
NRK
Norge må markedsføres internasjonalt: Natur alene tiltrekker ikke turister
Norges unike natur og kulturarv er ikke nok til å tiltrekke seg de rette turistene, ifølge en ny analyse som understreker behovet for aktiv markedsføring. Politiske forslag om å kutte midler til internasjonal markedsføring vekker bekymring, da det kan true reiselivets vekst og Norges omdømme.
16 timer siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Norges naturgitte skjønnhet er ikke nok til å tiltrekke seg de rette turistene; aktiv internasjonal markedsføring er nødvendig.
En analyse fremhever at Norges naturgitte skjønnhet alene ikke er tilstrekkelig for å tiltrekke seg ønskede turister; aktiv og strategisk internasjonal markedsføring er avgjørende. Det uttrykkes bekymring over politiske forslag om å redusere midlene til slik markedsføring, da dette undervurderer reiselivets verdi og behovet for målrettet tiltrekning av gjester.
Innovasjon Norge, gjennom Visit Norway, har ansvaret for å synliggjøre Norge i prioriterte markeder, spesielt i lavsesongene. Siden 2019 har strategisk satsing i 13 land resultert i en 20 prosent økning i besøkende og hele 30 prosent vekst i lavsesongen fra disse markedene.
Markedsføringen bidrar også til å bygge Norges omdømme, styrke interessen for norsk kultur og næringsliv, og sikre en jevnere fordeling av turismen gjennom året. Å kutte i denne innsatsen risikerer ujevn kapasitetsutnyttelse og lavere lønnsomhet for næringen.
Innovasjon Norge
Visit Norway
Norge