Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: Skolerapport om rasisme kritiseres: Mangler ærlighet om hvem
Artikkel

Skolerapport om rasisme kritiseres: Mangler ærlighet om hvem

En fersk rapport fra Utdanningsdirektoratet og NIFU avdekker alvorlige problemer som rasisme og diskriminering i norske skoler. Rapporten kritiseres imidlertid for å unnlate å spesifisere hvem som står bak den problematiske språkbruken, noe som vanskeliggjør effektive tiltak.

11 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Utdanningsdirektoratet og NIFUs rapport avdekker utbredt rasisme, diskriminering og seksualisert språkbruk i norske skoler.

Sammendrag

En ny rapport fra Utdanningsdirektoratet og NIFU, 'Spørsmål til Skole-Norge', belyser utbredte problemer med rasisme, diskriminering og seksualisert språkbruk i norske skoler. Artikkelen kritiserer rapporten for å unnlate å spesifisere hvem som står bak disse ytringene, ved kun å bruke generelle formuleringer som 'elever rapporterer'.

Forfatteren, en tidligere mangfoldsrådgiver, hevder at mye av den problematiske språkbruken ofte kommer fra elever med minoritetsbakgrunn, rettet mot både majoritets- og andre minoritetsungdommer. Dette støttes av funn fra 'Ung i Oslo 2021'-rapporten, som viser negative holdninger til homofile og jøder blant enkelte minoritetsgrupper.

Kritikken peker på at manglende ærlighet om dette hindrer effektive og målrettede tiltak, stikk i strid med Kunnskapsdepartementets handlingsplan fra 2019. Det etterlyses en skole som tør å være tydelig på norske verdier som ytringsfrihet, respekt og likestilling.

Kontekst

Utdanningsdirektoratet

NIFU

NOVA/OsloMet

Kunnskapsdepartementet

Oslo

Norge