
Norge vurderer sirkler: Kan kutte MC-ulykker 80 prosent
Norsk Motorcykkel Union ønsker å innføre spesielle vegoppmerkingar i Norge, inspirert av et prøveprosjekt i Tyrol som reduserte MC-ulykker med 80 prosent. Forslaget kommer etter at 19 personer har omkommet i MC-ulykker så langt i år, men møter også skepsis fra trafikkforskere.
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Norsk Motorcykkel Union foreslår vegoppmerking fra Tyrol som reduserte MC-ulykker med 80 prosent i et prøveprosjekt.
Sammendrag
Norsk Motorcykkel Union (NMCU) foreslår å innføre spesielle vegoppmerkingar i Norge for å redusere motorsykkelulykker, inspirert av et prøveprosjekt i Tyrol, Østerrike. Så langt i år har 19 personer omkommet i MC-ulykker i Norge, og dødstallene har vært stabile de siste syv årene med et gjennomsnitt på 18 årlig. Rundt halvparten av ulykkene er singelulykker, ofte i venstresvinger, ifølge en rapport fra TØI.
I Tyrol førte oppmerking av sirkler eller ellipser langs midtstripa på 19 kjente ulykkessteder til en reduksjon i MC-ulykker på 80 prosent. NMCU-leder Arild Lind mener disse merkingene veileder motorsyklister til å velge rett spor, reduserer fart inn mot svinger, og unngår glatte overflater. Han understreker at Norge raskt bør starte pilotprosjekter.
En erfaren MC-turist fra Sveits, Ajnur Bajramoski, roser norske veier, men mener merkingene primært vil hjelpe uerfarne førere. Trafikkforsker Jan Petter Wigum ved Nord Universitet er positiv til mer forskning, men skeptisk til den oppgitte 80 prosent reduksjonen, og tror effekten kan avta over tid. Han mener likevel at merkingene kan bidra til lavere fart og færre ulykker, spesielt for de som møter dem for første gang.
Nøkkelentiteter
Arild Lind
Adrian Christer Lilleby
Ajnur Bajramoski
Jan Petter Wigum
Norsk Motorcykkel Union (NMCU)
Statens vegvesen
TØI
Nord Universitet
Norge
Tyrol
Nordland
Bodø
Skottland