Flere passasjerer har opplevd å finne veggedyr på flygninger med Turkish Airlines, ifølge New York Times. En passasjer forteller at hun måtte kle av seg på flyplassen etter å ha oppdaget veggedyr på flyet.
Flere passasjerer er misfornøyde med selskapets respons. Turkish Airlines svarer at de tar alle tilbakemeldinger på alvor, og at de regelmessig rengjør og desinfiserer flyene.
De understreker at veggedyr kan forekomme i offentlige rom, inkludert fly.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Flere flyselskaper, som Spirit Airlines, strammer inn kleskodene for passasjerer. Spirit Airlines nekter nå passasjerer med lite dekkende klær, som gjennomsiktige plagg, eller klær og tatoveringer som er støtende. Brudd på kleskodene kan føre til nektet ombordstigning eller fjerning fra flyet. Andre selskaper, som Hawaiian Airlines, Southwest Airlines og American Airlines, har også regler mot bare føtter, avslørende eller støtende klær. Delta Air Lines kan fjerne passasjerer dersom antrekk, atferd, hygiene eller lukt skaper problemer. Qatar Airways forbyr shorts, sportsklær og avslørende klær. Norwegian har ingen spesifikke kleskoder, men oppfordrer til respekt for medpassasjerer.
1 måned siden
En Air India-flyvning fra Chicago til Delhi måtte snu etter kun to timer i luften da flesteparten av flyets toaletter ble tette. Årsaken var at passasjerer hadde skylt ned plastposer, klær og filler i avløpsrørene. Flyselskapet uttaler at de tidligere har opplevd at passasjerer har skylt ned blant annet pledd, undertøy og bleier i toalettene. Hendelsen førte til debatt på sosiale medier, der noen kritiserte flyselskapet for dårlig vedlikehold, mens andre mente passasjerene var ansvarlige. Flyselskapet refunderte billettene og ombooket passasjerene til nye flyvninger.
3 måneder siden
Flere gjester ved Riu Vistamar-hotellet i Mogan på Gran Canaria har blitt rammet av et utbrudd av norovirus. En av gjestene forteller at seks av åtte i reisefølget ble syke kort tid etter ankomst, og noen har blitt sendt til sykehus. Gjestene savner informasjon fra charterselskapet TUI, som kun sendte en generell e-post uten konkret informasjon. TUI beklager manglende informasjon og opplyser at de har iverksatt ekstra smitteverntiltak, inkludert økt rengjøring og utvidede hygienerutiner. En undersøkelse viser at nordmenn frykter sykdom mest på ferie.
1 måned siden
Et Widerøe-fly på vei fra Bodø til Tromsø opplevde vannlekkasje fra taket under avgang. Passasjerer ble våte da vann rant ned ved leselys og luftdyser. Widerøe forklarer hendelsen med kondens som oppstår når flyet varmes opp etter å ha stått i kaldt vær. Kommunikasjonssjefen bekrefter at dette er normalt, spesielt etter avising. Flyet vil få ettersyn, men selskapet beklager ubehaget for passasjerene og understreker at det ikke var farlig.
3 måneder siden
Antallet flyklager er fortsatt høyt, med Norwegian som mottok flest klager i 2024, etterfulgt av SAS. Transportklagenemnda behandlet nesten 3000 flyrelaterte klager i fjor, og mange saker blir overført til 2025. Flyselskapene forklarer klagene med hendelser utenfor deres kontroll, som værforhold og tekniske problemer. SAS hevder at tiltak for økt punktlighet har redusert antall klager. Kollektivtransport opplevde en økning i klager på grunn av dårlig vær, mens andre transportformer hadde en nedgang. En midlertidig nemnd er opprettet for å håndtere den store saksmengden.
4 dager siden
En flytur med Delta Air Lines tok en uventet vending da et takpanel løsnet midt under flyvningen. Passasjerer måtte fysisk holde taket oppe i luften.
4 måneder siden
Deler fra et KLM Boeing 737-fly ble funnet på rullebanen på Oslo lufthavn lørdag. Flyet hadde tidligere samme dag nødlandet på Torp flyplass i Sandefjord etter å ha meldt om en hydraulikkfeil. Under nødlandingen skled flyet av rullebanen og ble stående i gresset. Torp flyplass var stengt i over ett døgn som følge av hendelsen, og rundt 5000 passasjerer ble rammet. KLM bekrefter at de etterforsker saken, men vil ikke kommentere funnene fra Avinor.
