Nyhetssaker
NRK logo

NRK

Norge må markedsføres internasjonalt: Natur alene tiltrekker ikke turister

Norges unike natur og kulturarv er ikke nok til å tiltrekke seg de rette turistene, ifølge en ny analyse som understreker behovet for aktiv markedsføring. Politiske forslag om å kutte midler til internasjonal markedsføring vekker bekymring, da det kan true reiselivets vekst og Norges omdømme.

16 timer siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • Norges naturgitte skjønnhet er ikke nok til å tiltrekke seg de rette turistene; aktiv internasjonal markedsføring er nødvendig.

En analyse fremhever at Norges naturgitte skjønnhet alene ikke er tilstrekkelig for å tiltrekke seg ønskede turister; aktiv og strategisk internasjonal markedsføring er avgjørende. Det uttrykkes bekymring over politiske forslag om å redusere midlene til slik markedsføring, da dette undervurderer reiselivets verdi og behovet for målrettet tiltrekning av gjester.

Innovasjon Norge, gjennom Visit Norway, har ansvaret for å synliggjøre Norge i prioriterte markeder, spesielt i lavsesongene. Siden 2019 har strategisk satsing i 13 land resultert i en 20 prosent økning i besøkende og hele 30 prosent vekst i lavsesongen fra disse markedene.

Markedsføringen bidrar også til å bygge Norges omdømme, styrke interessen for norsk kultur og næringsliv, og sikre en jevnere fordeling av turismen gjennom året. Å kutte i denne innsatsen risikerer ujevn kapasitetsutnyttelse og lavere lønnsomhet for næringen.

Innovasjon Norge

Visit Norway

Norge