Treningssentre i Norge opplever en markant økning i besøk etter nyttår. Sats rapporterer om en økning på 20 prosent i besøk fra desember til januar, og 12 prosent sammenlignet med januar i fjor.
Fresh Fitness har sett en økning på over 10 prosent i januar sammenlignet med 2024, og beskriver januar som sin høysesong. Evo har hatt en økning på 23 prosent i besøkende fra desember til januar, og melder om den høyeste treningsfrekvensen noensinne blant sine medlemmer.
Alle de tre store treningskjedene melder om økt aktivitet og positiv utvikling.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Treningssentre i Norge rapporterer om en betydelig økning i besøk og nye medlemmer ved inngangen til 2025, med en økning på 10-15% sammenlignet med fjoråret. Styrketrening og løping er populære aktiviteter, men det er også en økende interesse for trening som fokuserer på mental helse, som meditasjon og yoga. Mange søker personlig trening for å få hjelp med å etablere gode treningsvaner og for å sikre at de holder ut over januar. Personlige trenere understreker viktigheten av å sette realistiske mål og unngå å starte for hardt, da dette kan føre til at man gir opp. Det er også en økende bevissthet rundt viktigheten av å balansere fysisk og mental helse for varige resultater.
3 måneder siden
Treningssentre i Norge forbereder seg på storinnrykk av nye medlemmer i januar, drevet av nyttårsforsetter. Dette fører til økt trengsel og irritasjon blant de som trener jevnlig. Sentrene opplever en betydelig økning i besøk i januar, opptil 50% sammenlignet med desember. Erfarne brukere irriteres over kø, opptatte apparater og uhensiktsmessig oppførsel som å virre rundt, bruke mobiltelefoner ved apparater, filme andre og bruke stinkende treningstøy. Treningssentrene oppfordrer nybegynnere til å være tålmodige, vise respekt og følge senterets regler. Mange av de nye medlemmene faller fra etter noen uker, og sentrene forventer at situasjonen normaliserer seg i løpet av februar.
3 måneder siden
Artikkelen undersøker om «Quitters Day», dagen folk angivelig slutter med nyttårsforsettene om trening, faktisk stemmer. Treningsapplikasjonen Strava hevder at denne dagen er passert, men treningssentrene Sats og Evo rapporterer om økning i besøk i januar 2025 sammenlignet med fjoråret. Tall fra Sats viser en økning på 12 prosent, mens Evo ser en økning på 2 prosent i treningsfrekvens. Dette indikerer at mange holder treningsvanene lenger enn antatt. Artikkelen fremhever også at trening ikke bare handler om vektnedgang, men også om mental helse og mestringsfølelse. Løping, pilates og mindfulness er populære treningstrender, spesielt blant de unge som kombinerer styrketrening med gruppetimer.
3 måneder siden
Artikkelen tar for seg nordmenns nyttårsforsetter om trening, der mange starter med stor iver i januar, men sliter med å opprettholde motivasjonen. SATS melder om økt besøk på treningssentrene i januar. Lene Alexandra Øien advarer mot å gå for hardt ut og understreker viktigheten av å finne indre motivasjon og sette seg delmål. Hun mener at mange gir opp fordi de forventer raske resultater. Øien anbefaler å fokusere på å forbedre eksisterende rutiner og skape gode vaner, samt å gjøre mer av det som gir glede.
2 måneder siden
Treningssenterkjeden Sats presenterer positive resultater for fjerde kvartal 2024, med økte inntekter, resultat og antall medlemmer. Inntektene steg til 1,31 milliarder kroner, en økning på 7 prosent fra året før, og resultatet før skatt økte med 103 millioner kroner. Medlemstallet økte også, til 733 000. Selskapet har opplevd en positiv utvikling på børsen, med en aksjestigning på 56 prosent det siste året. Sats har 727 treningssentre i Norden, hvorav majoriteten er lokalisert i Norge.
2 måneder siden
Detaljhandelen i Norge viser en positiv utvikling med en økning på 1,1 prosent fra desember til januar, ifølge sesongjusterte tall fra SSBs varehandelsindeks. Økningen kommer etter en periode med flat utvikling siden starten av 2023, og en nedgang fra november til desember. Særlig salg av møbler bidro til den positive utviklingen. SSBs varehandelsindeks måler utviklingen i varehandelen og publiseres månedlig.
