
Southwest først med nye cockpit-barrierer for sikkerhet
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Southwest Airlines har som første amerikanske selskap tatt i bruk nye uttrekkbare barrierer for å beskytte cockpiten i sine Boeing 737-fly. Dette tiltaket, pålagt av FAA i 2023, skal forhindre uautorisert adgang når pilotene må åpne døren under flyvning, men gjelder foreløpig ikke europeiske operatører.
Flyselskapet Southwest Airlines har som det første amerikanske selskapet implementert en uttrekkbar barriere for å sikre cockpiten i sine nye Boeing 737-fly. Denne såkalte «secondary barrier» er designet for å forhindre uautorisert adgang når pilotene må åpne cockpitdøren, for eksempel for toalettbesøk eller servering. Det amerikanske luftfartstilsynet, FAA, påla denne typen barriere for alle nye fly i en forskrift fra 2023, med en implementeringsfrist i juli 2026.
Southwest valgte imidlertid å ta den i bruk umiddelbart, og uttalte at det var «den riktige beslutningen» for deres proaktive sikkerhetsstyringssystem. I Europa følges utviklingen med interesse, men kravet gjelder foreløpig ikke for operatører under EASA, det europeiske byrået for flysikkerhet. Pressesjef Øystein Schmidt i SAS og pressesjef Eline Hygge Skari i Norwegian bekrefter at de avventer EASA og ikke har umiddelbare planer om doble cockpitdører.
Det finnes foreløpig ingen godkjent metode for ettermontering i eksisterende fly, men Southwest er i dialog med Boeing og FAA om dette. Dagens sikkerhetsprosedyrer inkluderer blant annet at kabinpersonale setter seg i cockpit ved pilotens fravær, og at midtgangen blokkeres med serveringsvogn.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!