Den australske influenseren Anna Paul har delt en tyrkisk pastarett på TikTok som har gått viralt med over 16,6 millioner visninger. Retten, basert på hennes mors oppskrift, består av pasta med yoghurtsaus, krydret kjøttdeig og smørsaus, og tar kun ti minutter å lage.
Mange har uttrykt begeistring for retten, og noen hevder å ha laget den daglig i en uke. Paul, som har tyrkisk og tysk bakgrunn, er kjent for sin tilstedeværelse på sosiale medier og har også lansert et skjønnhetsmerke.
Oppskriften har fått oppmerksomhet fra flere medier og matblogger.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
27 dager siden
En ny matretttrend kalt «hot honey beef bowl» har spredt seg viralt på TikTok, og har ført til en markant økning i salget av nøkkelingredienser som søtpotet og akasiehonning hos dagligvarekjedene Extra, Coop og Rema 1000. Trenden har blitt popularisert av influensere som August & Martin, og beskrives som en enkel, proteinrik og sunn rett som er lett å tilpasse. Salgsdirektører bekrefter at sosiale medier har en umiddelbar innvirkning på handlekurvene.
29 dager siden
En svensk TikTok-video der Annie Byström hyller svensk taco, har utløst en storm av reaksjoner, spesielt fra Mexico og USA. Videoen, som har over 2 millioner visninger, viser frem svensk taco, noe som har fått mange til å reagere negativt på ingredienser som agurk, nøtter og frukt. Byström sier til DinSide at hun er overrasket over responsen, men at hun synes det er morsomt å se de mange reaksjonene. Hun mener kritikerne vil endre mening hvis de får smake svensk taco, fordi den kan tilpasses etter egne ønsker. Svensk taco har likheter med norsk fredagstaco, men utmerker seg ved bruk av agurk og andre uvanlige ingredienser.
4 måneder siden
En TikTok-kokk har fått kritikk for sin versjon av bolognese, som utelater tomater og bruker tomatpuré, rødvin og melk. Dette har ført til debatt om hva som er den 'ekte' bolognese-oppskriften. En italiensk kokk påpeker at 'spaghetti bolognese' ikke er en tradisjonell rett, og at ragù er det korrekte navnet. Det finnes ulike varianter av ragù, og selv i Bologna er det uenighet om den 'riktige' oppskriften. En kvinne fra Bologna forteller at hennes familie bruker rødvin og tomater, samt en hemmelig ingrediens: mortadella.
3 måneder siden
En TikTok-video har vist store prisforskjeller mellom fersk og fryst kjøttdeig, der den fryste varianten er betydelig billigere og har inntil ett års holdbarhet. Dette har fått forbrukere til å reagere, spesielt med tanke på at fersk kjøttdeig kun har et par ukers holdbarhet. Mattilsynet påpeker at langvarig frysing av fet kjøttdeig kan påvirke smaken, men understreker at produsentene tar hensyn til dette ved fastsettelse av holdbarhetsdato. Holdbart, som selger fryst kjøttdeig, forsikrer at de kun selger varer av god kvalitet og at rask nedkjøling og hurtig frysing bidrar til lang holdbarhet. De jobber nå med å oppdatere etikettene for å tydeliggjøre at Fatland Ølen AS er produsenten av kjøttdeigen.
3 måneder siden
Influenser Andrea Badendyck har fått stor oppmerksomhet rundt sin livsstil, spesielt etter å ha delt sitt mat- og treningsopplegg som førte til et vekttap på 12 kilo. Hun bruker periodisk faste, nærmere bestemt 16:8-metoden, hvor hun faster i 16 timer og spiser i et 8-timers vindu. Badendyck understreker at hun ikke teller kalorier, men fokuserer på sunn mat og langsiktige løsninger. Hun deler også oppskriften på sin populære kjøleskapsgrøt. Ernæringsprofessor Birger Svihus bekrefter at 12-16 timers faste kan være effektivt for vektnedgang, spesielt for de som ikke er sultne om morgenen, men understreker at det ikke passer for alle. Karoline Steenbuch anbefaler en gradvis tilnærming til fasting og understreker viktigheten av å spise sunt i spisevinduet. Hun minner også om at fasting ikke er egnet for alle.
3 måneder siden
Ibrahim Azams food truck i Holmestrand selger bakte poteter som har blitt en stor hit, med lange køer hver helg. Populariteten skyldes en hjemmelaget dressing, utviklet sammen med hans mor, som han brukte på pizza som barn. Det hele startet beskjedent for ti år siden, men har eksplodert etter å ha blitt populær på TikTok. Nå selger de rundt 2500 poteter i helgen, og har utvidet åpningstidene og menyen. Azam planlegger å utvide til flere byer, men savner moren som ikke fikk oppleve suksessen. Han har selv aldri smakt potetene, da han ikke spiser svin.
1 måned siden
Mathea Bjørndalen (24), en matinfluenser kjent fra TikTok, driver en svært populær pop-up-butikk på Paleet i Oslo. Hennes «store, tjukke og myke» boller har skapt lange køer, og baksten selges ut på bare noen minutter. Bjørndalen jobber fra tidlig morgen til sent på natt for å møte etterspørselen, og oppdaterer følgerne sine på Snapchat om nye bakepartier. Populariteten har ført til at vekterne har reagert på de lange køene. Etter at pop-up-en stenger i slutten av mars, planlegger Bjørndalen en velfortjent ferie.
