneder siden
En kvinne oppdaget at en pakke med 500 gram kylling fra Coop kun inneholdt 377 gram, et avvik på rundt 25 prosent. Hun delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stort engasjement. Coop beklaget feilen og forklarte at det skyldtes en feil under pakking. De understreket at kundene skal være trygge på at de får det de betaler for, og at de følger opp saken med sin leverandør. Justervesenet har regler for hvor store avvik som er tillatt, og kontrollerer vektsystemer. For en pakke på 500 gram er et avvik på 30 gram tillatt, ikke 123 gram som kunden opplevde.
14 dager siden
Andrea Storbukt Knutsen opplevde å få en pizza med lite kjøtt fra Coop, til tross for at emballasjen viste rikelig med kjøtt. Hun følte seg lurt, noe som svekket tilliten til produktet og butikken. Forbrukerrådet påpeker at markedsføringsloven setter grenser for avvik mellom bilde og produkt, og oppfordrer forbrukere til å klage. Coop beklager hendelsen og forklarer at transport kan føre til at toppingen forskyves. Kunden er likevel skeptisk til å kjøpe pizzaen igjen.
1 måned siden
En kunde reagerte på at mørbrad-biffene han kjøpte hos Coop var mindre enn de 150 grammene som var oppgitt på pakken. TV 2 gjennomførte en stikkprøve i fire ulike Coop-butikker, og fant at ingen av biffene veide det de skulle. Gjennomsnittsvekten var 139 gram, noe som får en dagligvareekspert til å reagere. Han mener dette kan være et eksempel på «krympflasjon». Coop beklager hendelsen og sier at de vil ta tak i problemet med leverandøren.
4 måneder siden
Flere kunder har klaget på nettbutikken Wildfit.no etter å ha bestilt varer som ikke ble levert. Kundene opplevde manglende kommunikasjon og forsinkede eller kansellerte ordre uten refusjon. Forbrukerrådet kritiserer praksisen med manglende kundeservice og konstante salg. Etter at TV2 Hjelper deg tok kontakt, stengte Wildfit.no nettbutikken og sosiale medier. Daglig leder i Wildfit AS forklarer problemene med leverandør og lagersystem. Selskapet lover å refundere berørte kunder, men flere venter fortsatt på pengene sine.
27 dager siden
Telia-kunder er frustrerte etter at TV 2-kanalene ble fjernet fra deres TV-pakker grunnet manglende enighet om en ny distribusjonsavtale. Kunder klager over manglende informasjon og utilstrekkelig kompensasjon, og mener de ikke får det de betaler for. Telia tilbyr poeng eller en kontantkompensasjon, men Forbrukerrådet mener dette er utilstrekkelig for mange, spesielt de som bor i sameier. TV 2 beklager situasjonen og erkjenner at avstanden mellom partene er stor, men understreker at kundene finner veien til TV 2s innhold på andre måter.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
3 måneder siden
Flere kunder av møbelgiganten Skeidar er frustrerte over manglende kundeservice og lange leveringstider. Kunder rapporterer om at de ikke får svar på henvendelser via e-post, chat eller sosiale medier, og at leveringstiden på bestilte varer overskrides. Forbrukerrådet bekrefter å ha mottatt mange henvendelser om Skeidar, hovedsakelig knyttet til forsinket levering. Skeidar beklager situasjonen og forklarer problemene med økt etterspørsel og forsinkelser hos leverandører. De opplyser at de har iverksatt tiltak for å forbedre kundeservice og kontakte berørte kunder. Samtlige kunder som har vært i kontakt med TV2 hjelper deg har blitt kontaktet av Skeidar.
10 dager siden
TV-profil Jan Tore Kjær reagerer kraftig på de høye prisene på norsk sjømat etter å ha betalt 895 kroner for seks sjøkreps. Han mener det er «fullstendig galskap» at sunn og lokal sjømat koster så mye, mens billigere mat ofte er mindre næringsrik og masseprodusert. Kjær delte sin frustrasjon på Instagram, hvor sjømatleverandøren VAAG svarte med forståelse og forklarte at høye priser skyldes blant annet at fiskerne betaler mye for råvarene, og at bare en liten del av sjøkrepsen er spiselig halekjøtt. VAAG peker også på økt internasjonal etterspørsel som en årsak til prisøkningen, men lover å jobbe for bedre priser i 2025.
2 måneder siden
Kunder av det svenske selskapet Estrid opplever problemer med både barberbladene og uventede tollavgifter. Mange klager over at de nye, beige barberbladene forårsaker hudirritasjon, i motsetning til de tidligere blå bladene. Samtidig har flere kunder fått tollregninger, selv om Estrid er VOEC-registrert, noe som skal frita kundene for slike avgifter. Det er også rapportert om vanskeligheter med å avslutte abonnement via selskapets nettside. Estrid har refundert noen kunder, men mange venter fortsatt på tilbakebetaling. Selskapet hevder at de nye bladene er forbedret, men har ikke kommentert de mange klagene eller problemene med toll.
21 dager siden
Bloggeren «Gjerrigknarken» oppdaget at Coops lavprismerke Xtra-potetgull var dyrere enn merkevaren Maarud, stikk i strid med Coops profilering. Coop forklarte avviket med intens priskonkurranse på Maarud-produkter, men «Gjerrigknarken» mente Coop burde ha bedre systemer for å unngå slike situasjoner. Etter henvendelse fra pressen ble prisene justert, og Xtra er nå det billigste alternativet. Coop kommenterte at «Gjerrigknarken» var en «våken fyr» som fulgte med.
2 måneder siden
Gerd og Ola Rotevatn er frustrerte over dagligvarekjedenes bruk av apper og kompliserte bonusordninger for å gi rabatter. De føler seg lurt og mener tilbud bør være tilgjengelige for alle, uavhengig av digitale ferdigheter. Spesielt kritiserer de Rema 1000s nylige endringer i sitt fordelsprogram. Paret er også skeptiske til kjedenes egne merkevarer og dårlig merking av priser. Dagligvarekjedene svarer at de forsøker å tilrettelegge for alle, og at de fleste kundene opplever digitaliseringen som en fordel.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.