En brannmurfeil førte til 13 timers togstans i Norge. Artikkelen argumenterer for at jernbanens problemer skyldes tiår med svake investeringer, manglende vedlikehold og politisk styring, ikke antall direktører eller konkurranseutsetting.
Punktligheten og regulariteten har falt, mens Flytoget utmerker seg med høy punktlighet. Tidligere jernbanereformer har delt opp NSB i flere selskaper, noe som har skapt tydeligere ansvarsfordeling.
Artikkelen kritiserer samferdselsministerens planer om å slå sammen Flytoget og Vy, og mener at konkurranse er viktig for å sikre et godt togtilbud. Det konkluderes med at løsningen ikke er å omorganisere, men å investere i infrastruktur og vedlikehold.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge ble lammet i over 12 timer på grunn av en teknisk feil i en brannmur. Feilen rammet rundt 60.000 reisende og medførte en anslått samfunnskostnad på 36 millioner kroner. Kritikere mener Bane NOR manglet tilstrekkelig beredskap og alternative løsninger. Konsernsjefen i Bane NOR avviser kritikken og understreker at sikkerheten ble prioritert. Høyre kritiserer samferdselsministeren for manglende ansvar, mens ministeren viser til økte bevilgninger til jernbanen og innkaller Bane NOR til møte. Til tross for problemene, uttrykker samferdselsministeren fortsatt tillit til ledelsen i Bane NOR.
7 dager siden
Jernbanetilsynet har gjennomgått hendelsen med den omfattende togstansen 1. juledag, da all togtrafikk i Norge sto stille i nærmere 13 timer på grunn av problemer med et kommunikasjonssystem. Tilsynet har ikke funnet brudd på regelverket, men rapporten peker på flere områder med rom for betydelige forbedringer. Blant annet anbefales det at Bane Nor og Jernbanedirektoratet tydeliggjør sine roller ved håndtering av hendelser. Videre bør Bane Nor få bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet for å kunne forhindre langvarige stopp, sikre beredskap ved nødssituasjoner og raskere normalisere trafikken. Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn understreker viktigheten av at virksomhetene tar anbefalingene på alvor og iverksetter nødvendige tiltak.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at jernbanereformen ikke er årsaken til togkaoset, og at Elin Ørjasæters kritikk er feilaktig. Den hevder at reformen har spart skattebetalere for penger og forbedret tilbudet, og viser til forskning som støtter dette. Artikkelen kritiserer Støre-regjeringens jernbanepolitikk for å ha ført til dårligere punktlighet og regularitet, samt nedleggelse av Flytoget. Den konkluderer med at en tilbakevending til statsmonopol vil være en feil løsning, og at kundene må settes i fokus.
3 måneder siden
En togpendler opplevde stadige forsinkelser og byttet til bil. Bane Nor kritiseres for manglende kompetanse i ledelsen, der topplederen har bakgrunn fra media og politikk, ikke jernbane. Jernbanereformen og manglende vedlikehold pekes på som årsaker til problemene. Fagforeninger krever ekstern gransking av togstansen første juledag, men Bane Nor foretrekker intern gransking. Artikkelen hevder at rotårsaken til problemene er politikernes fokus på nye prosjekter fremfor vedlikehold, samt en mislykket jernbanereform.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
3 måneder siden
Artikkelen belyser hvorfor togene ofte er forsinket, og peker på manglende vedlikehold over flere tiår som hovedårsak. Politiske prioriteringer har favorisert nybygg fremfor vedlikehold, da det gir mer oppmerksomhet. Jernbanens lange levetid har gjort at konsekvensene av manglende vedlikehold ikke har blitt synlige før nå. Dette fører til at togpassasjerer må forvente buss for tog i lang tid fremover. Artikkelen kritiserer også mangelen på forskning på jernbanevedlikehold, noe som gjør det vanskelig å prioritere midler effektivt. Det fryktes at midler vil smøres tynt utover i stedet for å prioriteres der det er mest behov.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. De vil også vurdere samfunnssikkerhet, passasjerrettigheter, og beredskap. I tillegg til Bane Nor, skal tilsynet se på togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. Hendelsen skal også vurderes opp mot andre alvorlige hendelser. Samferdselsministeren støtter en ekstern granskning, og Stortinget skal behandle et forslag om dette.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et møte etter at en landsomfattende togstans rammet rundt 60.000 passasjerer 1. juledag. Togstansen varte i nesten 13 timer og skyldtes en feil i brannmuren som sikrer den digitale infrastrukturen. Pendlerforeningen uttrykker frustrasjon over de mange uforutsette hendelsene og frykter at flere pendlere vil velge bil fremfor tog. Samferdselsministeren understreker at passasjerer har rett til å bli fraktet til bestemmelsesstedet ved innstilte tog, og møtet skal også se på hvordan lignende feil kan unngås i fremtiden.
4 måneder siden
Togselskapene SJ, VY og Go-Ahead retter skarp kritikk mot Bane Nor etter togstansen første juledag. En feil i en digital brannmur lammet all togtrafikk i Norge i et halvt døgn, og rammet over 60 000 passasjerer. Togselskapene mener Bane Nor burde hatt en plan B og reservesystemer klare for å unngå totalstans. De anslår at mange passasjerer måtte endre reiseplaner og at samfunnet kan ha tapt 36 millioner kroner. Bane Nor beklager situasjonen, men sier de valgte å ikke bruke reservesystemene av sikkerhetshensyn. Samferdselsministeren har innkalt partene til møte for å evaluere hendelsen.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
1 måned siden
Statens jernbanetilsyn (SJT) har undersøkt togstansen 1. juledag, da all togtrafikk sto stille i nesten 13 timer. Rapporten viser ingen direkte brudd på regelverket, men SJT mener Bane Nor har forbedringspotensial for å unngå lignende hendelser. SJT forventer at Bane Nor vurderer og iverksetter tiltak basert på rapportens anbefalinger. Direktøren i SJT understreker at lange stanser er uakseptable og kritisk for samfunnet og transportsikkerheten.
3 måneder siden
Jernbanetilsynet har varslet en grundig granskning av togstansen 1. juledag, som lammet togtrafikken i hele landet i nesten 13 timer. Tilsynet skal undersøke hva som gikk galt, hvorfor systemet var så sårbart, og hvordan Bane Nor håndterte situasjonen. Granskningen vil også omfatte togselskapene, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. I tillegg skal tilsynet vurdere hendelsen opp mot andre alvorlige hendelser i nyere tid. Samferdselsministeren støtter en ekstern gjennomgang, og Stortinget skal behandle en rapport om togforsinkelser og et forslag om ekstern granskning av hendelsen.
3 måneder siden
Ordførere langs Sørlandsbanen velger bort toget på grunn av stadige forsinkelser og problemer. Flere politikere, inkludert en stortingsvikar, foretrekker bil da de ikke stoler på at toget kommer frem i tide. Is på kontaktledningen og en togavsporing har forverret situasjonen. Politikerne mener at manglende investeringer i jernbanen over flere tiår er årsaken til problemene. Samferdselsdepartementet lover bedring gjennom satsing på drift, vedlikehold og nye tog, men erkjenner at det vil ta tid. En stortingsrepresentant mener imidlertid at det er infrastrukturen, ikke togene, som er problemet.