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
3 måneder siden
En australsk småbarnsfar ved navn Josh delte et bilde av en pølse servert på brødskive med tuttifrutti-strø, noe som utløste sterke reaksjoner i sosiale medier. Mange kommenterte at det var ekkelt og grusomt. Det viser seg at retten, kalt «fairy snag», er inspirert av animasjonsserien Bluey, der den er en del av handlingen. Til tross for den innledende kritikken, har «fairy snag» blitt en internasjonal trend, og mange Bluey-fans tester ut retten. Reaksjonene er blandet, med noen som uttrykker avsky, mens andre lar seg inspirere. Retten har fått mye oppmerksomhet på plattformer som TikTok, Instagram og Reddit, og viser hvordan spesielle matkombinasjoner kan engasjere og provosere.
29 dager siden
En kvinne fra Los Angeles opplevde en uvanlig hendelse da kjæresten hennes, under en matlagingskonkurranse, brukte en ubrukt fotfil til å raspe ost på en pastarett. Kvinnen oppdaget dette ved et uhell etter middagen, da hun så fotfilen ved siden av osten. Kjæresten hadde funnet fotfilen i et spa-sett i en Amazon-pakke og trodde det var en osterasp. Kvinnen ble først sjokkert og kvalm, men fant senere ut at fotfilen var ubrukt. Hendelsen ble delt på TikTok og har blitt en viral sensasjon med millioner av visninger. Paret tar det hele med humor, og kjæresten får fortsatt lov til å lage mat, så lenge han bruker kjøkkenredskaper.
3 måneder siden
Jan Henrik «Gladkokken» Syversen (45) er en kokk og matinfluenser som har bygget opp en stor følgerskare de siste ti årene. Han er aktuell i «Farmen kjendis» og har nylig åpnet en restaurant med samme navn som bloggen sin. Syversen er opptatt av å spre matglede og lære bort enkel hjemmelaget mat. Han er stolt av å ha åpnet restaurant, gitt ut kokebok og lansert egen vin i 2024. Han beskriver seg selv som ekstrovert, ærlig og ikke redd for konflikter. Syversen er engasjert i å lage oppskrifter til en ny kokebok for barn med Kaptein Sabeltann. Han er glad i å spandere på andre og mener livet skal nytes. Han angrer sjelden på det han gjør, men er redd for å angre på det han ikke har gjort. Syversen er kritisk til dagens regjering og mener de ødelegger for norsk næringsliv.
2 måneder siden
En mann ved navn David skapte furore i Facebook-gruppen «Rate My Plate» da han delte sitt spesielle airfryer-triks for å steke pølser. Trikset består i å aldri vaske formen, men la fettrestene bygge seg opp over tid, og til og med tilsette en liten dråpe honning. Responsen har vært blandet, fra de som synes det er uhygienisk og ekkelt, til de som mener det gir en fantastisk smak. Kokkemester Aron Espeland bekrefter at stekefett kan tilføre god smak, men kommenterer ikke Davids metode spesifikt. David selv sverger til trikset og oppfordrer andre til å prøve.
2 måneder siden
Kaféen Lille Betong i Oslo har opplevd en markant økning i popularitet etter at en video av deres skoleboller ble en viral sensasjon på TikTok. Dette har ført til lange, daglige køer og at bollene ofte er utsolgt på under en time. Eieren uttrykker et ønske om at «hypen» vil avta, slik at kaféen kan opprettholde sin avslappede atmosfære. En annen restaurant, Bob the Bagel, har også hatt lignende suksess gjennom sosiale medier. Forskning viser at influensere har stor påvirkningskraft, og at sosiale medier har endret restaurantbransjen, hvor autentisitet og evnen til å skape engasjement er nøkkelfaktorer for suksess.
2 måneder siden
Influenser Emilie Nereng ble kontaktet av superstjernen Jason Derulo etter at han hadde sett hennes virale TikTok-video fra en Coldplay-konsert i London. Videoen, som viser hvordan konserten ser ut gjennom Coldplays «moon glasses», har oppnådd 76 millioner visninger. Derulos team kontaktet Nereng for å få tillatelse til å bruke videoen på hans YouTube-kanal, noe hun umiddelbart godkjente. Nereng forteller at hun er overrasket over den enorme oppmerksomheten videoen har fått, og spekulerer i at kombinasjonen av en fengende åpning, kort format og Coldplays popularitet kan være årsaken til suksessen.
1 måned siden
En oppfordring om å boikotte store dagligvarekjeder i Sverige har spredt seg i sosiale medier, på grunn av de høye matprisene. Initiativtaker Annika Morina oppfordrer folk til å boikotte Ica, Coop, Hemköp, Willys, City Gross og Lidl neste uke, og heller bruke mat man har hjemme eller handle i mindre butikker. Morinas video har fått stor oppmerksomhet, og hun håper boikotten vil skape debatt rundt de økende matvareprisene. Den svenske regjeringen har allerede innkalt dagligvarebransjen til et møte angående prisstigningen.