Den kjente fergeruten mellom København og Oslo, tidligere kjent som «Danskebåten», har fått nye eiere og endrer navn til Go Nordic Cruiseline. Svenske Gotlandsbolaget satser på en nordisk profil med fokus på kultur, mat og kvalitet.
Skipet Nordic Pearl har allerede fått nytt design og oppgraderte lugarer, mens det andre skipet vil følge etter og få navnet Nordic Crown. Rederiet lover flere spennende initiativer fremover, etter den største investeringen i ruten sin historie.
I fjor reiste over 700 000 passasjerer med ruta.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Fergeruten mellom Oslo og København, kjent som «Danskebåten», har fått nye eiere og endrer navn til «Go Nordic Cruiseline». Svenske Gotlandsbolaget har overtatt ruten og planlegger oppgraderinger med fokus på nordisk kultur, mat og underholdning. Det ene skipet, Nordic Pearl, seiler allerede i ny drakt, og det andre, Nordic Crown, skal gjennomgå samme forvandling i mai. Rederiet investerer stort for å forbedre opplevelsen for både minicruise-gjester og bilturister.
4 måneder siden
Det svenske rederiet Gotlandsbolaget, som nylig overtok DFDS-ruten Oslo-København, investerer flere hundre millioner i oppgradering av de to fergene. Alle 1335 standardlugarer skal pusses opp med nytt interiør, inkludert senger, madrasser, bad og TV. Rederiet ønsker å forbedre passasjeropplevelsen etter kritikk av standardlugarene. Ruten skal også få nytt navn og skipene ny farge, trolig rød. Oppgraderingen fører til at avgangene reduseres til annenhver dag i perioder i januar, mars og april.
3 måneder siden
Gotlandsbolaget, som overtok fergeruten mellom Oslo og København i november, må utsette gjenåpningen av ruten på grunn av uforutsette problemer med oppgraderingen av fergen Nordic Pearl. Forsinkelsen skyldes manglende leveranser og feil i materialer til lugarene. Dette fører til at rundt 5000 passasjerer rammes, og fire planlagte seilaser må kanselleres. Berørte passasjerer tilbys ombooking eller refusjon. Rederiet opplyser at de har 400 håndverkere om bord og forventer at Nordic Pearl seiler fra København tirsdag 28. januar.
4 måneder siden
Det danske togselskapet DSB planlegger en ny direkterute mellom Oslo og København, etter økt etterspørsel etter utenlandsreiser. Ruten skal være kommersiell, uten statlig støtte, og vil bruke nye EuroCity-tog. Det er planlagt ti stopp, inkludert flere i Østfold. Det er begrenset kapasitet på jernbanen i Østfold, og Bane Nor samarbeider med svenske Trafikverket om ruteplanlegging. Stortinget har vedtatt at regjeringen skal sikre dagtog til København innen 2026, og vurderer økonomisk støtte. Vy er også interessert i ruten, og Jernbanedirektoratet vil vurdere kommersielt grunnlag for et dagtogtilbud.
2 måneder siden
Et steinras på E6 ved Morskogen skaper utfordringer for trafikken, spesielt med tanke på storinnrykket av danske turister som skal på skiferie i Norge. Vinterferien i Danmark gjør den kommende uken til en av årets travleste for vinterdestinasjonene. Alpinco, som eier Hafjell og Kvitfjell, melder om fullbooket kapasitet og forventer en økning i antall gjester. Color Line opplever også stor etterspørsel og har satt opp ekstra avganger for å frakte de mange danskene som ønsker å feriere i Norge.
16 dager siden
SAS relanserer businessklasse på europeiske flygninger, og erstatter dagens «plus»-produkt for å tiltrekke seg kunder med dypere lommebøker og tilpasse seg SkyTeam-alliansen. Den nye businessklassen vil inkludere ledig midtsete, bedre mat og drikke servert på porselen, samt utvidet loungetilgang. SAS-sjefen beskriver det som mer luksus, og understreker at reisende ønsker flere valgmuligheter. Prisen på business-billettene vil øke, men dette skal gi rom for å reinvestere i et bedre produkt. Endringene trer i kraft til høsten og gjelder alle reiser i Europa, inkludert Skandinavia.
4 måneder siden
Etter flere års debatt har Oslo byråd besluttet å samlokalisere utenlandsfergene til Kongshavn. Dette innebærer at DFDS flytter fra Vippetangen og Color Line fra Filipstad. Byrådet begrunner avgjørelsen med at det frigjør sentrumsnære områder for byutvikling. Vippetangen planlegges omgjort til park og offentlig rom, mens Filipstad skal utvikles til en ny bydel med boliger, arbeidsplasser og rekreasjonsområder. Byrådet vektlegger også at flyttingen er i tråd med Oslos klimamål og vil gi en sammenhengende havnepromenade rundt Akershus festning.
