En oversikt fra Bane Nor viser at det har vært over 10 000 toginnstillinger og 48 avsporinger på norske jernbaner siden 2014. Dovrebanen har flest ikke-planlagte innstillinger, delvis på grunn av kollapsen av Randklev bru under ekstremværet 'Hans'.
Sørlandsbanen har flest totale innstillinger. Ekstremvær, som flom og snø, er en stor årsak til problemene.
Bergensbanen har opplevd mange akutte stengninger, særlig på grunn av avsporinger. Samferdselsministeren erkjenner at situasjonen er for dårlig og at det er behov for økte investeringer i jernbaneinfrastruktur for å forbedre driftsstabiliteten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
I løpet av årets første elleve måneder har nesten 29 000 persontog blitt innstilt i Norge, mens over 20 000 godstog har lidd samme skjebne. Dette har ført til over 24 500 timer med forsinkelser for persontog. Bane Nor oppgir ekstremvær, manglende togsett og tekniske feil som hovedårsaker til de mange innstillingene og forsinkelsene. En økning i togtrafikken har også ført til mer slitasje på infrastrukturen, noe som bidrar til flere feil og større konsekvenser. Over 90 prosent av jernbanenettet består av enkeltspor, noe som gjør systemet mer sårbart for forstyrrelser.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
3 måneder siden
I 2024 var 34 prosent av persontogene i Norge forsinket eller innstilt, det dårligste resultatet på elleve år. Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil. Han peker på økt vedlikehold, nye tog, nye signalanlegg og nye strekninger som viktige tiltak. Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, mens snøkaos og kabelbrann også har bidratt til store problemer. Eriksen forventer en liten forbedring i 2025, men understreker at mye avhenger av værforholdene i januar og februar.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
2 måneder siden
Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med ustabil trafikk og mangel på lokomotiver. En togulykke og gamle lokomotivers tekniske begrensninger har ført til problemer med å opprettholde normal drift. Samferdselsministeren lovet nye lokomotiver, men et av tilbudene var for gamle. Norske Tog vurderte til og med å bruke togsett som Ukraina hadde takket nei til, men disse er uegnet for Nordlandsbanen på grunn av alder og manglende vinteregenskaper. Samferdselsdepartementet lover å finne en løsning raskt, men beskriver situasjonen som krevende og alvorlig.
3 måneder siden
Dovrebanen vil være stengt minst til midten av april på grunn av skader på Otta bru. Brua har flyttet seg opptil 15 centimeter på grunn av vann- og isdannelse. Dette fører til at passasjerer må bruke buss mellom Dombås og Vinstra. Stengingen skaper store problemer for togselskapene, spesielt SJ Norge, som opplever dette som en fortvilet situasjon etter tidligere stengninger. Bane Nor beklager situasjonen for passasjerer og godstog, men understreker at sikkerheten må prioriteres.
3 måneder siden
Et væromslag med mildvær og regn har ført til utfordrende forhold på veier og jernbaner i store deler av landet. I Midt-Norge meldes det om oversvømmelser, skred og isnedfall. Trønderbanen er stengt på grunn av ras, og det er buss for tog mellom Stjørdal og Steinkjer. Alle tog på Nordlandsbanen er innstilt i to dager på grunn av skredfare. Flere veier er stengt, spesielt i Vestland, der det er meldt om jordskred og is i veibanen. Elever i Sunnfjord har hjemmeskole på grunn av rasutsatt skolevei. Det forventes at forholdene vil forverres i morgen med mer snøsmelting og regn.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
3 måneder siden
Is og rim på kjøreledningen skaper store problemer for togtrafikken på Sørlandsbanen torsdag morgen. Flere tog er innstilt, og det er satt opp buss for tog på strekningen mellom Moi og Kristiansand. Passasjerer opplever forsinkelser og en kronglete reisevei. Et godstog står og sperrer trafikken på grunn av manglende strøm. Bane NOR jobber med å løse problemene, men det er usikkert når togtrafikken vil gå som normalt. Passasjerer kritiserer manglende forberedelser på vintervær.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
3 måneder siden
En brannmurfeil førte til 13 timers togstans i Norge. Artikkelen argumenterer for at jernbanens problemer skyldes tiår med svake investeringer, manglende vedlikehold og politisk styring, ikke antall direktører eller konkurranseutsetting. Punktligheten og regulariteten har falt, mens Flytoget utmerker seg med høy punktlighet. Tidligere jernbanereformer har delt opp NSB i flere selskaper, noe som har skapt tydeligere ansvarsfordeling. Artikkelen kritiserer samferdselsministerens planer om å slå sammen Flytoget og Vy, og mener at konkurranse er viktig for å sikre et godt togtilbud. Det konkluderes med at løsningen ikke er å omorganisere, men å investere i infrastruktur og vedlikehold.
3 måneder siden
Ordførere langs Sørlandsbanen velger bort toget på grunn av stadige forsinkelser og problemer. Flere politikere, inkludert en stortingsvikar, foretrekker bil da de ikke stoler på at toget kommer frem i tide. Is på kontaktledningen og en togavsporing har forverret situasjonen. Politikerne mener at manglende investeringer i jernbanen over flere tiår er årsaken til problemene. Samferdselsdepartementet lover bedring gjennom satsing på drift, vedlikehold og nye tog, men erkjenner at det vil ta tid. En stortingsrepresentant mener imidlertid at det er infrastrukturen, ikke togene, som er problemet.
3 måneder siden
Ekstremt snøvær har ført til store problemer i Sør-Norge. Bergensbanen er stengt mellom Hallingskeid og Myrdal etter et snøras som har ødelagt infrastruktur. Det er ikke satt opp alternativ transport. Arendalsbanen er også stengt på grunn av trær over kjøreledninger, men det er håp om snarlig åpning. Togtrafikken på Østlandet er halvert, spesielt lokaltogene er rammet. Reisende oppfordres til å følge med på oppdateringer fra Vy og Bane Nor. Det er meldt om store snømengder og sterk vind, og situasjonen beskrives som ekstraordinær.
7 dager siden
Jernbanetilsynet har gjennomgått hendelsen med den omfattende togstansen 1. juledag, da all togtrafikk i Norge sto stille i nærmere 13 timer på grunn av problemer med et kommunikasjonssystem. Tilsynet har ikke funnet brudd på regelverket, men rapporten peker på flere områder med rom for betydelige forbedringer. Blant annet anbefales det at Bane Nor og Jernbanedirektoratet tydeliggjør sine roller ved håndtering av hendelser. Videre bør Bane Nor få bedre oversikt over kritiske sårbarheter i jernbanesystemet for å kunne forhindre langvarige stopp, sikre beredskap ved nødssituasjoner og raskere normalisere trafikken. Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn understreker viktigheten av at virksomhetene tar anbefalingene på alvor og iverksetter nødvendige tiltak.