Postens juledetektiver jobber på spreng for å løse 18 gjenværende gavemysterier på julaften. Disse pakkene mangler fullstendig adresse, og detektivenes oppgave er å finne mottakerne ved hjelp av delvis adresseinformasjon og telefonhenvendelser.
Antallet uløste pakker er redusert sammenlignet med tidligere år.
Posten har i år håndtert over 2 millioner pakker i snitt hver uke, noe som har gjort førjulstiden hektisk, men morsom.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Posten har fortsatt 18 uidentifiserte pakker etter julaften, til tross for et stort volum på rundt to millioner pakker ukentlig i julemåneden. Et spesialteam jobber med å løse «gavemysteriet», da pakkene mangler fullstendig adresseinformasjon. Juledetektivene har lagt ut bilder av noen av pakkene på Postens nettsider i håp om å finne de rette mottakerne. I desember har Vest Østlandsterminalen håndtert over 21,5 millioner postsendinger. Posten melder også om en økning i bruk av pakkebokser på over 100 prosent sammenlignet med fjoråret. Konsernsjefen forsikrer at all julepost med kjent mottaker er levert eller på vei.
4 måneder siden
Postens juledetektiver, Anne Zimmermann og Valeria Guzman, jobber med å finne eierne av bortkomne julepakker i Norge. Blant årets saker er en adressefri adventskalender med 24 pakker og to julegaver som skulle til en jente kalt Frida, sannsynligvis fra Stavanger-området. Etterforskningen inkluderer å analysere ledetråder som avsendernavn og geografiske hint. I fjor løste de 40 slike mysterier, mens 16 forble uløst. Et tidligere minneverdig tilfelle involverte en pakke fra Frankrike som ble levert til en seks år gammel jente i Bergen rett før jul. Juledetektivene opplever stor takknemlighet fra mottakerne.
4 måneder siden
Mandag er siste dag for å sende julepost med garanti for levering før julaften. Posten opplever stor pågang og jobber hardt for å få alle pakker og brev frem i tide. De ansatte ved postterminalen i Tromsø jobber på spreng for å sortere og distribuere posten. Samtidig oppfordres folk til å hente pakkene sine raskt. Fristen for sending av julepost til utlandet er allerede passert, men Posten vil gjøre sitt beste for å levere også disse. Det er viktig å merke seg at Posten har ansatt 500 ekstra medarbeidere for å håndtere julerushet.
4 måneder siden
Posten oppfordrer kunder til å hente sine 108.000 uavhentede pakker etter en travel juleperiode hvor de håndterte over to millioner pakker ukentlig. Mange av pakkene antas å være forsinkede julegaver. Hentefristen er sju virkedager, og pakker med hentefrist mellom 23. og 31. desember vil bli returnert 3. virkedag etter nyttår. Posten anbefaler å hente pakkene så snart som mulig. Post i Butikk er åpent i butikkenes åpningstider, mens pakkebokser er tilgjengelige hele døgnet via Posten-appen.
4 måneder siden
Posten har opplevd en rekordtravel førjulssesong, med over 2 millioner pakker håndtert daglig. Vest Østlandsterminalen har sendt ut 21,5 millioner postsendinger i desember. Bruken av pakkebokser har mer enn doblet seg sammenlignet med i fjor. Til tross for den store arbeidsmengden, er all julepost nå enten levert eller på vei til mottakerne. Konsernsjef Petter-Børre Furberg roser de ansattes innsats for å sikre en god julefeiring for alle.
4 måneder siden
Posten opplever stor pågang i forbindelse med julehandelen og økt netthandel. De ber kunder om å hente pakkene sine raskt for å frigjøre plass og sikre god flyt på utleveringsstedene. Hentefristen er normalt sju dager, men enkelte sendinger har lengre frist. Posten har satt inn ekstra bemanning for å håndtere den økte trafikken, og oppfordrer kundene til å bruke pakkebokser eller hente pakker på kveldstid for å unngå kø. Værforhold har skapt forsinkelser i enkelte områder, spesielt på Vestlandet, og kundene oppfordres til å følge med i Posten-appen for oppdatert informasjon.
4 måneder siden
Desember er en travel tid for postleverandører, og frister for å sende julepost nærmer seg. Posten og Bring anbefaler å sende brev og småpakker innen 18. desember for levering i Norge, mens ekspresslevering kan gjøres frem til 19. desember. For internasjonale sendinger varierer fristene, med 14. desember for Sverige og Danmark, og 13. desember for Tyskland. PostNord og Helthjem har satt 16. desember som siste frist for pakker i Norge, mens DHL Express tilbyr levering innen jul med frist 19. desember. Tidlig innsending og rask henting av pakker anbefales for å unngå forsinkelser.
