
Skolerapport om rasisme kritiseres: Mangler ærlighet om hvem
En fersk rapport fra Utdanningsdirektoratet og NIFU avdekker alvorlige problemer som rasisme og diskriminering i norske skoler. Rapporten kritiseres imidlertid for å unnlate å spesifisere hvem som står bak den problematiske språkbruken, noe som vanskeliggjør effektive tiltak.
11 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Utdanningsdirektoratet og NIFUs rapport avdekker utbredt rasisme, diskriminering og seksualisert språkbruk i norske skoler.
Sammendrag
En ny rapport fra Utdanningsdirektoratet og NIFU, 'Spørsmål til Skole-Norge', belyser utbredte problemer med rasisme, diskriminering og seksualisert språkbruk i norske skoler. Artikkelen kritiserer rapporten for å unnlate å spesifisere hvem som står bak disse ytringene, ved kun å bruke generelle formuleringer som 'elever rapporterer'.
Forfatteren, en tidligere mangfoldsrådgiver, hevder at mye av den problematiske språkbruken ofte kommer fra elever med minoritetsbakgrunn, rettet mot både majoritets- og andre minoritetsungdommer. Dette støttes av funn fra 'Ung i Oslo 2021'-rapporten, som viser negative holdninger til homofile og jøder blant enkelte minoritetsgrupper.
Kritikken peker på at manglende ærlighet om dette hindrer effektive og målrettede tiltak, stikk i strid med Kunnskapsdepartementets handlingsplan fra 2019. Det etterlyses en skole som tør å være tydelig på norske verdier som ytringsfrihet, respekt og likestilling.
Kontekst
Utdanningsdirektoratet
NIFU
NOVA/OsloMet
Kunnskapsdepartementet
Oslo
Norge