En togpendler opplevde stadige forsinkelser og byttet til bil. Bane Nor kritiseres for manglende kompetanse i ledelsen, der topplederen har bakgrunn fra media og politikk, ikke jernbane.
Jernbanereformen og manglende vedlikehold pekes på som årsaker til problemene. Fagforeninger krever ekstern gransking av togstansen første juledag, men Bane Nor foretrekker intern gransking.
Artikkelen hevder at rotårsaken til problemene er politikernes fokus på nye prosjekter fremfor vedlikehold, samt en mislykket jernbanereform.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Ordførere langs Sørlandsbanen velger bort toget på grunn av stadige forsinkelser og problemer. Flere politikere, inkludert en stortingsvikar, foretrekker bil da de ikke stoler på at toget kommer frem i tide. Is på kontaktledningen og en togavsporing har forverret situasjonen. Politikerne mener at manglende investeringer i jernbanen over flere tiår er årsaken til problemene. Samferdselsdepartementet lover bedring gjennom satsing på drift, vedlikehold og nye tog, men erkjenner at det vil ta tid. En stortingsrepresentant mener imidlertid at det er infrastrukturen, ikke togene, som er problemet.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge stoppet første juledag, noe som har ført til sterke reaksjoner fra flere politikere. Fremskrittspartiet (Frp) vil kalle samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) inn på teppet i Stortinget for å forklare situasjonen, og mener at togproblemene viser at utviklingen går i feil retning. De krever tydeligere svar på hvordan departementet skal følge opp Bane NOR. Også Senterpartiet (Sp) reagerer, og lederen i Transportkomiteen, Sigbjørn Gjelsvik (Sp), krever at folk som ikke har råd til alternativ transport får hjelp. Både Frp og Sp er kritiske til manglende informasjon til passasjerene og mener situasjonen er uakseptabel.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
3 måneder siden
Bane Nor oppnådde ikke sine egne mål for punktlighet i 2024, med dårligere resultater enn i 2023 for alle kategorier, inkludert persontog, rushtidstrafikk i Oslo, flytog og godstog. En omfattende togstans første juledag rammet rundt 60.000 reisende og har ført til krav om en ekstern gransking. Flere fagforeninger og togselskaper støtter kravet om en uavhengig undersøkelse, og mener at en intern evaluering ikke er tilstrekkelig. De tillitsvalgte understreker behovet for tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
3 måneder siden
En brannmurfeil førte til 13 timers togstans i Norge. Artikkelen argumenterer for at jernbanens problemer skyldes tiår med svake investeringer, manglende vedlikehold og politisk styring, ikke antall direktører eller konkurranseutsetting. Punktligheten og regulariteten har falt, mens Flytoget utmerker seg med høy punktlighet. Tidligere jernbanereformer har delt opp NSB i flere selskaper, noe som har skapt tydeligere ansvarsfordeling. Artikkelen kritiserer samferdselsministerens planer om å slå sammen Flytoget og Vy, og mener at konkurranse er viktig for å sikre et godt togtilbud. Det konkluderes med at løsningen ikke er å omorganisere, men å investere i infrastruktur og vedlikehold.
3 måneder siden
Bane NOR oppnådde ikke sine punktlighetsmål i 2024, med dårligere resultater enn året før i alle kategorier, inkludert persontog, rushtidstrafikk i Oslo, flytog og godstog. En omfattende togstans første juledag rammet rundt 60.000 reisende. Tog-tillitsvalgte, inkludert Norsk Lokomotivførerforbund, krever en ekstern gransking av hendelsen, og mener en intern evaluering ikke er tilstrekkelig. Flere fagforeninger støtter kravet om en uavhengig granskning, og understreker behovet for tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
4 måneder siden
Togtrafikken i store deler av Norge stoppet opp første juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Dette førte til kaos og lange forsinkelser for mange reisende, spesielt på Oslo S. Passasjerer opplevde mangel på informasjon og måtte selv organisere alternative transportløsninger. Enkelte passasjerer uttrykte sterk frustrasjon over situasjonen og krevde at de ansvarlige måtte skjerpe seg. Bane Nor meldte at togene ville stå stille inntil videre, og at ny informasjon ville komme senere på kvelden.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
4 måneder siden
Togselskaper som Go Ahead og SJ Norge er frustrerte over en teknisk feil hos Bane NOR som førte til full togstans første juledag. Dette resulterte i store problemer for reisende og betydelige ekstrakostnader for togselskapene, som nå planlegger å sende økonomiske krav til Bane NOR. Selskapene opplever at det har vært et krevende år med mange togproblemer, noe som påvirker både regnskap og kundenes tillit. Samferdselsministeren har uttalt at han vil følge opp Bane NOR for å finne årsaken til feilen og forhindre lignende hendelser i fremtiden.
3 måneder siden
Samferdselsministeren har kalt inn til hastemøte etter at all togtrafikk sto stille i over 12 timer første juledag grunnet en teknisk feil i Bane Nors kommunikasjonssystem. Rundt 60.000 passasjerer ble rammet av stansen. Bane Nor-sjefen forklarer at komplekse systemer kan føre til slike feil, og at de vil lære av hendelsen. Samtidig var jernbaneproblemene tema i Stortinget, hvor Riksrevisjonens rapport om forsinkelser ble diskutert. Flere partier støtter forslag om en ekstern gransking av jernbanen, mens andre frykter at en gransking vil forsinke nødvendige tiltak.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. De vil også vurdere samfunnssikkerhet, passasjerrettigheter, og beredskap. I tillegg til Bane Nor, skal tilsynet se på togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. Hendelsen skal også vurderes opp mot andre alvorlige hendelser. Samferdselsministeren støtter en ekstern granskning, og Stortinget skal behandle et forslag om dette.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
3 måneder siden
Togpassasjerer på Romerike opplevde flere forsinkelser i 2023 enn de fem foregående årene, til tross for løfter om forbedring. En pendler byttet jobb på grunn av stadige forsinkelser. 86,1 prosent av persontogene i Norge var i rute, under målet på 90 prosent. Bane Nor forklarer forsinkelsene med gammel infrastruktur og vedlikeholdsetterslep. De forventer forbedring, men det vil ta flere år.