
Skolerapport om rasisme kritiseres: Mangler ærlighet om hvem
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
En fersk rapport fra Utdanningsdirektoratet og NIFU avdekker alvorlige problemer som rasisme og diskriminering i norske skoler. Rapporten kritiseres imidlertid for å unnlate å spesifisere hvem som står bak den problematiske språkbruken, noe som vanskeliggjør effektive tiltak.
En ny rapport fra Utdanningsdirektoratet og NIFU, 'Spørsmål til Skole-Norge', belyser utbredte problemer med rasisme, diskriminering og seksualisert språkbruk i norske skoler. Artikkelen kritiserer rapporten for å unnlate å spesifisere hvem som står bak disse ytringene, ved kun å bruke generelle formuleringer som 'elever rapporterer'.
Forfatteren, en tidligere mangfoldsrådgiver, hevder at mye av den problematiske språkbruken ofte kommer fra elever med minoritetsbakgrunn, rettet mot både majoritets- og andre minoritetsungdommer. Dette støttes av funn fra 'Ung i Oslo 2021'-rapporten, som viser negative holdninger til homofile og jøder blant enkelte minoritetsgrupper.
Kritikken peker på at manglende ærlighet om dette hindrer effektive og målrettede tiltak, stikk i strid med Kunnskapsdepartementets handlingsplan fra 2019. Det etterlyses en skole som tør å være tydelig på norske verdier som ytringsfrihet, respekt og likestilling.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!