Den svenske influenseren Matilda Djerf, kjent for sin klesstil og sitt hår, anklages for dårlig ledelse i sitt klesmerke Djerf Avenue. Ansatte rapporterer om et dårlig arbeidsmiljø med skriking og nedsettende kommentarer.
Djerf og daglig leder har uttalt at de tar kritikken alvorlig. Artikkelen stiller spørsmål ved om Djerfs image vil ta skade, da hennes popularitet hovedsakelig er basert på estetikk, og om fansen vil forvente mer enn et velpleid ytre.
Det påpekes at kombinasjonen av å være influenser og gründer kan skape utfordringer med personalhåndtering.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Moteselskapet Djerf Avenue, grunnlagt av influenseren Matilda Djerf, kritiseres for et dårlig arbeidsmiljø. Ansatte beskriver mobbing, psykisk terror og nedsettende kommentarer. Flere har opplevd angst og søvnproblemer. Djerf har et eget toalett som ansatte ikke får bruke. Selskapet tar kritikken alvorlig og har iverksatt tiltak som anonyme undersøkelser, varslerfunksjon og ekstern psykolog. Djerf beklager og sier hun vil ta ansvar for å skape en bedre kultur. Hun kjenner seg ikke igjen i alle anklagene, men ser dette som en mulighet for forbedring.
4 måneder siden
Den svenske influenseren og motegründeren Matilda Djerf beklager etter anklager om dårlig arbeidsmiljø i hennes selskap, Djerf Avenue. I et innlegg på Instagram uttrykker hun anger for å ha såret eller sviktet ansatte. Hun innrømmer at hun under stress og naivitet har sviktet som leder. Avisen Aftonbladet har snakket med elleve ansatte som beskriver en hverdag preget av «psykisk terror», med offentlig utskjelling, favorisering og nedlatende kommentarer. Flere ansatte har opplevd søvnproblemer, angst og gråteanfall. Djerf sier hun er innstilt på å forbedre seg.
4 måneder siden
Matilda Djerf, influenser og gründer av klesmerket Djerf Avenue, har brutt tausheten etter anklager om et dårlig arbeidsmiljø. Hun beklager overfor de hun har såret og innrømmer at hun ikke var forberedt på bedriftens vekst. Djerf forklarer at faktorer som høyt tempo og stress har ført til at hun har mislyktes som leder. For å forbedre situasjonen har Djerf Avenue ansatt et erfarent management-team, startet med månedlige anonyme undersøkelser for tilbakemeldinger, og fått inn en ekstern organisasjonspsykolog. Djerf lover å fokusere på å bli en bedre leder og kollega fremover.
4 måneder siden
Ansatte hos influenser Matilda Djerf og hennes klesmerke, Djerf Avenue, anklager arbeidsplassen for psykisk terror, mobbing og favorisering. Flere ansatte forteller om et arbeidsmiljø som har ført til panikkanfall og angst. Djerf har beklaget hendelsene og sier hun jobber med en coach for å bli en bedre leder. Selskapet har også uttalt at de tar anklagene alvorlig og har startet en evaluering. En ansatt forteller også at Djerf skal ha kalt en modell «feit», til tross for at klesmerket profilerer seg som inkluderende.
24 dager siden
Den svenske influenseren Matilda Djerf anklages for plagiat etter lanseringen av sin nye kolleksjon. Bildene fra Djerf Avenue, som viser Djerf liggende i et stort skjell, er svært like bildene til merket Slip Silk Pillowcase fra tidlig 2024. Djerf Avenue har innrømmet å ha blitt inspirert av bildene, men motejournalist Emily Dahl mener likheten er så stor at det er vanskelig å kalle det inspirasjon og omtaler det som uetisk. Djerf har tidligere mottatt kritikk for dårlig arbeidsmiljø.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan bloggere og influencere utvikler seg fra profiler i sosiale medier til bedriftseiere, og de utfordringene som følger med. Den svenske influenceren Matilda Djerf er et eksempel på en som har fått kritikk for dårlig behandling av sine ansatte. Influensermarkedsføring er en milliardindustri, men det er viktig med tydelig merking av reklame og bevissthet rundt rollen som forbilder. Flere norske influencere har lykkes med å bygge store virksomheter, men kontroverser kan påvirke merkevaren. Likevel kan feiltrinn også styrke merkevaren på sikt.
