Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen.
De vil også vurdere samfunnssikkerhet, passasjerrettigheter, og beredskap. I tillegg til Bane Nor, skal tilsynet se på togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet.
Hendelsen skal også vurderes opp mot andre alvorlige hendelser. Samferdselsministeren støtter en ekstern granskning, og Stortinget skal behandle et forslag om dette.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. Granskningen vil også omfatte togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. I tillegg skal tilsynet vurdere hendelsen opp mot andre alvorlige hendelser i nyere tid. Samferdselsministeren støtter en ekstern gjennomgang, og Stortinget skal behandle en rapport om togforsinkelser og et forslag om ekstern granskning av hendelsen.
3 måneder siden
Statens jernbanetilsyn har åpnet tilsyn med Bane Nor etter at all togtrafikk i landet ble stanset i 12 timer 1. juledag. Feilen skyldtes en kommunikasjonssvikt mellom tog og sentralen for trafikkstyring. Mange tusen passasjerer ble rammet, og Vy har mottatt et stort antall refusjonskrav. Jernbanetilsynet vil se på hendelsen i sammenheng med andre nylige hendelser på jernbanen, som ras og avsporinger. Samferdselsministeren vurderer en ekstern gjennomgang av saken. Tilsynet skal undersøke hva som sviktet og hvordan man kan begrense følgene av lignende hendelser i fremtiden.
7 dager siden
Jernbanetilsynet har gjennomgått hendelsen med den omfattende togstansen 1. juledag, da all togtrafikk i Norge sto stille i nærmere 13 timer på grunn av problemer med et kommunikasjonssystem. Tilsynet har ikke funnet brudd på regelverket, men rapporten peker på flere områder med rom for betydelige forbedringer. Blant annet anbefales det at Bane Nor og Jernbanedirektoratet tydeliggjør sine roller ved håndtering av hendelser. Videre bør Bane Nor få bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet for å kunne forhindre langvarige stopp, sikre beredskap ved nødssituasjoner og raskere normalisere trafikken. Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn understreker viktigheten av at virksomhetene tar anbefalingene på alvor og iverksetter nødvendige tiltak.
1 måned siden
Statens jernbanetilsyn (SJT) har undersøkt togstansen 1. juledag, da all togtrafikk sto stille i nesten 13 timer. Rapporten viser ingen direkte brudd på regelverket, men SJT mener Bane Nor har forbedringspotensial for å unngå lignende hendelser. SJT forventer at Bane Nor vurderer og iverksetter tiltak basert på rapportens anbefalinger. Direktøren i SJT understreker at lange stanser er uakseptable og kritisk for samfunnet og transportsikkerheten.
7 dager siden
Statens jernbanetilsyn (SJT) gjennomførte i januar et omfattende tilsyn hos Bane NOR og flere jernbanevirksomheter for å kartlegge årsakene til togstansen 1. juledag, da togtrafikken i hele landet sto i 13 timer. Tilsynet konkluderer med at det ikke forelå brudd på regelverket, men gir en rekke anbefalinger til Bane NOR. Blant annet anbefales det at Bane NOR bør få bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet. Direktør i SJT, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, understreker viktigheten av at virksomhetene tar anbefalingene på alvor og vurderer nødvendige tiltak.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
3 måneder siden
Samferdselsministeren har kalt inn til hastemøte etter at all togtrafikk sto stille i over 12 timer første juledag grunnet en teknisk feil i Bane Nors kommunikasjonssystem. Rundt 60.000 passasjerer ble rammet av stansen. Bane Nor-sjefen forklarer at komplekse systemer kan føre til slike feil, og at de vil lære av hendelsen. Samtidig var jernbaneproblemene tema i Stortinget, hvor Riksrevisjonens rapport om forsinkelser ble diskutert. Flere partier støtter forslag om en ekstern gransking av jernbanen, mens andre frykter at en gransking vil forsinke nødvendige tiltak.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
4 måneder siden
