I Sverige har bilister begynt å bruke refleks-teip på bilskiltene for å unngå å bli tatt av fotobokser. Refleks-teipen skjuler registreringsnummeret når fotoboksen tar bilde.
Svensk politi har bekreftet å ha sett dette trikset i bruk og advarer om at det kan føre til bøter, uavhengig av om man har kjørt for fort. Statens Vegvesen i Norge kjenner ikke til utbredt bruk av refleks-teip her til lands.
De påpeker at norske fotobokser har avansert teknologi og at pregede bilskilt gjør det vanskeligere å unngå identifisering. Vegvesenet oppfordrer alle til å respektere fartsgrenser og fotobokser for å øke trafikksikkerheten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En kvinne i Sverige ble tatt i fotoboks for å ha kjørt for fort, men nekter for å ha kjørt bilen. Hun hevder hun var i Stockholm på tidspunktet og at naboen disponerte bilen. Politiet er uenig, og saken går til retten. Som et resultat av lignende saker, oppgraderer svenske trafikkmyndigheter alle landets 2400 fotobokser med nye kameraer med høyere oppløsning for å forbedre etterforskningen og treffsikkerheten.
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
4 måneder siden
Statens vegvesen og politiet har innført nye føringer for bruk av fotobokser etter bestilling fra Samferdselsdepartementet. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Tidligere krav om personskadeulykker på strekningen er fjernet, og det er nå tilstrekkelig at minst 20 prosent av trafikken overskrider fartsgrensen. I tillegg kan fotobokser settes opp i tunneler over 500 meter uten forutgående fartskontroll. Vegvesenet understreker at fotoboksene er ment å hjelpe bilistene, ikke plage dem, og at plassering fortsatt skal være veloverveid. Det er nå 428 fotobokser i Norge.
3 måneder siden
Svensk politi advarer om en ny metode der tyver bruker signalforstyrrere for å hindre at biler låses, slik at de kan tømme dem uforstyrret. Dette problemet er økende, spesielt etter ferier når mange har dyrt utstyr i bilen. I Norge har tyverier fra bil økt kraftig, med over 6100 tilfeller i 2023. Tyver bruker også utstyr for å skanne bilnøkkelkoder. Bileiere oppfordres til å være oppmerksomme og sjekke at bilen er låst, samt behandle bilnøkkelen som en verdigjenstand.
3 måneder siden
Svensk politi planlegger å bruke fotobokser og bomkameraer for å spore kriminelle ved hjelp av kunstig intelligens. En lovendring er på trappene som vil gi politiet tilgang til sanntidsdata fra disse kameraene, inkludert ansikts- og skiltgjenkjenning. Målet er å bekjempe kriminelle gjenger. I tillegg skal politiet få tilgang til veivesenets videokameraer for trafikkovervåkning. Svenske politikere håper også å få unntak fra EUs personvernregler for å muliggjøre bruken av KI-teknologi. I Norge er det planer om å øke antall fotobokser, men det er foreløpig ikke planer om å gi politiet tilgang til sanntidsdata fra disse.
4 måneder siden
Nye retningslinjer fra Statens vegvesen og politiet, bestilt av Samferdselsdepartementet, åpner for at det kan settes opp flere fotobokser. Tidligere var det et krav om at det måtte ha vært personskadeulykker på strekningen for å sette opp fotoboks. Nå er det tilstrekkelig at minst 20 prosent kjører over fartsgrensen, eller at det er vanskelig for politiet å drive fartskontroll, for eksempel i lange tunneler. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Det er per nå 428 fotobokser i Norge.
2 måneder siden
Utrykningspolitiet (UP) oppfordrer bilister til å slutte å varsle om trafikkontroller via apper og trafikkalarmer. Assisterende distriktsleder Eivind Hellesund i UP Vest uttaler at slik varsling kan føre til at rusede bilister unngår kontroll. Han påpeker at alle UP-kontroller også er ruskontroller, og at varsling i praksis betyr at rusede førere kan velge alternative ruter. Hellesund viser til at rusrelaterte ulykker er et stort problem, og at UP i 2024 avdekket én rusfører per 150 kontrollerte biler. Han understreker at det ikke er sosialt akseptert å kjøre ruspåvirket, og appellerer til bilistene om å tenke seg om før de varsler om kontroller.
