
Fastlegeordningen endres: Pasienter møter sykepleier før lege
Den nye retningen for fastlegeordningen kritiseres for å tvinge pasienter til å kvalifisere seg for legekontakt. Dette skaper et fragmentert system hvor sykepleiere og helsesekretærer håndterer oppgaver de ikke er utdannet for, noe som undergraver kontinuitet og tillit.
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Pasienter må nå kvalifisere seg for legekontakt, ofte via sykepleiere eller helsesekretærer, noe som skaper en fragmentert behandlingsvei.
Sammendrag
Artikkelen kritiserer den nye retningen for fastlegeordningen, hvor pasienter må «kvalifisere» seg for å møte legen, ofte via helsesekretærer eller sykepleiere. Myndighetenes løsning på fastlegekrisen er profesjonsnøytrale takster, som innebærer at hvem som utfører oppgaven er irrelevant, så lenge den er «effektiv». Dette fører til at sykepleiere og helsesekretærer utfører oppgaver de ikke er utdannet for, som å stille diagnoser eller ta behandlingsvalg.
Samtidig tappes sykehjem og hjemmetjenester for kvalifisert sykepleierpersonell. Artikkelen peker også på at apoteker, som er kommersielle aktører, i økende grad får forskrive medisiner. Innføring av nettleger, som mangler tilgang til pasienthistorikk, undergraver fastlegens rolle som pasientens medisinske bindeledd og svekker kontinuiteten.
Resultatet er et fragmentert system med økt risiko for feil og forsinkelser, hvor fastlegen reduseres til en administrator. Forfatteren hevder at fastlegen må tilbake til pasienten, og at det må lønne seg å utføre legearbeid for å bevare trygghet, kvalitet og tillit i ordningen.
Kontekst
Mulige konsekvenser
Pasienter må forklare sin historie gjentatte ganger til ulike personer.
Omsorgstjenestene tappes for kvalifisert sykepleierpersonell.
Risikoen for feil, misforståelser og forsinkelser i pasientbehandlingen øker.
Fastlegen reduseres til en administrator og mister kontakt og oversikt over pasientene.
Ordningen mister sin kjerne av relasjon, ansvar og kontinuitet, noe som svekker trygghet, kvalitet og tillit.
Regjeringen
Apotekene
Kommuner