Bompengeinnkrevingen på riksvei 7 gjennom Hallingdal opphører, fordi veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden. Lokalpolitikere ønsket å fortsette innkrevingen for å finansiere ytterligere veiforbedringer, men dette krever godkjenning fra Stortinget.
Frp er fornøyd med at bommen fjernes, mens andre frykter forsinkelser i veiarbeidet.
Bilister med AutoPASS betaler i dag 68,80 kroner for strekningen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Riksvei 7 gjennom Hallingdal er snart nedbetalt, men lokalpolitikere ønsker å forlenge bompengeinnkrevingen i fire nye år for å finansiere utbedring av veien videre. Veistrekningen mellom Sokna og Ørgenvika er nedbetalt fire år før tiden på grunn av høyere trafikk enn forventet. Et flertall i kommunene i Hallingdal støtter forslaget, med begrunnelse i at veien er farlig og trenger utbedring. Fremskrittspartiet er sterkt imot og mener bommen må fjernes når veien er nedbetalt. Saken skal behandles av Stortinget. Det er enighet om at veien trenger utbedring, men uenighet om finansieringsmetoden.
2 måneder siden
Fredrikstad kommune stopper bompengeinnkrevingen fra Kråkerøy til sentrum fra og med fredag. Beslutningen ble tatt etter at restmidler på cirka 55 millioner kroner fra Bypakke Nedre Glomma fase 1 ble allokert til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen. Dette fremskynder avslutningen av bompengeinnkrevingen betydelig, da den opprinnelig var planlagt å fortsette til oktober 2025. Kråkerøyforbindelsen åpnet i juni 2011, og bompengeperioden var satt til 15 år.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
3 måneder siden
Et overskudd på 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Fredrikstad fra 2019 til 2023 har skapt diskusjon om hvordan pengene skal brukes. Statens vegvesen bekrefter at midlene må brukes til investeringer i Fredrikstad. Flere politikere ønsker å bruke pengene til å nedbetale Kråkerøyforbindelsen, noe som kan føre til at bommene fjernes flere måneder tidligere enn planlagt. Det er også mulig å bruke pengene på andre veiprosjekter eller nye, mindre prosjekter. En koordineringsgruppe jobber nå med å finne ut av den videre saksgangen.
28 dager siden
Stortinget krever at regjeringen griper inn for å redusere bompengebelastningen i Ryfast, hvor pendlere betaler opptil 8000 kroner i måneden. Transport- og kommunikasjonskomiteen har vedtatt å gjenoppta dialogen med garantistene for å finne tiltak som kan senke bompengene. Ryfylketunnelen, som er en del av Ryfast-prosjektet, har svært høye takster. En aksjonsgruppe krever at prisen reduseres betraktelig. Ordføreren i Strand uttrykker bekymring for at tiltakene ikke vil være tilstrekkelige uten økt statlig støtte. Saken skal behandles i Stortinget den 24. april.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
1 måned siden
Nye Veier har halvert plassbruken og redusert kostnadene med 5,5 milliarder for Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss. Prosjektleder Thomas Kaaløy Jensen understreker at prosjektet er avhengig av bevilgninger fra Stortinget. Kostnadsreduksjonen kommer fra forenklinger, gjenbruk og justering av linja. Byggestart er estimert til to år etter finansiering er sikret, med en byggeperiode på 12 år. Veistrekningen Skaret-Høgkastet kan bygges separat, men også dette krever finansiering.
1 måned siden
Trollstigen kan bli stengt i en hel sesong på grunn av nødvendig rassikring etter flere steinras i fjor. Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal vurderer to forslag for rassikring av veien, som vil koste mellom 247 og 305 millioner kroner. Ett alternativ er å stenge veien i en periode over tre sesonger, mens det andre er å stenge den helt i halvannen sesong. Reiselivsnæringen er bekymret for tap av inntekter og frykter at en hel sesong med stenging vil skade Trollstigens renommé. Politikerne skal også diskutere innføring av bompenger for å finansiere prosjektet.
21 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
6 dager siden
Fylkestinget i Møre og Romsdal har vedtatt å bruke bompenger til rassikring av turistvegen Trollstigen etter at den måtte stenge forrige sesong på grunn av rasfare. Stengingen skjedde etter at en stein raste ned og traff en bil, noe som førte til at veien ble stengt resten av sesongen og rammet det lokale reiselivet. Vedtaket ble fattet med 35 mot 12 stemmer og er en prinsippavklaring som nå skal sendes til Stortinget for endelig godkjenning. Enkelte politikere mener midlene heller bør komme fra fylkeskommunens rassikringsmidler eller at staten tar ansvaret, og peker på utfordringer med å få inn bompenger fra utenlandske turister. Reiselivsledere er positive til vedtaket og fremhever Trollstigens viktige rolle for både reiseliv og lokalsamfunn i regionen.
21 dager siden
E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning. Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
2 måneder siden
Frp og Sp har gått sammen om å fjerne flypassasjeravgiften før valget til høsten. Begge partiene var med på å innføre avgiften, men mener nå at den er for høy og uten miljøeffekt. Sverige fjerner også avgiften fra 1. juli. Avgiften ble innført i 2016, men ble satt på pause under pandemien før den ble gjeninnført i 2022. I dag er avgiften 60 kroner for innenlandsreiser og 342 kroner for utenlandsreiser. MDG og Venstre ønsker å øke avgiften.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
24 dager siden
Oslo vurderer å begrense bruken av Hammersborgtunnelen til kollektivtrafikk og nødetater når den gjenåpnes i 2027. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener byen har klart seg fint uten biltrafikk gjennom sentrum etter at tunnelen ble stengt i 2024. Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget, og mener det vil ramme bilister, mens tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap) støtter Venstres initiativ. Tunnelen er en del av Ring 1 og er stengt for ombygging for å sikre Regjeringskvartalet mot terror.