Schibsted Media og OpenAI har inngått et strategisk partnerskap som innebærer at Schibsteds nyhetsartikler blir tilgjengelig i OpenAIs tjenester, inkludert ChatGPT. Avtalen omfatter merkevarer som VG, Aftenposten, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
Artiklene vil bli brukt til å levere oppdaterte nyhetssammendrag, med tydelig kildehenvisning. Schibsted Media ser dette som en del av sin strategi for å integrere AI-teknologi for å støtte journalistikken.
Samarbeidet vil gjøre Schibsteds journalistikk tilgjengelig for nye målgrupper, samtidig som ChatGPTs brukere får tilgang til oppdatert informasjon fra Norden. Avtalen gir også Schibsted innsikt i produktivitetsgevinster og brukerengasjement.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Medieviter Petter Bae Brandtzeg uttrykker bekymring for Schibsteds samarbeid med KI-selskapet OpenAI, som innebærer integrering av nyhetsartikler fra VG og Aftenposten i ChatGPT. Brandtzeg frykter at ChatGPT kan skape et uklart skille mellom direkte sitater og KI-generert tekst, og at brukerne i liten grad vil verifisere informasjonen i de originale kildene. Han påpeker at OpenAI ikke er bundet av pressens etiske regler, noe som øker faren for forvrengning av nyhetsinnholdet.
2 måneder siden
Schibsted Media har avtalt å kjøpe Telia Companys TV & Media-virksomhet for 6,55 milliarder svenske kroner, tilsvarende 6,83 milliarder norske kroner. Oppkjøpet inkluderer TV4 i Sverige og MTV i Finland. Konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes, fremhever TV4 og MTVs rolle som nyhetsformidlere og fremmere av demokratiske verdier. Oppkjøpet av MTV i Finland representerer et betydelig taktskifte for Schibsted Media, som allerede er til stede i landet med podkastplattformen Podme.
3 måneder siden
Artikkelen gir en innføring i kunstig intelligens (AI), med fokus på generativ AI. Den forklarer hvorfor og hvordan man kan begynne å bruke verktøy som ChatGPT, og gir konkrete eksempler på bruksområder. Artikkelen understreker at AI kan være en nyttig assistent både i jobb og privatliv, og at det finnes flere alternativer til ChatGPT, som Google Gemini og Microsoft Copilot. Den diskuterer også forskjellen mellom ulike AI-verktøy, som Perplexity, og forklarer hvorfor det er viktig å forstå deres ulike funksjoner. Artikkelen konkluderer med at AI er et nyttig verktøy som kan forenkle hverdagen.
2 måneder siden
Schibsted Media har kjøpt TV4 og MTV for å styrke sin posisjon i Norden, til tross for samtidige nedbemanninger. Konsernsjefen forsvarer oppkjøpet med at det er nødvendig for fremtidig lønnsomhet i en digital transformasjon. Oppkjøpet reiser spørsmål om mediemangfold, men Schibsted argumenterer for at det vil styrke uavhengig journalistikk og møte global konkurranse. TV4 ser frem til å samarbeide med Schibsted for å fortsette sin digitale utvikling.
4 måneder siden
Norsk Toppfotball har inngått en avtale som gir alle Eliteserieklubber tilgang til Bodø/Glimts dataverktøy for spilleranalyse. Verktøyet, utviklet av selskapet Fokus, bruker kunstig intelligens for å vurdere spilleres verdi basert på deres prestasjoner med ballen, kalt 'on the ball value'. Bodø/Glimt har brukt dette verktøyet siden 2022 med suksess, og det har bidratt til flere vellykkede spillerkjøp og salg, inkludert Faris Moumbagna. I tillegg sporer verktøyet spillere etter salg for å sikre at klubbene får inntekter fra avtalte klausuler. Bodø/Glimt er også deleier i selskapet bak verktøyet.
1 måned siden
OpenAI, selskapet bak ChatGPT, håper Donald Trumps kommende «AI Action Plan» vil definere AI-trening som «fair use». Dette for å gi AI-selskaper fri tilgang til treningsdata, noe selskapet mener er nødvendig for at USA skal vinne AI-kappløpet mot Kina. OpenAI hevder at amerikanske AI-selskaper er under press fra ulike statlige lover, og oppfordrer Trump til å vedta en føderal lov som overstyrer disse. Samtidig har det blitt mer samarbeid mellom teknologiselskaper og rettighetshavere, som Schibsteds samarbeid med OpenAI som sikrer selskapet finansiering og journalistene ekstra betaling.
