
Sporveiens hittegodskontor mottar tusenvis av gjenglemte gjenstander årlig
Sporveiens hittegodskontor i Oslo mottar daglig et stort antall gjenstander som passasjerer glemmer igjen. Kontoret håndterer tusenvis av tapte eiendeler hvert år.
Kort oppsummert
- Sporveiens hittegodskontor i Oslo mottok nesten 18.000 gjenglemte gjenstander i fjor.
Sporveiens hittegodskontor i Oslo fungerer som byens sentrale mottak for gjenstander glemt på buss, trikk og T-bane. Kontoret mottar rundt 50 gjenstander daglig, totalt nesten 18. 000 i fjor.
Alt fra dagligdagse ting som nøkler og mobiler til mer uvanlige gjenstander som gebiss og rullestoler leveres inn. Amir Bajwa, som jobber ved kontoret, beskriver arbeidet som detektivvirksomhet for å matche funne gjenstander med henvendelser fra eiere. Gjenstander oppbevares i fire uker på grunn av plassmangel, en reduksjon fra tidligere tre måneder.
Ting som ikke hentes, doneres til gjenbruksbutikker eller leveres til politiet hvis de er verdifulle. Kontoret merker en positiv trend der flere reisende merker eiendelene sine, noe som forenkler prosessen med å gjenforene eiere med tapte ting.
Amir Bajwa
Garad Farah
Sporveien
NRK
politiet
Oslo