I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive.
Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025.
I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Antallet bilister som bøtelegges for mobilbruk har gått ned, viser tall fra Utrykningspolitiet (UP). I 2024 fikk 5838 førere bot, en nedgang fra året før og nesten en halvering fra 2022. UP mener dette skyldes de høye bøtesatsene, som har økt fra 1700 kroner i 2021 til 10.200 kroner i dag. UP-sjef Knut Smedsrud er fornøyd med utviklingen og mener de høye bøtene virker avskrekkende. Totalt betalte nordmenn nesten 60 millioner kroner i mobilbøter i 2024. UP kontrollerte over 30.000 førere i fjor, og 2,4 prosent av dem brukte mobilen bak rattet.
4 måneder siden
Nye retningslinjer fra Statens vegvesen og politiet, bestilt av Samferdselsdepartementet, åpner for at det kan settes opp flere fotobokser. Tidligere var det et krav om at det måtte ha vært personskadeulykker på strekningen for å sette opp fotoboks. Nå er det tilstrekkelig at minst 20 prosent kjører over fartsgrensen, eller at det er vanskelig for politiet å drive fartskontroll, for eksempel i lange tunneler. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Det er per nå 428 fotobokser i Norge.
1 måned siden
Boten for mobilbruk i bil øker til 10.450 kroner fra i dag, samtidig viser en undersøkelse at nesten halvparten av bilistene fortsatt sjekker mobilen under kjøring. Fartsbøter øker også. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Til tross for økningen forblir prikkbelastningen uendret, og både politidirektoratet og Utrykningspolitiet har tidligere uttalt at bøtenivået allerede var høyt nok.
4 måneder siden
Statens vegvesen og politiet har innført nye føringer for bruk av fotobokser etter bestilling fra Samferdselsdepartementet. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Tidligere krav om personskadeulykker på strekningen er fjernet, og det er nå tilstrekkelig at minst 20 prosent av trafikken overskrider fartsgrensen. I tillegg kan fotobokser settes opp i tunneler over 500 meter uten forutgående fartskontroll. Vegvesenet understreker at fotoboksene er ment å hjelpe bilistene, ikke plage dem, og at plassering fortsatt skal være veloverveid. Det er nå 428 fotobokser i Norge.
1 måned siden
Fra og med lørdag øker satsene for trafikkbøter. Ulovlig mobilbruk under kjøring koster nå 10.450 kroner. Også bøter for fartsovertredelser øker. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot økningen, og mener satsene var høye nok som de var. Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum mener bilister plyndres uten at sikkerheten økes.
17 dager siden
Nesten halvparten av klagene på parkeringsbøter fekk medhald i 2024, viser tal frå Parkeringsklagenemnda. Dette er ein auke frå 30 prosent året før. Totalt vart det skrive ut rundt 1 million parkeringsbøter i Noreg i fjor. Årsaka til auken i medhald skuldast skjerpa krav til parkeringsselskapa, som tredde i kraft i desember 2023. Regelverket vart presisert for å gi betre rettstryggleik for bilistar. Ei bot skal innehalde tydeleg informasjon om selskapet, feilen, registreringsnummer, klageadgang og frist. Parkeringsområdet må også vere registrert i parkeringsregisteret.
4 måneder siden
I Sverige har bilister begynt å bruke refleks-teip på bilskiltene for å unngå å bli tatt av fotobokser. Refleks-teipen skjuler registreringsnummeret når fotoboksen tar bilde. Svensk politi har bekreftet å ha sett dette trikset i bruk og advarer om at det kan føre til bøter, uavhengig av om man har kjørt for fort. Statens Vegvesen i Norge kjenner ikke til utbredt bruk av refleks-teip her til lands. De påpeker at norske fotobokser har avansert teknologi og at pregede bilskilt gjør det vanskeligere å unngå identifisering. Vegvesenet oppfordrer alle til å respektere fartsgrenser og fotobokser for å øke trafikksikkerheten.
3 måneder siden
I 2024 betaler Oslo-bilister i snitt 509 kroner i bompenger per måned, noe som er høyest i landet. Sandnes og Stavanger følger etter med henholdsvis 479 og 472 kroner. Selv om Oslo har den høyeste belastningen, var økningen i bompenger lav, kun 1 prosent. Østfold opplevde den største økningen, spesielt i Fredrikstad og Sarpsborg, som følge av ny bompengeinnkreving rundt Nedre Glomma. Fredrikstad hadde en økning på 83 prosent, mens Sarpsborg hadde en økning på hele 184,5 prosent.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
2 måneder siden
Kollektivselskap i Noreg taper årleg millionar av kroner på grunn av manglande billettbetaling. I 2024 vart det registrert minst 43 millionar reiser utan gyldig billett i eit utval av landets fylke. Dette fører til tapte inntekter som kunne vore brukt til å forbetre tilbodet, auke talet på avgangar og utvide rutenettet. Selskap som Kolumbus i Rogaland og Skyss i Vestland anslår tapa til fleire titals millionar kroner. Kontrollørar avdekker dagleg passasjerar utan billett, og understrekar at dette går utover fellesskapet og fører til dårlegare tilbod for dei som betaler.
21 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
1 måned siden
Regjeringen har økt bøtesatsene for trafikkovertredelser med 40 prosent på tre år, til tross for at Politidirektoratet mener det ikke gir bedre trafikksikkerhet. Politidirektoratet påpeker at bøtene allerede er høye nok, og at økningen primært er for å øke statens inntekter. Flere bilorganisasjoner, som NAF og KNA, protesterer også og savner en faglig begrunnelse for de høye satsene, og mener økningen virker usosial og urettferdig. Samferdselsministeren har valgt å øke bøtesatsene ytterligere, selv om forskning viser at tidligere skjerpelser har hatt effekt, men at de nye ikke har noen dokumentert virkning.
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.
1 måned siden
Under en kontroll i Bergen delte Utrykningspolitiet ut flere bøter for ulovlig bruk av mobiltelefon i bil. Boten er på 10.450 kroner pluss tre prikker i førerkortet. Politiet opplyser at mange bilister ikke er klar over hva som defineres som ulovlig bruk, og at diskusjoner rundt dette er vanlig. Enkelte nekter å vedta boten, noe som kan føre til rettssak. Statistikken viser at det skrives ut mange forelegg for mobilbruk, men politiet mener bøtene har en avskrekkende effekt. Under torsdagens kontroll ble elleve bilister tatt, hvorav ni aksepterte boten.
3 måneder siden
Utrykningspolitiet gjennomførte en kontroll ved Vestveien på Nesodden, hvor de sto ved et skilt som viste «Forbudt for motorvogn». 13 bilister kjørte forbi skiltet og ble vinket inn av politiet. Hver av bilistene fikk et gebyr på 8200 kroner, noe som resulterte i at staten fikk inn 106.600 kroner. Kontrollen avdekket at flere bilister ikke var oppmerksomme på skiltingen.