Artikkelen tar for seg den økende mobbingen blant unge, spesielt på nett og sosiale medier. Den viser til en elevundersøkelse som bekrefter at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper.
Det understrekes at mobbing ikke bare skjer på skolen, men også digitalt, hvor anonymitet og mangel på pauser forverrer situasjonen. Forfatteren påpeker at mange normaliserer nettmobbing, men at dette er uakseptabelt og må tas på alvor.
Peder Angel-saken trekkes frem som et tragisk eksempel på hvor alvorlig mobbing kan være. Artikkelen oppfordrer alle til å ta ansvar og stå imot mobbing, både på nett og i virkeligheten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økende grov ordbruk og mobbing blant barn og unge, både i skolen og på nettet. Mobbeombudet i Vestland observerer at mobbespråket blir mer grenseløst, også i barneskolen. En rektor i Asker iverksatte tiltak mot stygg ordbruk etter tilbakemeldinger om problemet. Medietilsynets rapport viser at stadig flere barn får tilgang til mobil tidlig, noe som sammenfaller med økning i digital mobbing. Undersøkelser viser at mange unge opplever stygge kommentarer og negative hendelser på nettet, og at dette rammer de yngste tenåringene hardest.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende utfordringen med digital mobbing og dens innvirkning på unges psykiske helse. Forskning viser at digital mobbing fører til mer angst og stress enn tradisjonell mobbing, da den potensielt pågår 24 timer i døgnet. Dette fører til søvnproblemer og en følelse av konstant frykt hos de som rammes. Eksperter påpeker at den konstante tilkoblingen til sosiale medier forverrer situasjonen, og studier viser en sammenheng mellom økt bruk av sosiale medier og selvskading. Artikkelen belyser også hvordan en tøffere tone i samfunnet og manglende voksentilstedeværelse på digitale plattformer bidrar til problemet. Det understrekes et behov for at foreldre tar et større ansvar og engasjerer seg i barnas digitale liv for å forebygge og bekjempe nettmobbing.
2 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret over økende mobbetall i skolen. Hun mener dagens mobbeparagraf har ført til ubalanse og byråkrati, og frykter at lærere vegrer seg for å kalle mobbing for mobbing. Nordtun fremhever mobilforbud i skolen som et viktig tiltak for å redusere mobbing og øke trivsel. Hun understreker at det er viktig å slå ned på grov ordbruk og trusler på nett, og at foreldre må ta mer ansvar. Statsråden mener også at sosiale medier-selskaper må følge loven. Hun understreker at det er viktig å ikke gi opp kampen mot mobbing, og at målet er å redusere mobbingen i skolen så mye som mulig.
29 dager siden
Artikkelen hevder at frekkhet og dårlig oppførsel har økt i samfunnet, særlig blant unge, på grunn av sosiale mediers algoritmer som fremmer negativitet og kontrovers. Den kritiserer influensere og offentlige personer for å normalisere dårlig oppførsel, og nevner trender som «looksmaxxing» og redpill-forum som eksponerer unge gutter for kvinnehat. Forfatteren oppfordrer til å fremme empati og snillhet som en motvekt til den økende ondskapsposeringen, og mener at barn tar etter de de ser opp til.
1 dag siden
En artikkel belyser utfordringer foreldre møter med barns bruk av sosiale medier. Den peker på farene og foreldrenes rolle i å beskytte barna.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en økning i skolevold, der rektorer og lærere opplever trusler og vold. En rektor i Oslo lever med sikkerhetstiltak etter trusler på nett, og en annen ble slått ned. Skolevolden er ikke bare et Oslo-fenomen, men også et problem i andre deler av landet. Selv om den generelle kriminaliteten har gått ned, har ungdomskriminaliteten økt, spesielt grov vold. Artikkelen peker på at voksne må ta kontroll, skolen må samarbeide med andre instanser, og foreldre må ta ansvar for barneoppdragelsen. Det er behov for bedre opplæring for skoleansatte og tydeligere bortvisningsregler.
