
Skoler tester anonyme prøver mot karakteravvik og favorisering
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Flere skoler innfører anonyme heldagsprøver med kandidatnummer for å motvirke favorisering og systematiske karakteravvik. Dette initiativet kommer etter funn av kjønnsbaserte forskjeller mellom standpunkt- og eksamenskarakterer, noe som reiser spørsmål om rettferdighet i vurderingssystemet.
Flere skoler planlegger å teste anonyme heldagsprøver for elever på 10. trinn og i 3. klasse på videregående, hvor kandidatnummer erstatter navn. Målet er å eliminere bevisst og ubevisst favorisering av spesifikke elevgrupper.
Vestland fylkeskommune har bestilt en oversikt over karakteravvik siden 2020, etter at tall fra Rogaland og Vestland viste systematiske forskjeller mellom eksamens- og standpunktkarakterer, der jenter ofte får lavere eksamenskarakterer enn forventet, spesielt i matematikk med over én karakterforskjell. Høyre-leder Erna Solberg fremhever anonymitet som en garanti for rettferdighet, og ser eksamen som et viktig korrektiv. Danske erfaringer, dokumentert av Weekendavisen, viser at karakterfordeler for jenter og elever med ikke-vestlig bakgrunn forsvinner ved anonym vurdering.
En NIFO-rapport for Imdi fant små, ikke-signifikante forskjeller der utenlandske jentenavn fikk litt høyere karakterer, og lærere var strengere med elever av samme kjønn. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) understreker behovet for å tenke nytt om vurderingssituasjoner og eksamen for å sikre rettferdighet. Professor Lise Vikan Sandvik ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking påpeker at standpunkt og eksamen måler ulike ting, men store, systematiske forskjeller utfordrer tilliten til systemet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!