Valgkomiteledere i flere store, delvis statseide selskaper som Equinor, Yara, Telenor og DNB, har sendt et felles brev til regjeringen der de ber om en betydelig økning i styrehonorarene. De argumenterer for at Norge har de laveste honorarene i Norden og Europa, noe som gjør det vanskelig å tiltrekke seg de beste kandidatene til styreverv.
Ifølge lederne har det de siste årene blitt mer utfordrende å finne kvalifiserte styremedlemmer.
Næringsminister Cecilie Myrseth sier at de vil vurdere innspillet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Høge leiar-lønningar i statseigde selskap som Equinor og DNB skaper reaksjonar. YS meiner leiarane ikkje viser same ansvar som dei krev av andre arbeidstakarar i lønnsoppgjeret. Regjeringa forventar moderasjon, men forsvarar lønningane med at dei er konkurransedyktige samanlikna med selskap på Oslo Børs. Raudt kritiserer at formuande personar i Sveits indirekte påverkar lønnsnivået. Kritikarar meiner staten må ta ein tydelegare eigarrolle og begrense leiar-lønningane, medan Næringsdepartementet framhevar selskapenes store utbytte som bidreg til velferd.
27 dager siden
SV-leder Kirsti Bergstø krever at statsminister Jonas Gahr Støre fryser lederlønningene i statlige selskaper, og viser til Støres løfte fra 2021 om lederlønnsfrys. Bergstø mener lederlønningene har skutt i været, og at selskapene omgår bonus- og lederlønnsmoderasjon. Hun viser til eksempler som Equinor-sjefens lønnsøkning på 22 prosent. Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) avviser kravet om lønnsfrys, og fremholder at staten må være en konkurransedyktig arbeidsgiver for å rekruttere og beholde kompetente ledere. Hun viser også til at styrene har ansvar for å vurdere lønnsnivået.
1 måned siden
Støre-regjeringen har hevet lønnstaket for toppledere i staten fra 2 millioner kroner, til 2,104 millioner kroner. Dette har ført til kritikk fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum, som mener det vil øke ulikheten. Vedum vil legge frem et forslag i Stortinget om å gjeninnføre det gamle taket. Nav-sjefen er blant dem som har fått lønnsøkning som følge av endringen. Regjeringen forsvarer justeringen med at lønningene har stått stille i ti år, og at det er nødvendig for å tiltrekke seg gode ledere. En samfunnsøkonom påpeker at økte lederlønninger vil bidra til større lønnsulikhet i samfunnet, selv om det er vanskelig å fastslå et «riktig» lønnsnivå.
2 dager siden
Staten sliter med å rekruttere og beholde høyt utdannede ansatte. Lønn er en viktig faktor for å gjøre staten til en attraktiv arbeidsplass.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye lederlønningene i statseide selskaper som DNB og Equinor, samt i NRK og NAV, og argumenterer for at dette undergraver statens troverdighet i kampen mot ulikhet. Den peker på at lønningene står i kontrast til økende matpriser og økonomisk press for folk flest. Forfatteren fremhever lønnsveksten blant ledere i offentlig sektor og stiller spørsmål ved behovet for så mange høytlønnede ledere i NAV. Kritikken rettes også mot forslaget om å heve lønnstaket for embetsmenn, da dette signaliserer feil prioriteringer.
3 måneder siden
Flere statlige selskaper gir sine toppledere betydelige summer i billønn, selv om det ikke er krav om at de eier bil. Statkrafts konsernledere mottar 250.000 kroner årlig, mens Postens toppsjef får 360.000 kroner. Billønn er en kostnadseffektiv lønnsform for arbeidsgivere, da den ikke inkluderer pensjon eller feriepenger. En ekspert ved Norges Handelshøyskole påpeker at billønn kan være en politisk mer akseptabel måte å gi høy lønn på i statlige selskaper. Statkraft hevder at billønnen tilsvarer kostnaden for en firmabil, men vil ikke oppgi hva de betaler for firmabilen til den ene avdelingsdirektøren som har valgt det.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer statens manglende evne til å håndheve retningslinjer for lederlønn i statseide selskaper. Til tross for klare forventninger om begrensninger i bonuser og lønnsvekst, har flere selskaper, som Kongsberg Gruppen og Equinor, gitt sine ledere betydelige lønnsøkninger. Politikere har vist liten vilje til å sanksjonere brudd på retningslinjene. Artikkelen argumenterer mot ytterligere statlig press, da dette kan føre til at dyktige styremedlemmer trekker seg og at selskapenes verdi faller. Staten bør ha forventninger, men kan ikke detaljstyre selskapene.
