En ny meningsmåling viser at mange nordmenn ønsker å splitte opp de store dagligvarekjedene som et tiltak for å redusere matprisene. Undersøkelsen kommer samtidig som dagligvarekjedene rapporterer om store overskudd, noe flere kunder reagerer på.
Kun to familier kontrollerer mesteparten av dagligvaremarkedet i Norge, og politikere fra Rødt og SV har tidligere tatt til orde for oppsplitting.
Norgesgruppen ønsket ikke å kommentere saken, mens Rema 1000 hevder de allerede er billigst, og Coop mener spørsmålet om strukturelle endringer ligger hos politikerne.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
22 dager siden
Rødt har fremmet et forslag i Stortinget om å splitte opp store dagligvarekjeder som Norgesgruppen (Kiwi) og Rema 1000. Partiet mener dette vil redusere matprisene og øke konkurransen i markedet, da de store kjedene kontrollerer store deler av verdikjeden. Forslaget har støtte i en fersk meningsmåling. Høyre advarer mot forslaget og mener det kan føre til høyere priser. Rødt på sin side mener at dagens situasjon fører til at bønder, ansatte og kunder taper på dagens system.
8 dager siden
Forslag om å splitte opp de store dagligvarekjedene i Norge for å øke konkurransen og redusere matprisene har fått bred støtte i befolkningen. BI-professor Per Ingar Olsen advarer imidlertid mot dette tiltaket og mener det vil føre til dyrere mat. Han forklarer at dagligvaremarkedet er tett integrert med eierskap i innkjøpsorganisasjoner, grossister, lagre og leverandører, noe som gjør en oppsplitting kostbar og ineffektiv. Olsen påpeker at dagens system har utviklet seg over tid med myndighetenes godkjennelse, og at kjedene har sterk kontroll over leverandørindustrien. Han mener at andre tiltak, som å redusere tollsatser, kan være mer effektive for å senke prisene. Et norsk EU-medlemskap kan også øke konkurransen ved å åpne markedet for utenlandske aktører. Olsen understreker at dagens situasjon gir de store kjedene liten grunn til å endre prisnivået, og at oppsplitting ikke nødvendigvis vil gi lavere priser.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
1 måned siden
SV tar til orde for å splitte opp dagligvaregiganter som Norgesgruppen og Reitan for å redusere matvareprisene. Kari Elisabeth Kaski mener manglende konkurranse er hovedårsaken til høye priser og vil gi Konkurransetilsynet myndighet til å bryte opp selskapene. SV foreslår også å senke terskelen for dominerende aktører. Handelsorganisasjonen Virke mener derimot at størrelse er en fordel for effektiv logistikk.
1 måned siden
Rødt-leder Marie Sneve Martinussen reagerer sterkt på Norgesgruppens årsresultat på 4,88 milliarder kroner før skatt, samtidig som matvareprisene har steget. Martinussen mener vanlige folk betaler for mye for mat, mens bøndene får for lite. Hun krever derfor at dagligvarekjedene splittes opp for å redusere kjedemakten. SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes støtter kritikken og etterlyser tiltak fra konkurransetilsynet og regjeringen. Flere økonomer mener at de høye matvareprisene kan føre til at Norges Bank ikke vil senke renten.
13 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
1 måned siden
Prisene på en rekke matvarer i Norge har steget markant det siste halvåret, noe som har utløst en debatt om matvarepriser. En matblogger anklager matvarekjedene for å manipulere prisene for å skjule de faktiske kostnadene, mens lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag hevder at problemet ligger i samfunnets inntektsfordeling. Regjeringen forsikrer at de arbeider med å stabilisere prisene, samtidig som Rema 1000 fremhever at dagligvarekjedene har relativt lave marginer sammenlignet med andre bransjer.
1 måned siden
Senterpartiets Geir Pollestad ønsker å tvinge dagligvarebutikker til å oppgi hva en vare kostet for ett år siden, for å gi forbrukerne bedre innsikt i prisutviklingen og avsløre skjulte prisøkninger. Pollestad kritiserer dagligvarekjedene for å markedsføre seg som prispressere, samtidig som matprisene stiger. Han mener at de som eier dagligvarekjedene tjener mest på de økte prisene. Forslaget kommer som en reaksjon på den kraftige prisveksten på matvarer det siste året, hvor enkelte produkter, som sjokolade, har hatt en spesielt stor økning.