1 måned siden
En bilist i Narvik forsøkte å unngå bomavgift på Hålogalandsbrua ved å dekke til bilskiltet med snø. Statens vegvesen oppdaget dette under en kontroll og ilagt bilisten et gebyr på 3000 kroner. Bompengeselskap Nord har tidligere advart mot å bruke slike metoder for å unngå bompenger, da det kan føre til bøter som overstiger kostnaden for bompasseringen.
2 måneder siden
Mange nordmenn som kjører i Sverige, går i den klassiske fella å parkere mot kjøreretningen, noe som er tillatt i Norge, men forbudt i Sverige. Dette anses som en grov feilparkering og kan koste 1300 kroner. Svenske myndigheter begrunner forbudet med at feilparkerte biler er vanskeligere å oppdage i mørket og kan føre til farlige situasjoner. Bøter ilagt i utlandet kan tvangsinnkreves over landegrensene gjennom avtaler mellom de nordiske landene, assistert av Statens innkrevingssentral.
2 måneder siden
Artikkelen avkrefter myten om at fotobokser bare er aktive av og til, og understreker at de er i drift 90% av tiden. Statens vegvesen opplyser at alle fotobokser har kamera, og er operative både dag og natt, med unntak av vedlikehold. Et rødt blink betyr at du har kjørt for fort, og nye strekningsmålinger er planlagt på flere veier. Artikkelen råder folk til å holde fartsgrensen.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
10 dager siden
Statens vegvesen advarer mot en økning i svindelforsøk via e-post. Svindlerne utgir seg for å være fra Statens vegvesen og sender ut falske meldinger om fartsbøter og nødvendig fornyelse av førerkort. I e-postene om fartsbøter trues det med økte gebyrer og inndragning av førerrett dersom boten ikke betales innen 24 timer. Andre e-poster omhandler en angivelig oppdatering av førerkort som skal tre i kraft i 2025, og krever et gebyr på 280 kroner. Vegvesenet oppfordrer folk til å være forsiktige, sjekke meldinger nøye, og melde fra om mistenkelige henvendelser. De understreker at det er politiet, ikke Statens vegvesen, som håndhever fartsbøter.
1 måned siden
Spanske veimyndigheter tester ut en ny ordning med rød sperrelinje på veier med høy ulykkesrisiko. Tiltaket, som først testes i Andalucía, skal tydeliggjøre forbudet mot forbikjøring og dermed redusere antall ulykker. Bilister som bryter forbudet risikerer bøter på over 4700 kroner. Inspirasjonen kommer fra andre europeiske land, hvor lignende bruk av farger i veimerkingen har vist seg å være effektiv for å øke trafikksikkerheten.
2 måneder siden
John-Georg Brandtzæg bruker stoppeklokke for å unngå fartsbot i Freifjordtunnelen. Han bruker en utregnet tid på fire minutter som veiledning for å holde fartsgrensen. Statens vegvesens fartsmålinger viser en nedgang i fartsovertredelser etter at fotobokser ble installert. Trygg Trafikk er skeptisk til tidtaking som metode og anbefaler heller bruk av cruisekontroll for å holde jevn fart. Brandtzæg mener metoden fungerer godt og gir bedre kontroll over hastigheten, og at han kjører roligere nå enn før.
14 dager siden
Statens vegvesen og fylkeskommunene har innført et nytt fareskilt for å redusere antall motorsykkelulykker, spesielt i svinger. Skiltet skal varsle motorsyklister om farlige områder og oppfordre til redusert fart. Tiltaket kommer etter at statistikk viser stabilt høye ulykkestall for motorsyklister, mens andre trafikkgrupper opplever nedgang. Vegvesenet har kartlagt risikokurver ved hjelp av ny teknologi, og Aremark i Østfold er først ute med å sette opp skiltet. Motorsykkelunionen har vært involvert i plasseringen. Trygg Trafikk advarer motorsyklister mot å feilvurdere egen kompetanse og understreker behovet for kontinuerlig trening, samt at det er uproblematisk å bremse i sving.