3 måneder siden
Olav Thon Gruppen rapporterer om sterk vekst i omsetning for sine kjøpesentre i både Norge og Sverige i 2024. De svenske sentrene økte omsetningen med 5,9 prosent, mens grensesentrene hadde en vekst på hele 9,4 prosent. Besøkstallene i Sverige steg med 2,4 prosent, og for grensesentrene var økningen 5,2 prosent. I Norge omsatte selskapets 76 kjøpesentre for 79,5 milliarder kroner, en økning på 3,1 prosent. Besøkstallene i Norge steg med 2,3 prosent. Selskapet er fornøyd med den positive utviklingen og at sentrene fortsetter å tiltrekke seg lojale kunder.
3 måneder siden
Boligmarkedet opplever en kraftig oppsving i januar, med økt etterspørsel og flere boliger som selges før visning. Reduksjonen i egenkapitalkravet har bidratt til økt aktivitet, spesielt blant førstegangskjøpere i storbyene. I Oslo har andelen boliger som kuppes økt til åtte prosent, mens det også er en økning i Bergen. Nordea melder om rekordstor pågang av lånesøknader, og mange kjøpere i Oslo benytter seg av hele lånerammen. Eiendomsmeglere anbefaler selgere å gjennomføre visninger for å sikre best mulig pris.
3 måneder siden
En undersøkelse viser at mange nordmenn planlegger en alkoholfri januar etter en desember med mye alkohol. Gro Skulbru-Baadstrand deltar i «hvit januar» og sier hun er «metta» på alkohol etter jul. Undersøkelsen viser også at mange har gjennomført en slik måned tidligere, og at det er spesielt populært blant unge. Generalsekretær i Av-og-til, Ragnhild Kaski, mener dette viser at mange trenger en pause fra alkohol. Hun påpeker at mange opplever positive helseeffekter ved å avstå fra alkohol, som mer energi og bedre søvn. Vinmonopolet melder om rekordhøyt salg av alkoholfrie varer, noe som understreker trenden med økt fokus på alkoholfrie alternativer.
10 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
3 måneder siden
Arbeiderpartiet viser en oppgang i NRKs januarmåling og går over 20 prosent, etter en periode med svake målinger. Fremskrittspartiet er fortsatt det største partiet, men har en nedgang på 4 prosentpoeng fra forrige måling. Høyre faller under 20 prosent for første gang på tre år. Målingen viser også endringer for flere andre partier, deriblant en økning for SV og en nedgang for Rødt. Målingen er gjennomført av Norstat for NRK i perioden 8. til 13. januar, med en feilmargin på 1,3-3,3 prosentpoeng.
4 måneder siden
Butikker opplever stor etterspørsel etter strømidler og tine-salt på grunn av glatte veier og fortau. Biltema har sett en vekst på over 150 prosent i salget av disse varene i desember, sammenlignet med fjoråret. Felleskjøpet melder også om økt salg av strømidler. Salget av batteridrevne snøfresere har hatt en betydelig økning, mens salget av bensindrevne snøfresere er på samme nivå som i fjor. Biltema har god varetilgang, men kan oppleve tomme hyller i korte perioder, spesielt i romjulen på grunn av færre arbeidsdager.
25 dager siden
Flere gateløp i Norge melder om en markant økning i påmeldinger. Oslo Maraton har opplevd rekordtidlig utsolgt halvmaraton og stor interesse for øvrige distanser. Bergen City Marathon svarer på etterspørselen med å øke kapasiteten, mens Sentrumsløpet i Oslo raskt ble utsolgt til tross for utvidelse. Arrangørene forklarer populariteten med faktorer som forbedret utstyr, økt synlighet i sosiale medier, og etableringen av løpegrupper, som engasjerer både mosjonister og konkurranseløpere.
2 måneder siden
Butikkjeder rapporterer om en kraftig økning i panting, spesielt der nye automater er installert. En butikk i Stavanger hadde en økning på 29 prosent i 2024. Norgesgruppen melder om en snittøkning på over 200 prosent i butikker med nye automater, mens Rema 1000 ser en økning på 36 prosent. Kunder opplever pantingen som enklere og raskere med de nye maskinene. Økte mengder pant fører også til utfordringer, da ansatte finner mye søppel i maskinene. Nasjonale pantetall viser en økende tendens etter en nedgang i 2021.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.