Runar Døving, professor i sosialantropologi, foreslår at staten tar over salg av dagligvarer, inspirert av Vinmonopolet, for å redusere priser og forbedre service. Han mener matvarekjedene er problemet og overser betydningen av toll og subsidier.
Artikkelforfatteren påpeker at Rema 1000s marginer er lave og at volum er nøkkelen til overskudd. En BI-forsker anslår at toll koster hver forbruker 10.
000 kr årlig. Døving kritiseres for bruk av stråmenn, og hans forslag fremstilles som lite gjennomtenkt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
26 dager siden
Artikkelen argumenterer for at Vinmonopolet bør være en modell for salg av dagligvarer, og fremhever at dagligvarebransjen utnytter både forbrukere og bønder. Forfatteren kritiserer Trygve Hegnar og Gunnar Stavrum for manglende forståelse for bønders arbeid og inntekt. Stavrum anklages for å feilinformere om forfatterens forskning. Artikkelen hevder at Vinmonopolet motbeviser markedsteorien om lavere priser og bedre service, og at et transparent utsalg med fokus på kvalitet og forbrukere er ønskelig. Forfatteren mener misbruk av markedsmakt er vanlig, og at Konkurransetilsynet svikter. Journalister oppfordres til å undersøke økonomien i landbruket.
8 dager siden
Forslag om å splitte opp de store dagligvarekjedene i Norge for å øke konkurransen og redusere matprisene har fått bred støtte i befolkningen. BI-professor Per Ingar Olsen advarer imidlertid mot dette tiltaket og mener det vil føre til dyrere mat. Han forklarer at dagligvaremarkedet er tett integrert med eierskap i innkjøpsorganisasjoner, grossister, lagre og leverandører, noe som gjør en oppsplitting kostbar og ineffektiv. Olsen påpeker at dagens system har utviklet seg over tid med myndighetenes godkjennelse, og at kjedene har sterk kontroll over leverandørindustrien. Han mener at andre tiltak, som å redusere tollsatser, kan være mer effektive for å senke prisene. Et norsk EU-medlemskap kan også øke konkurransen ved å åpne markedet for utenlandske aktører. Olsen understreker at dagens situasjon gir de store kjedene liten grunn til å endre prisnivået, og at oppsplitting ikke nødvendigvis vil gi lavere priser.
1 måned siden
Professor Bent Sofus Tranøy advarer mot «tollflasjon» i dagligvarekjedene, og mener de vil utnytte Trumps tollpolitikk til å øke prisene mer enn nødvendig. Han viser til at matprisene allerede har steget kraftig, og at den svake konkurransen i markedet gir kjedene mulighet til å øke prisene uten at kundene har reelle alternativer. Virke, som representerer de store dagligvarekjedene, avviser påstandene og viser til Konkurransetilsynets rapport som ikke fant støtte for at kjedene har utnyttet situasjonen til å øke sin lønnsomhet.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer dagens prissystem i dagligvarebransjen i en episode av E24-podkasten «Stopp Verden». Han mener systemet, preget av kryss-subsidiering og tilbudsjakt, er dysfunksjonelt og at VG sin matbørs har bidratt til dette. Dette fører til uforutsigbare priser, hvor populære varer selges under kostpris, og butikkene går tomme for tilbudsvarer. Reitan ønsker mer effektive og forutsigbare verdikjeder fra produsent til butikk for å sikre jevn vareflyt og redusere prisene for forbrukerne.
1 måned siden
BI-økonom Ivar Gaasland mener norske husholdninger kan spare tusenvis av kroner årlig ved å fjerne toll på matvarer, noe som vil øke konkurransen og redusere prisene. Matvareeksperter er uenige i anslaget, og mener det er misvisende å kun fokusere på toll, da andre faktorer spiller inn. De påpeker at et tollkutt vil påvirke norsk landbruk og selvforsyning, og at økt støtte over skatteseddelen kan bli nødvendig. Gaasland mener spørsmålet om selvforsyning er et annet tema, og at konkurranse vil fremme innovasjon.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer regjeringens forslag om Norgespris på strøm, og hevder det er et dårlig forslag som vil koste staten dyrt. Det blir hevdet at forslaget ikke er tilstrekkelig utredet, og at det vil føre til overforbruk og dyrere strøm for næringslivet. Forfatteren understreker at strøm er en livsnødvendighet i Norge, og at regjeringen bør reforhandle kraftavtalene med EU for å sikre stabilitet og lave kostnader. Som et alternativ til Norgespris, foreslås det å betale tilbake kraftprofitten til det norske folk i form av skattelettelser.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer butikkenes bruk av tilbud og mener det ikke fører til lavere totalpriser på matvarer. Han hevder at VGs matbørs har bidratt til å forsterke priskonkurransen, noe som har ført til store prisvariasjoner på enkelte produkter. Reitan mener at reelt lavere priser kun kan oppnås gjennom effektivisering av hele verdikjeden.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.
27 dager siden
Artikkelen argumenterer for å fjerne toll på matvarer i Norge, spesielt på melk, kjøtt og poteter, for å redusere matvareprisene for forbrukerne. Dagens tollbarrierer skjuler kostnadene for landbrukspolitikken, og forfatteren mener at fjerning av toll er et godt mottiltak mot Trumps handelskrig. Støtte til bøndene bør heller finansieres over statsbudsjettet for å synliggjøre kostnadene. Norge har svært høye tollsatser på enkelte matvarer, noe som fordyrer maten betydelig. BI-forsker har påvist at tollen koster en vanlig norsk familie 40.000 kroner i året.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
5 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 måned siden
SV tar til orde for å splitte opp dagligvaregiganter som Norgesgruppen og Reitan for å redusere matvareprisene. Kari Elisabeth Kaski mener manglende konkurranse er hovedårsaken til høye priser og vil gi Konkurransetilsynet myndighet til å bryte opp selskapene. SV foreslår også å senke terskelen for dominerende aktører. Handelsorganisasjonen Virke mener derimot at størrelse er en fordel for effektiv logistikk.