Maria Fraterrigo, 81 år, fra Bronx ble strandet i Puerto Rico da Frontier Airlines nektet henne å ta med papegøyen Plucky tilbake til New York. Hun hadde fått ta med papegøyen som emosjonell støttedyr på reisen til Puerto Rico.
Flyselskapet begrunnet avgjørelsen med at de ikke tillater store fugler som papegøyer, og at det var en feil at hun fikk ta den med på utreisen.
Etter medieoppmerksomhet ordnet flyselskapet hjemreise for kvinnen, og hun er nå tilbake i New York.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.
3 måneder siden
Katten Mittens opplevde en uvanlig reise da hun ved et uhell ble fløyet tre ganger mellom New Zealand og Australia på under 24 timer. Eieren, Margo Neas, ventet forgjeves i Melbourne etter flyttingen fra Christchurch, uvitende om at katten hadde blitt glemt i lasterommet og returnert til New Zealand. Air New Zealand beklaget hendelsen og sørget for at Mittens til slutt kom til Melbourne. Underveis ble piloten varslet og økte temperaturen i lasterommet for å bedre forholdene for den uheldige katten. Etter hendelsen er Mittens gjenforent med familien og får masse oppmerksomhet.
1 måned siden
Statens helsetilsyn har opphevet Herøy kommunes vedtak om å flytte Marita Hjelmeseth, en 32 år gammel kvinne, for tredje gang på fire år. Vedtaket ble opphevet fordi kommunen ikke hadde undersøkt godt nok om Marita kunne bo på hjemstedet sitt, nær sin familie. Helsetilsynet kritiserer kommunen for manglende utredning og vektlegger Maritas ønske om å bo i Herøy, i tråd med FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Helsetilsynet mener også at feil lovparagraf er brukt i saken. Avgjørelsen er viktig for lignende saker i hele landet, og Anita-saken fra Siljan venter fortsatt på avklaring.
3 måneder siden
Katten Frikke (3) er på vei hjem til Svolvær etter å ha vært savnet i to år. Katten forsvant fra sitt hjem i Lofoten i mai 2022 og dukket opp i Oslo. Fostermor Henriette Berg Worpvik tok vare på katten før hun ble overlevert til Widerøe for gratis flytransport. Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, engasjerte seg personlig i saken og sørget for at Frikke fikk en trygg reise hjem. Eier Hilde Schultz Eilertsen venter spent på gjensynet i Svolvær. Frikke flys via Værnes og Bodø før ankomst Svolvær.
2 måneder siden
En britisk kvinne ble overrasket da Ryanair krevde 700 kroner for å ta med en vannflaske om bord på et fly fra Dublin. Kvinnen hadde en billett som kun tillot en liten sekk. Ved gaten ble hun bedt om å plassere vannflasken i sekken, noe som gjorde at den overskred tillatte mål. Ryanair nektet henne å ta med flasken i hånden og insisterte på at den måtte betales som ekstra bagasje. Kvinnen klaget, men fikk avslag. Ryanair forsvarer gebyret med at hun forsøkte å ta med ekstra håndbagasje.
4 måneder siden
En kvinne klaget til Reiseklagenemnda etter en tur til Rhodos, der hun hevdet å ha blitt trakassert av en annen gjest. Hun ønsket å bytte hotell, men hevder hun ikke fikk hjelp til dette. Reiseoperatøren Apollo avviser anklagene, og hevder at kvinnen var uakseptabel i sin oppførsel overfor deres ansatte. De viser også til tidligere problemer med kvinnen på reiser med dem. Reiseklagenemnda fant det ikke sannsynlig at kvinnen ble trakassert, og anbefalte at hun ikke fikk medhold i sin klage om prisavslag. Som en konsekvens av hendelsen har Apollo utestengt kvinnen fra å reise med selskapet i fremtiden.
