Tine har introdusert en ny mellommelk med 2 prosent fett, noe som har utløst debatt. Produktet, beriket med D-vitamin, posisjonerer seg mellom lettmelk og helmelk.
Tine argumenterer for at den fyller et markedsmessig tomrom som svar på endrede forbrukerpreferanser. En ernæringsfysiolog ser positivt på initiativet, særlig for de som ønsker et lavere fettinntak sammenlignet med helmelk.
Meningene er delte blant forbrukerne, mens en kommentator antyder at lanseringen er drevet av et behov for innovasjon i meierisektoren.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Tine har lansert «Norvegia proteinrik», en ost markedsført med fokus på proteininnhold. Til tross for navnet, inneholder den like mye protein som vanlig Norvegia lettost. Forbrukerrådet og ernæringsfysiologer kritiserer markedsføringen for å være misvisende, da forbrukere kan tro osten er et mer proteinrikt alternativ. Den faktiske nyheten er en lengre lagringstid som gir osten en smidigere konsistens og mer smak. Likevel koster «proteinosten» mer enn andre lettoster med samme proteininnhold. Synnøve Finden har også en lignende strategi med sin «proteinost».
2 måneder siden
Forbrukerrådet og ernæringseksperter kritiserer markedsføringen av proteinberikede meieriprodukter. De hevder at disse produktene er unødvendige for folk med et variert kosthold, og at selv de som trener vanligvis får nok proteiner gjennom vanlig mat. Produsentene Tine og Q-Meieriene forsvarer sine produkter med at de tilbyr et bredt utvalg for å møte ulike forbrukerbehov, og at de stoler på at forbrukerne er i stand til å ta informerte valg basert på deres egne preferanser.
3 måneder siden
En dansk matvarekjede har lansert en ny type kjøttdeig bestående av 50% oksekjøtt og 50% kyllingkjøtt, med mål om å redusere CO2-avtrykket. Produktet er tilgjengelig i flere butikker i Danmark. Den nye deigen møter skepsis fra kokk Jan Henrik Syversen, som mener det er et økonomisk grep og ikke et kvalitetsprodukt. Norske dagligvarekjeder har foreløpig ingen planer om å lansere lignende produkter, men fokuserer på andre klimasmarte alternativer. Norske kjøttprodusenter fremhever også at norsk kjøtt har lavere utslipp enn internasjonalt gjennomsnitt.
2 måneder siden
Racerkjører Stian Paulsen kritiserer Tine for markedsføringen av deres nye Norvegia Proteinrik ost. Paulsen mener Tine villeder forbrukerne ved å fremstille osten som en nyhet med høyt proteininnhold, når den i realiteten har samme mengde protein som Norvegia Lett. Han mener Tine burde fokusere på den lengre lagringstiden og den fyldigere smaken i sin markedsføring. Tine svarer at de setter pris på engasjementet og at den lengre lagringstiden gir osten en distinkt smak som appellerer til forbrukere som ønsker et smaksrikt alternativ. Kommunikasjonssjefen understreker at Tine satser på kvalitet og at mange av deres produkter er folkefavoritter.
3 måneder siden
Tine vil ikke endre emballasjen på sine økologiske melkekartonger, til tross for kritikk fra blant andre Katarina Flatland. Flatland mener kartongene er vanskelige å åpne uten saks, og at dette gjør produktet dårligere. Tine hevder at de ikke har mottatt tilbakemeldinger fra kunder om at dette er et problem, og at de innførte den klassiske åpningen for å redusere klimaavtrykket. De vil beholde skrukorken på vanlig melk, da forbrukerne ønsker dette.
3 dager siden
En kokk og en ernæringsekspert kritiserer Q-meierienes nye proteinmelk. De mener produktet er unødvendig prosessert og villedende.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende populariteten til proteinrike produkter i norske matbutikker. Meieriprodusenter som Q-meieriene og Tine responderer på etterspørselen ved å lansere nye produkter. Ifølge en ernæringsfysiolog dekker et balansert kosthold proteinbehovet for folk flest, mens en personlig trener argumenterer for at de som ønsker å bygge muskler trenger ekstra protein. Undersøkelser viser at et stort antall nordmenn anser protein som viktig, og at proteinprodukter appellerer til et bredt spekter av aldersgrupper.