1 måned siden
Ann Hege Pedersen, Rema 1000-kjøpmann i Lakselv, kritiserer Widerøe etter at to kanselleringer strandet henne og andre passasjerer i Tromsø. Uten hjelp fra flyselskapet leide de en bil og kjørte selv til Lakselv. Pedersen mener Widerøe nedprioriterer Finnmark og prioriterer kommersielle ruter fremfor FOT-ruter, noe Widerøe avviser. Widerøe beklager situasjonen og forklarer kanselleringene med værforhold, tekniske problemer og at besetningen overskred sin arbeidstid. Flyselskapet understreker at kanselleringer er kostbare, og at de forsøker å minimere konsekvensene for passasjerene. De viser også til at en prioritering av en rute til Bodø var for å unngå å kansellere ti andre flyginger.
4 måneder siden
Deler fra KLM-flyet som nødlandet på Torp ble funnet på rullebanen på Gardermoen under en rutinemessig sjekk utført av Avinor. KLM bekrefter hendelsen og etterforsker saken, men ser foreløpig ingen sammenheng med andre hendelser med samme flytype. Flyet, en Boeing 737, nødlandet på Torp etter å ha meldt om en hydraulikkfeil. Nødlandingen førte til at flyplassen ble stengt, noe som rammet rundt 5000 passasjerer. Flyplassen ble gjenåpnet etter at flyet var fjernet fra rullebanen. Havarikommisjonen, KLM og Boeing har vært involvert i undersøkelsene av flyet.
2 måneder siden
Et fly fra Bergamo i Italia, med destinasjon Torp, måtte returnere grunnet en teknisk feil. Torp Lufthavn bekrefter at de er informert om situasjonen av Ryanair, men kjenner ikke detaljene rundt feilen. Ved landing ble passasjerene møtt av nødetater, og et nytt fly er satt inn for å frakte dem til Norge.
1 måned siden
Etter køkaoset på Gardermoen, der passasjerer mistet fly, vil ikke Avinor gi refusjon, og viser til flyselskapene. Forbrukerrådet påpeker at passasjerene kan havne i en vanskelig situasjon, da det ikke finnes en «flyplassansvarslov». Rådet mener likevel Avinor bør ta ansvar for utgiftene. Norwegian tilbød ombooking, mens SAS råder passasjerer med krav om å kontakte Avinor. Avinor begrunner avslaget med en umeldt kontroll og understreker at flyselskapene er ansvarlige for passasjerenes reiser.
1 dag siden
Passasjerer må alltid sette telefonen i flymodus på flyreiser. Dette skyldes bekymringer for forstyrrelser og unødvendig batteribruk.
2 måneder siden
Et Widerøe-fly på vei fra Bergen til Molde måtte snu fredag kveld etter å ha opplevd kraftig turbulens. Hendelsen resulterte i lettere skader på en passasjer og et besetningsmedlem, som ble tatt hånd om av helsepersonell ved ankomst tilbake i Bergen. Flyet hadde 62 passasjerer om bord, som nå er innlosjert på hotell og vil bli ombooket til en ny flygning. Widerøe tilbyr også samtaler og spørsmålsrunder for passasjerene. Politiet er ikke kjent med hendelsen.
1 måned siden
SAS og Norwegian har innstilt flygninger til Tyskland som følge av en omfattende streik blant bakkemannskaper og ansatte i offentlig sektor. Streiken, initiert av fagforeningen Verdi, påvirker de største flyplassene i Tyskland, inkludert Frankfurt. Totalt er rundt 3000 passasjerer berørt av kanselleringene. Norwegian har satt opp ekstra flyvninger tirsdag og tilbyr ombooking eller refusjon. SAS opplyser at rundt 2000 av deres passasjerer er berørt.
4 måneder siden
Amerikanske flyselskaper har innført bonusordninger for ansatte som avdekker passasjerer som forsøker å ta med håndbagasje uten å betale. Dette har ført til sterk kritikk fra amerikanske senatorer, som mener gebyrene er urettferdige og at flyselskapene utnytter kundene. Enkelte flyselskapsledere har omtalt passasjerer som prøver å unngå gebyrer som «butikktyver». Senatorer har fremmet lovforslag for å forby slike bonusordninger. Norske flyselskaper, som Norwegian og SAS, sier at de ikke har planer om å innføre lignende ordninger.