1 måned siden
En representant fra Senterpartiet kritiserer Arbeiderpartiets beslutning om å øke lønnstaket for toppledere i staten. Sp mener lønnsforskjellene i Norge er for store, og at to millioner kroner er nok for å tiltrekke gode ledere, da de ønsker å bevare et samfunn med små forskjeller og fellesskapsfølelse. Det uttrykkes også bekymring for at regjeringen vurderer å fjerne skattefradrag for lav- og middelinntektsgrupper, og fremhever Senterpartiets innsats for å bedre arbeidsvilkårene for disse.
4 måneder siden
Styreleder i ABG, Knut Brundtland, etterlyser en plan for å utvikle finansnæringen i Norge. Han mener at særnorske regler skaper ulemper for norske aktører og fører til utflagging. Både Brundtland og Finans Norge understreker at næringen ønsker like konkurransevilkår som internasjonale aktører, og at finansnæringen er en lønnsom næring som bidrar med betydelige skatteinntekter. De mener at myndighetene vektlegger risiko for mye, og at det er behov for å tilrettelegge for vekst og eksport. Finans Norge jobber for å tydeliggjøre næringens bidrag og forklare sammenhengen mellom kapital og verdiskapning.
11 dager siden
Artikkelen gir en oversikt over lønnspakkene til toppsjefer i norske selskaper i 2024, hvor Kristin Skogen Lund leder an med 45,8 millioner kroner. Denne kompensasjonen omfatter grunnlønn, bonuser, aksjer, pensjonsutgifter og andre fordeler. Sammenlignet med danske og svenske selskaper, ligger norske toppsjefer generelt lavere i lønn. Regjeringens forsøk på å dempe bonusene i selskaper med statlig eierskap har hatt varierende effekt, der noen selskaper har trosset bonuskutt, mens andre har kompensert med økt fastlønn.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer Equinor-sjef Anders Opedals lønn på 22 millioner kroner, og stiller spørsmål ved om dette er rimelig når staten er majoritetseier. Det argumenteres for at staten bør ta ansvar for å begrense lederlønninger i selskaper den eier, og at dagens nivå oppleves som vulgært. Artikkelen trekker også frem høye lønninger i andre selskaper med statlig eierskap, som DNB, Hydro, Telenor og Yara, og påpeker at forsøk på å begrense bonus har ført til økt fastlønn. Det antydes at moderasjon bør være et viktigere prinsipp i statlig eide selskaper.
3 måneder siden
Norsk Industri uttrykker støtte til Arbeiderpartiet for deres initiativ i striden om tre EU-direktiver, som potensielt kan føre til regjeringskrise. De fremhever EØS-avtalens betydning for norsk næringsliv, spesielt for eksportorienterte selskaper som Yara og Hydro, som er avhengige av tilgang til det europeiske markedet. Norsk Industri understreker at Norge ikke kan velge hvilke EU-regler de vil følge, og at det er nødvendig å ta tak i etterslepet av EU-direktiver. Norwegian har tidligere kritisert regjeringen for å ha utsatt fornybardirektivet, noe som kan medføre økte kostnader på 1,3 milliarder kroner for selskapet.
4 måneder siden
Børsdirektør Øivind Amundsen advarer om at Norge risikerer å tape i konkurransen om kapital og kompetanse på grunn av særnorske regler og uforutsigbare rammevilkår. Han etterlyser politisk vilje for å gjøre Norge mer attraktivt, og mener finansnæringen ikke kan klare dette alene. Flere finanstopper har uttrykt bekymring for at fond og nisjebanker flagger ut, og at Norge sakker akterut i utviklingen av kapitalmarkeder og fintech-miljøer. Amundsen mener Oljefondets størrelse gir en unik mulighet til å utvikle et ledende finanssenter, men at det krever en langsiktig plan og koordinert innsats.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.
1 måned siden
Venstre og MDG retter kritikk mot Arbeiderpartiet og Høyre for deres manglende vilje til å åpne for en ny EU-debatt i Norge. De argumenterer for at den nåværende situasjonen i Europa krever en grundig vurdering av Norges forhold til EU, spesielt med tanke på sikkerhetspolitiske og økonomiske utfordringer. Venstre-leder Guri Melby understreker at Norge ikke lenger kan tillate seg å stå utenfor, mens MDG tar til orde for en offentlig utredning for å kartlegge fordeler og ulemper ved et eventuelt EU-medlemskap. Kritikken kommer i kjølvannet av økende krav fra eksperter om en ny debatt, men både statsminister Jonas Gahr Støre og Erna Solberg har vist tilbakeholdenhet i spørsmålet.