Togpassasjerer på Romerike opplevde flere forsinkelser i 2023 enn de fem foregående årene, til tross for løfter om forbedring. En pendler byttet jobb på grunn av stadige forsinkelser.
86,1 prosent av persontogene i Norge var i rute, under målet på 90 prosent. Bane Nor forklarer forsinkelsene med gammel infrastruktur og vedlikeholdsetterslep.
De forventer forbedring, men det vil ta flere år.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
3 måneder siden
Ordførere langs Sørlandsbanen velger bort toget på grunn av stadige forsinkelser og problemer. Flere politikere, inkludert en stortingsvikar, foretrekker bil da de ikke stoler på at toget kommer frem i tide. Is på kontaktledningen og en togavsporing har forverret situasjonen. Politikerne mener at manglende investeringer i jernbanen over flere tiår er årsaken til problemene. Samferdselsdepartementet lover bedring gjennom satsing på drift, vedlikehold og nye tog, men erkjenner at det vil ta tid. En stortingsrepresentant mener imidlertid at det er infrastrukturen, ikke togene, som er problemet.
3 måneder siden
I 2024 var 34 prosent av persontogene i Norge forsinket eller innstilt, det dårligste resultatet på elleve år. Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil. Han peker på økt vedlikehold, nye tog, nye signalanlegg og nye strekninger som viktige tiltak. Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, mens snøkaos og kabelbrann også har bidratt til store problemer. Eriksen forventer en liten forbedring i 2025, men understreker at mye avhenger av værforholdene i januar og februar.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
3 måneder siden
En togpendler opplevde stadige forsinkelser og byttet til bil. Bane Nor kritiseres for manglende kompetanse i ledelsen, der topplederen har bakgrunn fra media og politikk, ikke jernbane. Jernbanereformen og manglende vedlikehold pekes på som årsaker til problemene. Fagforeninger krever ekstern gransking av togstansen første juledag, men Bane Nor foretrekker intern gransking. Artikkelen hevder at rotårsaken til problemene er politikernes fokus på nye prosjekter fremfor vedlikehold, samt en mislykket jernbanereform.
3 måneder siden
En passasjer trengte ambulanse på et overfylt tog i Oslo, noe som førte til sterke reaksjoner fra pendlere. Toget hadde færre vogner enn vanlig, og passasjerer opplevde dårlig luft og ubehag. Pendlere rapporterer om hyppige forsinkelser og innstillinger som påvirker jobb og privatliv, og tilliten til Vy og Bane Nor er svekket. Bane Nor forklarer at snørydding krever redusert antall togavganger, og at gammel infrastruktur og økt togtrafikk bidrar til problemene. Vy beklager situasjonen og forstår kundenes frustrasjon.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.
1 måned siden
Togtrafikken på Østlandet opplever forsinkelser og innstillinger på grunn av redusert kapasitet mellom Hvalstad og Asker. Bane Nor arbeider med å rette feilen, men det kan ta opptil et døgn. Dette påvirker flere toglinjer, inkludert Spikkestad–Lillestrøm, Asker–Kongsvinger og Drammen–Lillehammer. Reisende må forvente forsinkelser, og Bane Nor beklager ulempene dette medfører. Ny oppdatering om situasjonen ventes natt til 26. mars.
1 måned siden
En signalfeil førte til full stans i togtrafikken på Østlandet, noe som skapte frustrasjon og forsinkelser for mange passasjerer. Blant de rammede var en skiturist på vei til Finse, som opplevde mangelfull informasjon fra togselskapet. Han måtte vente lenge uten å få informasjon og vurderte derfor å endre sine opprinnelige turplaner. Feilen ble rettet klokken 09.19, men da var mange passasjerer allerede berørt av stansen.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Sørlandsbanen opplevde store forsinkelser og manglende informasjon etter at et tog ble stående fast på grunn av rim på kjøreledningen. Passasjerene måtte vente i snøvær uten å få beskjed om hva som skjedde. Et forsøk på å hente passasjerene med et nytt tog ble også forsinket på grunn av et fastkjørt godstog. Go Ahead beklager hendelsen og lover å se på hvordan de kan forbedre informasjonsflyten. Alle passasjerer fikk refundert billettprisen.
4 måneder siden
I løpet av årets første elleve måneder har nesten 29 000 persontog blitt innstilt i Norge, mens over 20 000 godstog har lidd samme skjebne. Dette har ført til over 24 500 timer med forsinkelser for persontog. Bane Nor oppgir ekstremvær, manglende togsett og tekniske feil som hovedårsaker til de mange innstillingene og forsinkelsene. En økning i togtrafikken har også ført til mer slitasje på infrastrukturen, noe som bidrar til flere feil og større konsekvenser. Over 90 prosent av jernbanenettet består av enkeltspor, noe som gjør systemet mer sårbart for forstyrrelser.
1 måned siden
Det er forsinkelser og innstillinger på Drammen- og Askerbanen på grunn av færre spor i bruk mellom Hvalstad og Asker. Bane Nor jobber med å rette feilen og forventer å komme med en oppdatering klokken 8. Toglinjene L1, R14 og RE10 er berørt. I tillegg er det stengt for trafikk ved Otta på grunn av utbedring av Otta bru, og Dovrebanen forventes å åpne for trafikk 7. april. Dette påvirker også Raumabanen.