1 måned siden
En familie som nylig flyttet fra Danmark til Norge, har opplevd en markant økning i matvarekostnader, med en dobling av det månedlige matbudsjettet. De stiller spørsmål ved de høye prisene i Norge, spesielt i Nord-Norge sammenlignet med Nord-Sverige, og kritiserer mangelen på konkurranse i det norske markedet. Artikkelforfatteren savner lavpriskjeder som Lidl, som kan bidra til å presse ned prisene. Fremskrittspartiet (FrP) ønsker å redusere momsen på matvarer, men frykter at matvarebransjen vil beholde overskuddet. Det argumenteres for at Stortinget må regulere markedet bedre og åpne for økt konkurranse for å redusere matvareprisene.
4 måneder siden
En ny undersøkelse viser at over halvparten av nordmenn ønsker priskrig før jul, til tross for at det fører til hamstring og tomme butikkhyller. Markedsprofessor Frank Lindberg mener priskrig er positivt for forbrukerne, da det øker konkurransen mellom dagligvarekjedene. Samtidig opplever noen forbrukere priskrigen som frustrerende, da det kan være vanskelig å få tak i varer. Dagligvarekjedene ønsker ikke å kommentere fremtidige priser, men signaliserer at priskrig vil fortsette. Coop har innført maksgrense på enkelte julevarer for å unngå matsvinn.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året. Landbruksminister Geir Pollestad mener dagligvarekjedene er ansvarlige for de høye prisene og ønsker bedre konkurranse i bransjen. Han peker på at prisene på fisk og grønnsaker har hatt en spesielt dårlig utvikling i Norge sammenlignet med Sverige. Bransjeorganisasjonen Virke mener derimot at Pollestads egen landbrukspolitikk, med økt toll på importerte varer, bidrar til de høye prisene. De viser også til at Konkurransetilsynet ikke har funnet bevis for at dagligvarekjedene har økt sine marginer. Pollestad mener forbrukere og bønder har en felles interesse av å redusere dagligvarekjedenes makt, mens Virke mener at leverandørmakten bør kartlegges.
19 dager siden
Konkurransetilsynets ferske rapport avslører at Kiwi er Norges største dagligvarekjede med 24,4 prosent markedsandel, tett fulgt av Rema 1000. Extra har hatt betydelig vekst, særlig grunnet omprofilering av Prix-butikker. Kartleggingen kommer etter press fra Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet for åpenhet i bransjen. Rapporten bekrefter at lavprissegmentet dominerer, og at Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 har en svært konsentrert markedsandel. Rødt har foreslått å splitte opp de store kjedene.
1 måned siden
Artikkelen hevder at grådighet hos eierne av Norgesgruppen og Rema 1000 bidrar til økonomiske problemer for mange nordmenn. Matvareprisene har steget kraftig, og kjedene har økt sine overskudd betydelig, mens bøndene tjener mindre. Dette har ført til at Norges Bank har utsatt rentekutt. Det foreslås tiltak som å splitte opp Norgesgruppen og innføre en dyrtidsskatt for å bedre situasjonen for de som sliter økonomisk.
3 måneder siden
En artikkel i DinSide undersøker hvorfor Big One frossenpizza er billigere i Sverige enn i Norge. Dagligvareinfluenser Anders Nordstad hevder at prisforskjellen ikke skyldes landbrukspolitikk, men markedets betalingsvilje og merkevarestyrke. Han mener lavere kjøpekraft og svakere merkevare i Sverige fører til lavere pris. Økonom Odd Gisholt tror derimot at prisforskjellen skyldes store innkjøp og lavere avgifter i Sverige, og mener importvernet gjør norske landbruksprodukter for dyre. Orkla Foods Norge opplyser at det er kjedene, og ikke leverandørene, som bestemmer prisene.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.