1 måned siden
En kvinne fra Florida er arrestert etter å ha druknet sin ni år gamle dvergschnauzer, Tywinn, på et toalett på Orlando internasjonale flyplass. Kvinnen skulle reise med fly, men manglet nødvendige papirer for å ta med hunden om bord. En flyplassansatt fant hunden død på et toalett etter at kvinnen hadde forlatt det. Dyrebeskyttelsen identifiserte hunden via chip, og det ble fastslått at den døde av drukning. Kvinnen er nå siktet for grov dyremishandling. Orlando internasjonale flyplass oppfordrer reisende med kjæledyr til å sjekke reglene på forhånd.
2 måneder siden
En mor skulle bestille flybillett til sin datter via SAS sin kundeservice. På grunn av språkproblemer og feilstaving fra en kunderådgiver på Kypros, ble datterens navn stavet «Alla» istedenfor «Ella». Dette førte til at billetten ikke ble gyldig, og moren måtte kjøpe en ny billett for at datteren skulle komme seg på flyet dagen etter. SAS beklager hendelsen og opplyser at de jobber med å oppdatere systemene sine slik at kundene selv kan velge språk for å unngå slike misforståelser i fremtiden. Kunden har fått refundert pengene for den opprinnelige billetten.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde dårlig kundeservice fra SAS etter at hennes koffert ble forsinket og skadet under en reise. Hun fikk først en voucher på 1400 kroner som kompensasjon, men denne var ikke tilstrekkelig for å kjøpe en ny koffert. Hatle opplevde at ingen tok ansvar og ble henvist mellom SAS og deres underleverandør. Forbrukerrådet understreker at flyselskapet har ansvar for skader på innsjekket bagasje. Etter at Nettavisen tok kontakt, endret SAS sin avgjørelse og tilbød Hatle 4500 kroner i erstatning. SAS beklager saksbehandlingen og sier de vil gå gjennom sine rutiner.
2 måneder siden
En familie fra Finnmark opplevde problemer med SAS' kundeservice da de skulle endre en billett for datteren. Navnet ble feilregistrert som "Alla" istedenfor "Ella", noe som førte til at datteren ikke fikk reise. Moren måtte bruke mye tid og energi på å ordne opp i situasjonen, og endte opp med å måtte finne alternative reiseløsninger via barnets mormor. SAS beklager feilen, har refundert utgiftene og sier de jobber med å forbedre kundeservicen, blant annet ved å bytte leverandør.
2 måneder siden
Et fly fra Bergamo i Italia, med destinasjon Torp, måtte returnere grunnet en teknisk feil. Torp Lufthavn bekrefter at de er informert om situasjonen av Ryanair, men kjenner ikke detaljene rundt feilen. Ved landing ble passasjerene møtt av nødetater, og et nytt fly er satt inn for å frakte dem til Norge.
25 dager siden
Elin Eide-Robertsen oppdaget at hennes 81 år gamle mor, Liv Ingerda Eide, ble fakturert av Allente for et bredbåndsabonnement moren ikke hadde bestilt eller brukt. Allente avviste først kravet om tilbakebetaling, men etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet, snudde de og tilbakebetalte 23.634,91 kroner. Allente kunne likevel ikke dokumentere at det var inngått en avtale med Eide, og Forbrukerrådet påpeker at selskaper plikter å oppbevare dokumentasjon for avtaleinngåelser, og at levering av tjenester uten gyldig avtale er forbudt.
1 dag siden
En kvinne i Danmark ble nektet adgang til en kafé med sin tjenestehund. Dette førte til en sak om diskriminering.
3 måneder siden
En kvinne som jobbet på Oslo lufthavn i 15 år mistet jobben da adgangskortet hennes plutselig ikke fungerte. Kvinnen fikk aldri en forklaring på hvorfor hun ble nektet adgang. Borgarting lagmannsrett har dømt staten for brudd på menneskerettighetene, da kvinnen ikke har fått prøvd rettmessigheten av vedtaket. Politiet har ikke plikt til å begrunne avslaget på akkreditering, og kvinnen har spekulert i om det kan ha sammenheng med at hennes brødre er involvert i narkotikasaker. En midlertidig forskrift fra 2016 har ført til at flere har mistet jobben uten mulighet for å klage, og det er fortsatt ikke kommet på plass en permanent løsning.