Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo.
I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning.
Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Togpassasjerer på Romerike opplevde flere forsinkelser i 2023 enn de fem foregående årene, til tross for løfter om forbedring. En pendler byttet jobb på grunn av stadige forsinkelser. 86,1 prosent av persontogene i Norge var i rute, under målet på 90 prosent. Bane Nor forklarer forsinkelsene med gammel infrastruktur og vedlikeholdsetterslep. De forventer forbedring, men det vil ta flere år.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
3 måneder siden
Ordførere langs Sørlandsbanen velger bort toget på grunn av stadige forsinkelser og problemer. Flere politikere, inkludert en stortingsvikar, foretrekker bil da de ikke stoler på at toget kommer frem i tide. Is på kontaktledningen og en togavsporing har forverret situasjonen. Politikerne mener at manglende investeringer i jernbanen over flere tiår er årsaken til problemene. Samferdselsdepartementet lover bedring gjennom satsing på drift, vedlikehold og nye tog, men erkjenner at det vil ta tid. En stortingsrepresentant mener imidlertid at det er infrastrukturen, ikke togene, som er problemet.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
3 måneder siden
I 2024 var 34 prosent av persontogene i Norge forsinket eller innstilt, det dårligste resultatet på elleve år. Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier det vil ta 4-5 år før togtrafikken blir mer stabil. Han peker på økt vedlikehold, nye tog, nye signalanlegg og nye strekninger som viktige tiltak. Feil på signalanlegg er den største enkeltårsaken til forsinkelser, mens snøkaos og kabelbrann også har bidratt til store problemer. Eriksen forventer en liten forbedring i 2025, men understreker at mye avhenger av værforholdene i januar og februar.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
2 måneder siden
Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med ustabil trafikk og mangel på lokomotiver. En togulykke og gamle lokomotivers tekniske begrensninger har ført til problemer med å opprettholde normal drift. Samferdselsministeren lovet nye lokomotiver, men et av tilbudene var for gamle. Norske Tog vurderte til og med å bruke togsett som Ukraina hadde takket nei til, men disse er uegnet for Nordlandsbanen på grunn av alder og manglende vinteregenskaper. Samferdselsdepartementet lover å finne en løsning raskt, men beskriver situasjonen som krevende og alvorlig.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
3 måneder siden
En brannmurfeil førte til 13 timers togstans i Norge. Artikkelen argumenterer for at jernbanens problemer skyldes tiår med svake investeringer, manglende vedlikehold og politisk styring, ikke antall direktører eller konkurranseutsetting. Punktligheten og regulariteten har falt, mens Flytoget utmerker seg med høy punktlighet. Tidligere jernbanereformer har delt opp NSB i flere selskaper, noe som har skapt tydeligere ansvarsfordeling. Artikkelen kritiserer samferdselsministerens planer om å slå sammen Flytoget og Vy, og mener at konkurranse er viktig for å sikre et godt togtilbud. Det konkluderes med at løsningen ikke er å omorganisere, men å investere i infrastruktur og vedlikehold.
3 måneder siden
En togpendler opplevde stadige forsinkelser og byttet til bil. Bane Nor kritiseres for manglende kompetanse i ledelsen, der topplederen har bakgrunn fra media og politikk, ikke jernbane. Jernbanereformen og manglende vedlikehold pekes på som årsaker til problemene. Fagforeninger krever ekstern gransking av togstansen første juledag, men Bane Nor foretrekker intern gransking. Artikkelen hevder at rotårsaken til problemene er politikernes fokus på nye prosjekter fremfor vedlikehold, samt en mislykket jernbanereform.
2 måneder siden
Togsituasjonen på Nordlandsbanen er kritisk på grunn av gammelt materiell og lav regularitet etter en togulykke i fjor. Lederen for Polarsirkelrådet krever en full opprustning av banen, ikke bare nye tog. Fire nye tog er bestilt, men er ikke klare før om flere år. Norske Tog ønsker å bestille to ekstra tog for å styrke robustheten, men mangler finansiering. Det er usikkert når normal trafikk vil gjenopptas, men det jobbes med å leie inn lokomotiv. De nye togene vil være høyteknologiske og fleksible med tanke på fremtidig teknologi.
3 måneder siden
En passasjer trengte ambulanse på et overfylt tog i Oslo, noe som førte til sterke reaksjoner fra pendlere. Toget hadde færre vogner enn vanlig, og passasjerer opplevde dårlig luft og ubehag. Pendlere rapporterer om hyppige forsinkelser og innstillinger som påvirker jobb og privatliv, og tilliten til Vy og Bane Nor er svekket. Bane Nor forklarer at snørydding krever redusert antall togavganger, og at gammel infrastruktur og økt togtrafikk bidrar til problemene. Vy beklager situasjonen og forstår kundenes frustrasjon.
3 måneder siden
Regjeringen har avvist forslaget om å åpne Flytoget for pendlere, med begrunnelse i at togene har for få og trege dører, noe som kan forverre situasjonen for pendlere. Stortinget hadde bedt regjeringen om å vurdere dette som et tiltak for å øke kapasiteten i rushtiden. Rødt og MDG kritiserer regjeringens beslutning og mener Flytoget bør åpnes som en midlertidig løsning for å avlaste pendlertogene, spesielt med tanke på mangelen på tog. Regjeringen vurderer nå å øke antall Vy-avganger i rushtiden som et alternativ. Det er også pekt på at anbud og kontrakter med togselskapene kan være et hinder for å åpne Flytoget for pendlere.