
Nordmenn ønsker styrket lærerrolle og mer testing i skolen
10 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
10 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
En landsrepresentativ undersøkelse fra Respons Analyse for Civita viser at et stort flertall av nordmenn ønsker en skole med tydeligere lærerrolle og økt fokus på grunnleggende ferdigheter. Dette står i kontrast til mindre populære forslag som færre prøver og heldagsskole, som ofte fremmes av venstresiden i norsk politikk.
En landsrepresentativ undersøkelse utført av Respons Analyse for Civita i sommer, der 1400 nordmenn deltok, avdekker et tydelig ønske om en skole med disiplin og fokus på grunnleggende ferdigheter. Hele 88 prosent av respondentene anser det som viktig å styrke lærerens myndighet i klasserommet, mens 83 prosent vektlegger lesing, skriving og regning.
Samtidig er tiltak som færre prøver lite populære, med kun 20 prosent som mener dette er viktig, og over en tredjedel som finner heldagsskole lite ønskelig. Funnene indikerer at folk flest foretrekker en skole som stiller krav til elevene, noe som ofte forbindes med borgerlig skolepolitikk.
Venstresiden, representert ved SV, Rødt, MDG og delvis Senterpartiet, foreslår ofte å fjerne lekser og redusere testing, mens høyresiden ser testing som nødvendig for kvalitet. Arbeiderpartiet har en todelt tilnærming, hvor de i valgkampen fremmer en mer «høyrevridd» politikk med krav til elever og respekt for læreren, samtidig som de støtter heldagsskole sammen med SV.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!