2 måneder siden
Kannik skole i Stavanger opplever en økning i grove tilfeller av nettmobbing. Rektor Finn Lea har innkalt elever og foreldre til obligatoriske møter for å informere og finne løsninger. Skolen, som er en av landets største ungdomsskoler, ser på dette som et samfunnsproblem og samarbeider nå med stiftelsen Barnevakten. Elever bekrefter at spredning av uønskede videoer og bilder forekommer på plattformer som TikTok og Snapchat. Tiltakene inkluderer kursing og samtaler for å gi foreldre verktøy til å håndtere nettmobbing.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en økning av rasistiske holdninger blant unge, som kommer til uttrykk gjennom bruk av kodeord på TikTok. Uskyldige fraser som «Stem Frp» og «boller og brus» benyttes for å skjule rasistiske budskap. Forfatterne understreker at rasisme er tillært, og foreslår tiltak som kunnskapsløft i skolen, økt tilstedeværelse på sosiale medier og tilrettelegging for åpne diskusjoner. Målet er å endre holdninger, fremme respekt og gi ungdom verktøy for å håndtere diskriminering, samt sikre at de som opplever rasisme ikke føler skyld.
3 måneder siden
Artikkelen diskuterer hvordan mobiltelefoner og sosiale medier har utviklet seg til dopaminfabrikker som påvirker unges konsentrasjon, leseferdigheter og evne til å være uenige. Forfatteren argumenterer for at manglende regulering av skjermbruk fører til dårligere skoleresultater og økt radikalisering. Han opplever selv at mobilen har gjort ham dårligere til å konsentrere seg og koble av. Artikkelen understreker at det er naivt å tro at enkeltpersoner kan stå imot presset fra store teknologiselskaper, og at regulering er nødvendig for å beskytte barn og unge.
1 måned siden
Artikkelen belyser klespress blant grunnskoleelever, der deling av antrekksbilder fører til frykt for utestenging basert på klesmerke og stil. I Kristiansand bekrefter elever at det er vanlig å sende bilder av antrekk, og at presset for å ha dyre merkeklær er stort. Rektor ved en lokal skole forteller at enkelte foreldre sliter med å imøtekomme barnas ønsker om merkeklær, mens ungdomspolitikere påpeker at klespress kan påvirke unges mentale helse. En undersøkelse viser at mange barn har mobil og er aktive på sosiale medier, noe som bidrar til presset.
3 dager siden
En ny type svindel sprer seg på sosiale medier og rammer unge gutter. Profesjonelle kriminelle utpresser gutter etter å ha lurt dem til å sende intime bilder.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at mange unge opplever negativitet på sosiale medier, spesielt jenter i videregående skole. Over halvparten har følt seg utelatt eller ekskludert, og mange gruer seg til å gå på skolen. Dette fører til konsentrasjonsvansker og manglende motivasjon. Kunnskapsministeren jobber med å innføre en 15-årsgrense for sosiale medier for å beskytte unge. Undersøkelsen viser også at gutter oftere begår ulovlige handlinger i russetiden, mens jenter oftere bekymrer seg for økonomien. Både gutter og jenter opplever drikkepress og angrer på hvor mye de har drukket.
3 måneder siden
Artikkelen forteller historien om 13 år gamle Odin, som ble mobbet på to forskjellige skoler. Til tross for at han gjentatte ganger sa ifra til de voksne, opplevde han aldri at mobbingen tok slutt. Dette førte til at Odin tok sitt eget liv. Sognepresten understreket i begravelsen at mobbing er skadelig og ødelegger både enkeltmennesker og fellesskapet. Artikkelen viser også til Elevundersøkelsen, som bekrefter at mange barn og unge opplever mobbing regelmessig, og at norsk lov om at alle elever skal ha det bra på skolen ikke alltid blir fulgt.
25 dager siden
Artikkelen tar for seg den økende søvnmangelen blant norske barn og ungdom, og fremhever skjermbruk som en sentral årsak. Konsekvensene av for lite søvn er alvorlige, med svekket hukommelse, konsentrasjon og økt risiko for psykiske problemer. Til tross for anbefalinger om å begrense skjermtid, øker bruken av melatonin blant unge. Forfatteren argumenterer for at kommersielle interesser stjeler søvnen fra oss, og etterlyser et krafttak for å bevisstgjøre foreldre om viktigheten av søvn og sette tydelige grenser for skjermbruk. Tiltak som 13-årsgrense på smarttelefon og 16 år på sosiale medier vil også bidra.
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.