KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn.
Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer.
Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
4 måneder siden
Flere norske butikkjeder selger juleøl til under halv pris, noe Helsedirektoratet kritiserer. Divisjonsdirektør Linda Granlund uttaler at selv om dette ikke er ulovlig, er det uheldig for folkehelsen og oppfordrer heller til priskutt på sunne produkter. Generalsekretær Inger Lise Hansen i Actis deler bekymringen og peker på at lave priser kan føre til økt alkoholforbruk, noe som kan forverre situasjonen for barn i utsatte hjem. Lavpriskjedene forsvarer seg ved å vise til at de også har redusert prisene på alkoholfri øl.
4 måneder siden
Priskrig på juleøl har oppstått blant norske lavpriskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi, med priser på henholdsvis 25 og 26,9 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Helsedirektoratet og Blå Kors har uttrykt bekymring over dette, da de mener prisreduksjoner på alkohol kan bidra til økt forbruk og går imot prinsippene i norsk alkoholpolitikk. Helsedirektoratet oppfordrer heller til prisreduksjoner på sunne produkter. Samtidig påpeker lavpriskjedene at de også har redusert prisene på alkoholfri øl før jul.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
4 måneder siden
Priskrigen mellom dagligvarekjedene har nå inkludert juleøl, med priser redusert til rundt 20 kroner. Dette har skapt bekymring hos alkovettorganisasjonen Av-og-til og Helsedirektoratet, som mener billigere alkohol kan føre til økt forbruk og negative konsekvenser, spesielt for barn i familier med høyt alkoholforbruk. Tall fra FHI viser at 90.000 barn i Norge lever med foreldre som drikker for mye, og mørketallene kan være store. Dagligvarekjedene Coop, Rema 1000 og Kiwi forsvarer prisnedsettelser som en del av konkurransen, men fremhever også prisreduksjoner på alkoholfritt øl for å fremme sunnere alternativer.
4 måneder siden
En intens priskrig på juleøl har ført til dramatiske prisfall, med Ringnes juleøl som et av de mest berørte produktene. Prisene har sunket helt ned til 18,60 kroner, noe som har ført til hamstring og tomme hyller i flere butikker. Dette har skapt bekymring hos organisasjoner som Av-og-til, som mener priskrigen er uheldig og kan føre til økt alkoholforbruk i julen. Dagligvarekjedene forsvarer seg med å tilby rimelige alkoholfrie alternativer, og salget av disse har økt markant.
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
2 måneder siden
FrP-politiker Kristoffer Sivertsen ønsker å endre regelverket slik at bryggerier kan selge øl med kort holdbarhet eller små produksjonsfeil til reduserte priser. Han mener dette vil redusere matsvinn og være bra for både bryggeriene og forbrukerne. For å sette fokus på saken badet han i et basseng fylt med 4000 liter ødelagt øl. Arbeiderpartiet og KrF er sterkt uenige i forslaget, og mener alkohol ikke er en vanlig vare. De frykter at en liberalisering av alkoholpolitikken kan føre til økt forbruk og negative konsekvenser for folkehelsen, og viser til at alkoholbruk kan koste samfunnet opp mot 100 milliarder kroner i året.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer butikkene for manglende tydelighet rundt kilo- og literpriser, og mener de bryter prisopplysningsforskriften. Jurist Thomas Iversen påpeker at salgspris og enhetspris skal være like tydelige. Dagligvarekjedene Kiwi, Coop og Rema 1000 svarer at de følger regelverket så godt de kan, men at plassmangel på etikettene er en utfordring. Iversen advarer mot å presse grensene for langt, da det kan føre til ytterligere regulering.
1 måned siden
Rema 1000-eier Ole Robert Reitan kritiserer butikkenes bruk av tilbud og mener det ikke fører til lavere totalpriser på matvarer. Han hevder at VGs matbørs har bidratt til å forsterke priskonkurransen, noe som har ført til store prisvariasjoner på enkelte produkter. Reitan mener at reelt lavere priser kun kan oppnås gjennom effektivisering av hele verdikjeden.
4 måneder siden
En priskrig på julegrøt har ført til stor etterspørsel og leveranseproblemer for Tine-meieriet på Tretten. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men sliter med å holde tritt med etterspørselen som følge av at butikker selger ferdiggrøt til svært lave priser. Ansatte ved meieriet og representanter for bondelaget kritiserer priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet og verdikjeden. Kiwi på sin side hevder at de tar regningen for de lave prisene og at leverandørene får betalt, og at deres hovedfokus er å gi kundene billigere julemat.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.