Det er full stans i togtrafikken i hele Norge på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Feilen ligger i GSMR-systemet, ifølge Bane Nor. Togene må stå stille til situasjonen er avklart, og det er usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. Reisende må regne med forsinkelser og innstillinger. Bane Nor meldte om feilen klokken 7.55 første juledag. Selv om det er mindre trafikk enn vanlig, påvirker dette mange reisende.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte 7. januar etter den landsomfattende togstansen første juledag. Møtet skal gi en redegjørelse for hva som forårsaket stansen, som skyldtes en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og trafikkstyringssentralen. Hensikten er å diskutere tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden. Togtrafikken var lammet i over tolv timer. Samferdselsministeren vil være tilgjengelig for pressen etter møtet.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge stoppet første juledag, noe som har ført til sterke reaksjoner fra flere politikere. Fremskrittspartiet (Frp) vil kalle samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) inn på teppet i Stortinget for å forklare situasjonen, og mener at togproblemene viser at utviklingen går i feil retning. De krever tydeligere svar på hvordan departementet skal følge opp Bane NOR. Også Senterpartiet (Sp) reagerer, og lederen i Transportkomiteen, Sigbjørn Gjelsvik (Sp), krever at folk som ikke har råd til alternativ transport får hjelp. Både Frp og Sp er kritiske til manglende informasjon til passasjerene og mener situasjonen er uakseptabel.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge opplevde total kollaps 1. juledag på grunn av en feil i det digitale kommunikasjonssystemet. En brannmur i systemet førte til at kommunikasjonen mellom tog og togledere brøt sammen, noe som lammet hele tognettet. Dette er ikke relatert til fysisk infrastruktur, men en systemfeil det ikke var tilstrekkelig forberedt på. Hendelsen har skapt frustrasjon blant reisende og bekymring hos myndighetene. Statsråd Jon-Ivar Nygård har understreket alvoret i situasjonen, og behovet for nye prosedyrer og bedre informasjonsflyt. Det er også bekymring for at passasjerer kan miste tillit til togtrafikken, og at sårbarheten i infrastrukturen kan utnyttes.
3 måneder siden
Rødt har innkalt samferdselsminister Jon Ivar Nygård til Stortingets spørretime etter togkaoset som lammet Norge første juledag. Partiet krever at statsråden tar ansvar, og ønsker en ekstern granskning av jernbanen. Rødt mener oppsplittingen av jernbanen har ført til ansvarsfraskrivelse og at tilliten til jernbanen og myndighetene er svekket. Rødt-politiker Geir Jørgensen mener togbristen er en svakhet i beredskapen. Før spørretimen har samferdselsministeren innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til møte. Flere togselskaper har beskrevet 2024 som et dårlig år, også før togkaoset på juledagen.
4 måneder siden
Første juledag opplevde Norge full stans i togtrafikken i tolv timer på grunn av en kommunikasjonsfeil mellom togene og trafikkstyringssentralen. Feilen førte til at alle tog sto stille fra klokken 07:55 til 20:09. Bane Nor meldte at feilen var rettet, men reisende måtte fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger. Alle fjerntog ble innstilt ut driftsdøgnet, og det ble ikke satt opp alternativ transport for flere togstrekninger. Samferdselsministeren kalte situasjonen alvorlig. Reisende på Oslo S opplevde manglende informasjon og frustrasjon, og mange måtte finne alternativ overnatting.
3 måneder siden
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen opplyser at togkaoset 1. juledag var forårsaket av en hardwarefeil i en kommunikasjonsboks. Feilen førte til at kommunikasjonen mellom togledelsen og togene sviktet, og all togtrafikk ble stanset av sikkerhetshensyn. Det tok flere timer å finne årsaken. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttrykt tillit til Bane Nor og Jernbanetilsynet. Et møte ble avholdt med Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn for å diskutere årsaken til feilen, oppfølging og hvordan man kan unngå lignende hendelser i fremtiden.