20 dager siden
Artikkelen omhandler lanseringen av Yoplait Kvarg i Norge, en ny kvarg-yoghurt som konkurrerer med Tines Kesam. Produktet har blitt svært populært og salget overgår forventningene. En kostholdsrådgiver uttrykker bekymring for et økende «proteinhysteri» og påpeker at de fleste ikke trenger å øke proteininntaket. Butikkjeder som Coop og Meny bekrefter den høye etterspørselen etter proteinrike meieriprodukter, og fremhever Yoplait Kvarg som en av de mest populære lanseringene.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg trenden med økt fokus på proteininnhold i dagligvareprodukter, spesielt meierivarer. Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius påpeker at forskjellen i proteininnhold mellom vanlige produkter og de med ekstra markert proteininnhold ofte er minimal og ubetydelig for de fleste. Hun understreker at et variert kosthold vanligvis dekker proteinbehovet, og at fokuset heller bør være på å spise mer plantemat og fiber. Produsenter som Tine og Synnøve bekrefter at de møter en økende etterspørsel etter proteinrike produkter, men at proteininnholdet ofte kommer naturlig fra melken eller gjennom konsentrering.
1 måned siden
Personlig trener Glenn «Sinnatreneren» Ellingsen retter kritikk mot Tine og Synnøve Finden for villedende markedsføring av proteinprodukter. Han påpeker at «Norvegia Proteinrik» har identisk proteininnhold som «Norvegia Lettost», men selges til en høyere pris, primært på grunn av lengre lagring. Ellingsen får støtte fra ernæringsekspert Birger Svihus, som mener at slik markedsføring kan villede forbrukerne til å tro at vanlige oster ikke er proteinrike. Tine og Synnøve Finden forsvarer seg med at de responderer på markedets etterspørsel etter proteinrike alternativer, og understreker at produktene er tydelig merket med relevant informasjon.
3 måneder siden
En boikottkampanje mot Tine, som bruker metanhemmere i fôret til kyr, oppsto i sosiale medier. Kampanjen oppfordret til å kjøpe melk fra Rørosmeieriet, som ikke bruker metanhemmere. Salgstall viser at Rørosmeieriet hadde vekst, delvis på grunn av kampanjer, mens Tine ikke opplevde nedgang. Coop ser en liten økning i salget av Q-melk, men ingen store endringer i salget av Tine-melk. Rema 1000 har ikke merket nedgang i melkesalget, men ser en økning i salget av alternativer som mandel- og havremelk. Dagligvarekjedene har ikke mottatt mange henvendelser om metanhemmere fra kundene.
1 måned siden
Rødt-politiker og kokk Ole Ronny Koldal har startet et engasjement mot margarin, og omtaler det som et «drittprodukt». Han mener folk flest ikke kjenner forskjellen på smør og margarin, og får støtte fra flere hold, blant annet en tidligere FrP-politiker. Produsenten Mills forsvarer margarin som et godt og bærekraftig alternativ. Pris og smak er avgjørende faktorer for folks valg, men ernæringsekspert Birger Svihus anbefaler smør fra norske kyr fremfor et margarinprodukt med importert soyaolje.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av Østavind-ost i norske dagligvarebutikker. Etterspørselen økte kraftig etter «Kongsgård/Jarlsberg-skandalen», men nå meldes det om leveringsutfordringer. Tine avviser at det er mangel på ost, men bekrefter at en overgang til nytt design og vekt (fra 430g til 450g) har skapt et midlertidig vakuum i leveransene. Coop bekrefter også dette, og forsikrer at situasjonen er under bedring. Det nye designet er ment å gjøre osten mer synlig i butikkhyllene.
1 måned siden
Ernæringsfysiolog Tine Sundfør har funnet en løsning for å sikre at datteren spiser nok fisk etter at hun flyttet hjemmefra. Hun Vippser datteren penger til å kjøpe fisk, noe som har ført til økt konsum. Sundfør oppfordrer dagligvarebransjen til å redusere prisene og forbedre plasseringen av sunne matvarer i butikkene, og mener butikkene bør vurdere plasseringen av usunne varer. Hun har liten tro på momsfritak, men etterlyser flere priskampanjer på fisk og bedre utnyttelse av tilbud på frossenfisk.
2 måneder siden
Racingkjører Stian Paulsen reagerer på Tines markedsføring av Norvegia Naturlig Proteinrik, og mener fokuset på protein er misvisende da den har samme proteininnhold som Norvegia Lett. Paulsen mener Tine bør fokusere på smak og kvalitet fremfor å fremheve proteininnholdet. Tine svarer at den proteinrike varianten er lagret dobbelt så lenge, noe som gir en fyldigere smak, og at de setter pris på engasjement rundt produktene sine. De understreker at forbrukerne selv bestemmer om produktet blir værende i butikkhyllene.