Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler.
E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader.
Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
3 måneder siden
I 2024 betaler Oslo-bilister i snitt 509 kroner i bompenger per måned, noe som er høyest i landet. Sandnes og Stavanger følger etter med henholdsvis 479 og 472 kroner. Selv om Oslo har den høyeste belastningen, var økningen i bompenger lav, kun 1 prosent. Østfold opplevde den største økningen, spesielt i Fredrikstad og Sarpsborg, som følge av ny bompengeinnkreving rundt Nedre Glomma. Fredrikstad hadde en økning på 83 prosent, mens Sarpsborg hadde en økning på hele 184,5 prosent.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler i Norge, hvor kostnadene i 2023 var 2,1 milliarder kroner. Forsikringsselskapene melder om en markant økning i år, og eksperter forklarer dette med værsvingninger, bruk av skarpere strømateriale og økt bruk av piggfrie dekk. Skader som ikke dekkes av forsikringen kan bli svært kostbare, spesielt på moderne biler med avansert teknologi. Artikkelen gir råd om hvordan man kan redusere risikoen for steinsprut, blant annet ved å holde god avstand og reparere skader raskt.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
1 måned siden
Nye tall fra SSB viser store forskjeller i kommunale avgifter. Engerdal er dyrest med over 30.000 kr per husstand, mens Etne er billigst med under 7.000 kr. Engerdal forklarer de høye avgiftene med store investeringer og lange avstander, og mener staten bør bidra mer. Etne er fornøyd med å være billigst, men forventer økte utgifter. Hytteeiernes interesseorganisasjon hevder at mange kommuner tar for mye betalt. Økende kostnader har ført til at vanngebyret i Oslo har mer enn doblet seg, og momsen på kommunale avgifter reduseres fra 2025.
21 dager siden
E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning. Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
4 måneder siden
Strømprisene i Sør-Norge har nådd rekordhøyder, med priser over 13 kroner per kWh. NAF advarer om at det nå kan være dyrere å lade elbil enn å fylle diesel. De anbefaler elbileiere å bruke smartlading eller lade om natten for å unngå de høyeste prisene. En times lading på hytta kan koste over 100 kroner uten strømstøtte, men med strømstøtte reduseres kostnaden til rundt 15 kroner. En times lading gir nok strøm til å kjøre omtrent tre mil om vinteren, på grunn av ladetap og økt forbruk.
2 måneder siden
Artikkelen ser på priser for dagspass for voksne ved 65 skisentre i Norge i vinterferien. Trysil og Hemsedal, begge drevet av Skistar, er dyrest med 764 kroner for dagspass ved kjøp samme dag. Skistar Norge melder om stor trafikk, hovedsakelig fra Norge, Sverige og Danmark. De forklarer de høye prisene med økte kostnader, men fremhever at kundene får mer for pengene i form av et stort antall kilometer og heiser. Trysil har daglig 12-13.000 besøkende, mens Hemsedal har 6-7.000.
4 måneder siden
Flypassasjerer må forberede seg på dyrere billetter i 2024, både i Norge og Tyskland. I Norge foreslår regjeringen å redusere flypassasjeravgiften for reiser i Europa, men økte flyplassavgifter og andre kostnader vil føre til høyere priser. Tyske luftfartsmyndigheter varsler også prisøkninger grunnet økte sikkerhetsgebyrer, flysikringskostnader og luftfartsskatt. Flyselskapene har begrensede marginer og må overføre kostnadene til kundene. I tillegg har færre ruter og økte driftskostnader bidratt til prisøkning. NHO Luftfart advarer om at norske flyplassavgifter kan stige ytterligere grunnet Avinors budsjettoverskridelser, noe som kan belaste passasjerene med opp mot 600 millioner kroner årlig.
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler de kraftig økende kostnadene ved å eie hytte i Norge de siste fem årene. Hyttekostnadene har mer enn doblet seg, hovedsakelig på grunn av økte renter og manglende strømstøtte. For en hytte med lån på 2 millioner har årlige kostnader økt fra 75.000 til 159.000 kroner, mens en hytte med lån på 4 millioner har blitt over 150 prosent dyrere. Forbrukerøkonom Thea Olsen påpeker at mange hytteeiere ble overrasket over hvor dyrt det har blitt. Når man fordeler de årlige kostnadene på antall bruksdager, kan prisen per dag overstige 5000 kroner. Til tross for de høye kostnadene, er mange nordmenn fortsatt villige til å betale for hyttekosen. Det er forventninger om rentekutt i 2025, noe som kan føre til et rimeligere hytteliv.
4 måneder siden
Strømregningen for en gjennomsnittlig norsk husholdning i 2024 ser ut til å bli omtrent lik som i 2023, selv om strømprisene har vært lavere i år. Dette skyldes hovedsakelig høyere strømforbruk i 2024. Strømregningen i 2022 var høyere på grunn av rekordhøye strømpriser. Fornybar Norge har beregnet at en husholdning i Sør-Norge (NO2) har brukt 18.255 kroner på strøm hittil i år. Beregningen inkluderer strømstøtte, nettleie og avgifter. Strømstøtten har dempet effekten av høye priser i 2022 og 2023, mens økt nettleie og el-avgift bidrar til høyere kostnader i 2024.
26 dager siden
Artikkelen omhandler den kraftige økningen i ferjetrafikken etter at flere samband ble gratis. Dette har ført til kapasitetsproblemer og frustrasjon, spesielt i helgene, der mange biler blir stående igjen på kaia. Ordføreren i Austevoll ønsker ikke å gjeninnføre betaling, mens fylkesordføreren i Vestland peker på manglende midler til å øke kapasiteten og foreslår å prioritere lokale innbyggere. Regjeringen sier fylkeskommunene må løse utfordringene innenfor eksisterende budsjettrammer, uten å love endringer i prisstrukturen.