4 måneder siden
Plus-size modell Aretha Bergdahl kritiserer Mathilda Djerf etter avsløringer om dårlig behandling av ansatte i Aftonbladet. Flere anonyme ansatte hevder å ha opplevd mobbing og forskjellsbehandling. Bergdahl reagerer spesielt på en påstand om at Djerf skal ha kalt en plus-size modell «feit» etter en fotoshoot. Bergdahl mener at Djerf Avenue og andre merker bruker plus-size modeller som «troféer» for å fremstå som inkluderende, noe hun anser som skadelig. Djerf Avenues driftsdirektør avviser påstandene og understreker at de respekterer sine modeller.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
4 måneder siden
Klesmerket Djerf Avenue anklages for å underbetale modeller og tilby klær som betaling i stedet for lønn. Modellbyrået FYE Management hevder Djerf Avenue kontaktet modeller direkte etter å ha fått vite byråets priser. Flere modeller bekrefter å ha fått for dårlig betalt. Djerf Avenue avviser anklagene om utnyttelse, og hevder de har handlet i tråd med modellens ønsker. Selskapet erkjenner å ha tilbudt klær som betaling tidligere, men sier de har sluttet med denne praksisen og nå betaler lønn på lik linje med resten av bransjen.
6 dager siden
Den svenske influenseren Lovisa Worge (28) har fått nok av hatmeldinger knyttet til kropp og bilder hun deler på sosiale medier. Selv om hun har sluttet å poste lettkledde bilder, mottar hun fortsatt kritikk, spesielt etter et bilde fra stranden som viser ryggen hennes. Worge blir anklaget for å fremme anoreksi, noe hun tar ansvar for og sier at hun ikke hadde forstått fullt ut da bildet ble publisert i 2023. Hun understreker at hun ikke ønsker å glorifisere tynnhet og at hun forstår bekymringen for unge følgere. Samtidig mener hun at kritikken har gått for langt, og at hun må kunne ta bilder av kroppen sin som alle andre. Worge har tidligere vært åpen om kosmetiske inngrep, men nekter for mer enn det. Hun opplever også kritikk for bilder i tettsittende klær og påpeker at hun alltid har hatt en slank kropp.
18 dager siden
De svenske influenserne Lovisa Worge og Hanna Friberg har uttalt seg om kritikken de har fått for å skape kroppspress i sosiale medier. I et intervju med Aftonbladet forteller de om forventningene om å være perfekte forbilder, og hvordan de selv bidrar til et urealistisk kroppsbilde. Worge, kjent fra «Girls of Stockholm», sier hun tar ansvar for å ha lagt ut bilder som har provosert, og innrømmer at hun er en bidragsytende faktor til kroppspresset. Friberg understreker at de er vanlige jenter som lever offentlig, og at det er vanskelig å alltid være et godt forbilde.
1 måned siden
Prinsesse Madeleines lansering av hudpleieserien «MinLen» har skapt debatt og kritikk. Kritikere mener det er problematisk at en prinsesse driver kommersiell virksomhet, da dette kan skade kongefamiliens image. Eksperter påpeker at Madeleines navn gir selskapet et stort løft, men at produktene også vil bli gransket nøye. Hudpleieserien er utviklet sammen med et selskap grunnlagt av Rudolf Steiner, kjent for sin skepsis til vaksiner. Serien retter seg mot barn og unge, noe prinsessen begrunner med et ønske om å tilby trygge produkter. Etter å ha blitt anmeldt for manglende reklamemerking på Instagram, har det svenske hoffet uttalt at de vil være mer oppmerksomme på markedsføring i fremtiden.
1 måned siden
Martine Halvorsen, kjent for kroppspositivisme, møter kritikk etter å ha promotert et treningskonsept for vektnedgang. Influenser Mikela Beck anklager Halvorsen for dobbeltmoral og kynisk markedsføring, en kritikk som støttes av flere profiler. Halvorsen beklager, forklarer at hun uttrykte seg klønete, og understreker at treningsappen fokuserer på helse og velvære, ikke kroppsidealer. Hun understreker at hun tar kritikken på alvor og vil forbedre seg.
3 måneder siden
Tina Søreide bekrefter at det er mottatt varsler mot henne etter sin avgang som konkurransedirektør. Varslene omhandler hennes lederstil og påstås å ha skapt et uforsvarlig arbeidsmiljø. Verneombudet bekrefter at et tjuetalls personer har varslerstatus i saken, og at departementet har behandlet varslene. Søreide avviser blankt påstandene om fryktkultur og kritikkverdig lederstil, og mener det er et ufint angrep på en leder som har gjort jobben sin. Hun er usikker på om det er korrekt å kategorisere informasjonen som varsel.
1 måned siden
Influenserne Oskar Westerlin og Jørgen Fjeldberg har fått kritikk for markedsføringen av klesmerket Behrens Oslo. Forbrukerrådet reagerer på at en genser med kun 6% ull markedsføres som en «ullblanding», noe de mener kan være lovstridig. En professor i klær og bærekraft ved OsloMet kritiserer også merkingen og mener det er dårlig kundebehandling da produktet utgis for å være noe det ikke er. Westerlin har erkjent at de kunne brukt renere stoffer og har endret tittelen på genseren i nettbutikken. Han understreker at de tilbyr 30 dagers åpent kjøp.