Nyhetssaker
Vy bruker 300 millioner på medierådgivning: Møter kritikk

Vy bruker 300 millioner på medierådgivning: Møter kritikk

Nettavisen logo

Statlig eide Vy planlegger å bruke opptil 300 millioner kroner på ekstern medierådgivning og annonsekjøp de neste fem årene. Dette store pengebruket møter imidlertid sterk kritikk fra politisk hold, som stiller spørsmål ved selskapets prioriteringer.

Kort oppsummert

  • Vy planlegger å bruke opptil 300 millioner kroner over fem år på ekstern medierådgivning og annonsekjøp.

Vy, det statseide transportselskapet, planlegger å inngå en femårig kontrakt med et mediebyrå verdt opptil 300 millioner kroner. Formålet er å optimalisere annonsekjøp og strategisk medierådgivning for å nå riktig målgruppe. Frode Skage Ullebust fra Vy forklarer at byråene har spesialisert kompetanse, bedre forhandlingsvilkår og avanserte verktøy.

Han understreker at størstedelen av beløpet er estimert til mediekjøp. Dette pengebruket møter kritikk fra Rødt og Senterpartiet. Lisa Marie Ness Klungland fra Senterpartiet mener Vy, som allerede har åtte kommunikasjonsrådgivere, burde håndtere dette internt og kaller det feil bruk av offentlige midler.

Hun argumenterer for at pålitelig kollektivtransport er viktigere enn reklame. Vy har ikke ønsket å kommentere kritikken fra Senterpartiet.

Frode Skage Ullebust

Lisa Marie Ness Klungland

Mimir Kristjansson

Vy

Nettavisen

Samferdselsdepartementet

Rødt

Senterpartiet