4 måneder siden
Organisasjonen Rett Fram Opplevelser jobber for å redde julefeiringen for 1600 barnefamilier over hele landet. Med 235 frivillige og en nasjonal spleis på nesten 4,8 millioner kroner, sikrer de gaver og julefeiring for familier som sliter økonomisk. Organisasjonen opplever at stadig flere, også de med vanlige yrker som lærere og sykepleiere, trenger hjelp. Frivillige leverer gaver og opplever stor takknemlighet. Mads Hansen har for tredje året på rad opprettet en julespleis til inntekt for organisasjonen, og flere kjente navn har også bidratt.
4 måneder siden
Vipps opplever forsinkelser i pengeoverføringer midt i julegave-rushet, der mange bruker appen for å sende julegaver. Noen brukere opplever at pengegavene ikke kommer frem umiddelbart. Vipps beklager problemene og jobber med å løse dem slik at gavene kommer frem så raskt som mulig. Det vises en melding i appen om forsinkelsene når man forsøker å sende penger.
4 måneder siden
Ekteparet Inger Elin og Dagfinn Letnes sendte 25 par sokker, strikket av Dagfinn, til Frelsesarmeen via Posten i Stjørdal. Pakken forsvant etter innlevering og er ikke registrert hos Posten. Posten antar at adresselappen har falt av på grunn av bruk av gaffateip, noe de ikke anbefaler. De leter nå etter pakken, men kan ikke garantere levering før jul. Ekteparet hadde håpet sokkene skulle varme noen føtter til jul, og Dagfinn har nå brukt opp alt garnet sitt. Posten påpeker at mange pakker ser like ut, og uten bilde av pakken er det vanskelig å identifisere den.
4 måneder siden
Vinmonopolet opplever stor pågang i desember, både for vanlige kjøp og julegaver. De anbefaler kunder å handle tidlig for å unngå kø. Vinmonopolet er stengt på julaften, men holder åpent til og med 23. desember og åpner igjen 27. desember. På nyttårsaften er åpningstiden begrenset til kl. 10-15. Det er mulig å bestille varer på nett, men for garantert levering til jul er fristen ute. Kunder kan sjekke lagerstatus i butikk for å bestille varer for henting.
4 måneder siden
Norli opplever et kaos rundt julehandelen, med mange kunder som ikke har mottatt bestilte varer i tide. Kunder melder om manglende leveranser, forsinkelser og vanskeligheter med å komme i kontakt med kundeservice. Norli beklager situasjonen og forklarer problemene med tekniske utfordringer på et nytt lager og forsinkelser fra England. Mange bestillinger gjort under Black Week er rammet. Norli tilbyr refusjon for de som ikke mottar varene sine, men innrømmer at noen varer ikke vil rekke frem til jul.
4 måneder siden
Mange jobber på julaften, inkludert helsepersonell. Hjelpepleier Heidi Asphol Stivold ved et sykehjem i Trøndelag beskriver julaften som den fineste vakta, med en spesiell ro og ekstra tid for beboerne. Barnesykepleier Vibeke Hesselberg på nyfødtintensiv ved Oslo universitetssykehus forteller at selv om det er rolig, kan situasjonen endre seg raskt. Begge understreker viktigheten av å gi ekstra omsorg til de som er på sykehus i julen. De ansatte får julemat og en liten gave som takk for innsatsen.
4 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan flere kjendiser feirer lille julaften. Vendela Kirsebom foretrekker denne dagen fremfor selve julaften, med mindre stress og god mat. Marte Bratberg har en familietradisjon med å finne juletre i skogen. Mayoo Indiran feirer med julemat hos moren og skal jobbe i barnevernet. Stina Bakken ser «Grevinnen og hovmesteren» og har innført julepysj. Jon Niklas Rønning ser «Hjelp, det er juleferie» og hører på juleradio. Alexander Rybak restituerer etter juleturnéen. Karianne Vilde Spetalen feirer på hytta med familien.
4 måneder siden
Lavpriskjedene opplever en intens priskrig under årets julehandel, med varer som selges til dumpingpriser og enkelte varer med prisfall på over 80 prosent. Kjededirektør i Coop Extra, Håvard Jensen, beskriver situasjonen som ekstremt tøff og ulikt noe han har opplevd tidligere. Det er spesielt stor etterspørsel etter risgrøt, noe som har ført til forsyningsproblemer. Samtidig ser butikkene at handlemønsteret endrer seg, med økt handel rundt lønningsdager, noe som tyder på at mange opplever dyrtiden som krevende. Kiwi melder også om travle dager og at populære varer som Edamer og Nonstop tømmes raskt. Butikkene jobber hardt for å fylle på hyllene, men enkelte julevarer er begrenset tilgjengelig.