2 måneder siden
Hurtigruten Group har fullført et oppkjøp og har nå kreditorer som nye eiere, ledet av Arini Capital Management, AlbaCore Capital og Barings. Tidligere storaksjonær TDR Capital, samt Hegnar og Stordalen, har mistet kontrollen som følge av en restrukturering. Rederiet har slitt økonomisk og tapt over ti milliarder kroner siden før pandemien. Den nye eiergruppen tilfører frisk kapital og konverterer gjeld til egenkapital for å redusere selskapets totale gjeld. Hurtigruten vil fortsette som et selvstendig selskap med hovedkontor i Oslo, og operere sine ti skip under norsk flagg.
2 måneder siden
Artikkelen ser på priser for dagspass for voksne ved 65 skisentre i Norge i vinterferien. Trysil og Hemsedal, begge drevet av Skistar, er dyrest med 764 kroner for dagspass ved kjøp samme dag. Skistar Norge melder om stor trafikk, hovedsakelig fra Norge, Sverige og Danmark. De forklarer de høye prisene med økte kostnader, men fremhever at kundene får mer for pengene i form av et stort antall kilometer og heiser. Trysil har daglig 12-13.000 besøkende, mens Hemsedal har 6-7.000.
1 måned siden
Oslo Børs åpner med oppgang, men Schibsted opplever nedgang etter at Blommenholm Industrier har solgt aksjer for nesten 2,6 milliarder kroner. Salmar kjøper ut Kjell Inge Røkke fra Salmar Aker Ocean for 650 millioner kroner, og blir dermed eneeier av oppdrettssatsingen. Norwegian fraktet 1,3 millioner passasjerer i februar, men med en nedgang i fyllingsgraden. Oljeprisen ligger på rundt 69,7 dollar fatet. Saga Pure har økt sitt aksjetilbud i S.D. Standard ETC.
1 måned siden
Kinesiske turister har returnert til Norge etter pandemien, noe som har ført til en markant økning i taxfree-salget, spesielt for luksusvarer. Dette bidro til et rekordår for Steen & Strøm, som økte omsetningen med syv prosent. Gunstig valutakurs og momsfritak på taxfree-kjøp gjør Norge attraktivt for kinesiske turister. Oslo Handelsstands Forening melder også om at turismen har hatt en positiv effekt på serveringsbransjen, og delvis 'reddet' 2024. Steen & Strøm har investert i nye mote- og teknologi-avdelinger for å møte den økte etterspørselen og tiltrekke seg et bredere kundegrunnlag.
1 måned siden
Norwegian og Widerøe fraktet til sammen 1,6 millioner passasjerer i februar. Norwegian økte kapasiteten med 14 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og opprettholdt en kabinfaktor på nesten 85 prosent. Norwegian hadde 1 294 243 passasjerer, mens Widerøe fraktet 288 304. Norwegians punktlighet var 84,7 prosent og Widerøes var 82,6 prosent. Selskapet forbereder seg nå på en travel sommersesong.
1 måned siden
Flere T-banelinjer i Oslo vil bli erstattet med buss frem til november på grunn av den største T-baneutbyggingen siden 1960-tallet. Ruter anbefaler reisende å reise hjem før kl. 17.30 den 27. mars, da arbeidet med å koble på Fornebubanen starter. Linje 1 innstilles, mens linje 2, 3, 4 og 5 får endrede ruter med buss-erstattninger. Reisende oppfordres til å unngå rushtiden og vurdere alternativer som sykkel eller el-sparkesykkel. Utbyggingen skal øke kapasiteten med 20 prosent og muliggjøre hyppigere avganger. Majorstuen stasjon skal oppgraderes og et nytt sikringssystem skal installeres.
1 måned siden
Radisson Blue Plaza i Oslo oppgraderer sin 350 kvadratmeter store kongesuite for 20 millioner kroner. Etter renoveringen, som gjennomføres av interiørarkitekt Hanna Guriby, vil prisen for en natt i suiten være 90.000 kroner. Hotelldirektør Terje Hellebust uttaler at de trenger å leie ut suiten én gang i måneden for at investeringen skal svare seg. Kong Olav V åpnet hotellet i 1990, og suiten har huset flere prominente gjester med spesielle ønsker. Til våren inviteres ambassadører og andre VIP-kunder til å se resultatet.
1 måned siden
Oslo står overfor omfattende T-baneoppgraderinger som vil føre til betydelige forstyrrelser for reisende. Fra og med denne helgen og frem til november vil flere linjer være stengt i perioder, og erstattes med buss. De mest omfattende endringene gjelder linje 2 og 3, som vil være stengt mellom Borgen og Majorstuen i over syv måneder. Ruter oppfordrer reisende til å bruke deres interaktive T-banekart for å få oversikt over endringene, og ber om tålmodighet mens oppgraderingene pågår.