3 måneder siden
TV 2 og Viaplay har inngått et omfattende rettighetssamarbeid som strekker seg frem til 2031. Avtalen innebærer at de to aktørene skal dele rettighetene til en rekke store sportsbegivenheter, inkludert verdenscupen i langrenn, alpint, kombinert og hopp fra sesongen 2026/27. I tillegg omfatter samarbeidet håndball-EM og VM, samt Champions League og Europa League håndball fra 2025. Engelsk FA-cup er også en del av avtalen for inneværende sesong. TV 2 planlegger å sende verdenscuprenn i skiidrettene og håndballmesterskap på sin hovedkanal, noe som er en endring fra Viaplays tidligere praksis med å vise mye av sporten på betalingsplattformen sin. Begge selskapene uttrykker stor tilfredshet med avtalen, og mener den vil gagne seerne.
2 måneder siden
Schibsted kjøper Telias TV- og medievirksomhet, inkludert TV4 i Sverige og MTV i Finland, for 6,8 milliarder kroner. Schibsted ønsker å styrke uavhengig journalistikk og investere i kvalitetsinnhold i Norden. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes fremhever at TV4 og MTV er viktige for å fremme demokratiske verdier. Stiftelsen Tinius, eieren av Schibsted Media, støtter oppkjøpet fullt ut, spesielt i en tid hvor demokrati og ytringsfrihet er under press. Transaksjonen forventes å være gjennomført innen tredje kvartal 2025, gitt nødvendige godkjenninger.
3 måneder siden
Schibsted Media, som eier blant annet VG og Aftenposten, planlegger å redusere antall ansatte med rundt 350 årsverk i 2025. Dette tilsvarer omtrent 13 prosent av arbeidsstyrken. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes informerte de ansatte om nedbemanningen, som kommer som følge av en flat utvikling i annonse- og abonnementsinntekter. Tveitnes understreker at kuttene er nødvendige for å sikre fortsatt uavhengig journalistikk og styrke selskapets posisjon i en konkurranseutsatt mediebransje. Schibsted Media eier flere store mediehus i Norge og Sverige, inkludert VG, Aftenposten, E24, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
4 måneder siden
Norge og Storbritannia har inngått en strategisk partnerskapsavtale for å fremme grønn industri og skape flere grønne jobber. Avtalen ble signert under den britiske statsministerens besøk i Norge. Et sentralt element i avtalen er etableringen av et grønt industripartnerskap neste år. Statsminister Jonas Gahr Støre understreker at samarbeidet er viktig for å styrke kompetanse, innovasjon og det grønne skiftet. Avtalen ble undertegnet ved Northern Lights-anlegget for CO2-håndtering i Øygarden.
1 måned siden
En KI-generert nyhetsbot kalt Ingrid har dukket opp i Norge. Den sprer nyheter om innvandring kriminalitet og energipolitikk.
3 måneder siden
TV 2 og Viaplay har inngått et omfattende samarbeid om sportsrettigheter som strekker seg frem til 2031. Avtalen innebærer at de to aktørene skal dele rettighetene til en rekke store idrettsbegivenheter. Dette inkluderer verdenscupen i langrenn, alpint, kombinert og hopp fra sesongen 2026/2027, samt VM og EM i håndball fra 2026. I tillegg omfatter samarbeidet håndballens Champions League og Europa League, samt den engelske FA-cupen i fotball denne våren. Viaplay Norge-sjef Kenneth Andresen uttaler at samarbeidet sikrer rettighetene til vintersporten i overskuelig fremtid.
1 dag siden
Reitan Retail går inn på eiersiden i fordelsprogrammet Spenn. Selskapet blir jevnstor eier med Norwegian og Strawberry.
1 måned siden
Den norske våpenprodusenten Nammo har inngått en strategisk partnerskapsavtale med en større ukrainsk forsvarsbedrift. Dette skjer etter et tidligere samarbeid om produksjon av artillerigranater i august 2024. Avtalen skal sikre økt produksjon av sårt nødvendige råvarer, komponenter og materialer til ammunisjon, og potensielt et bredere spekter av ammunisjonstyper. Forsvarsminister Tore O. Sandvik uttrykker glede over samarbeidet, som styrker Norges og Nammos støtte til Ukraina. Nammo bidrar med teknologi og kunnskap, mens den ukrainske partneren bygger opp sin industrielle produksjon.
1 måned siden
Store norske leksikon (SNL) anklager OpenAI for omfattende nedlasting av deres artikler, angivelig for å trene ChatGPT. SNL mener dette er et brudd på opphavsretten, spesielt etter at de blokkerte OpenAI sine roboter. OpenAI hevder at de respekterer SNLs ønske om ikke å bruke innholdet til trening, men at deres søkeroboter fortsatt lenker til SNL-artikler. Jurister påpeker at OpenAI kan ha brutt loven hvis de bruker SNL-tekster uten kildehenvisning. Redaktøren i SNL uttrykker bekymring for at bruken av KI-tjenester går på bekostning av leksikonets popularitet blant elever og studenter, og at dette undergraver arbeidet til de 5000 fagfolkene som har bidratt til SNL.