Reiselivet over hele Norge har gått sammen om ni prinsipper for ansvarlig markedsføring, et tiltak for å motvirke at turisme tærer på norsk natur og lokalsamfunn. Guide Asbjørn Eggebø Næss i Lofoten praktiserer en uvanlig markedsføringsstrategi basert på «word of mouth» for å unngå masseturisme og beskytte sårbare fjellområder. Han oppfordrer gjester til å unngå å dele spesifikke steder på sosiale medier eller treningsapper.
Initiativet, som er et samarbeid mellom 42 norske reiselivsaktører på initiativ fra Innovasjon Norge og Bærekraftsnettverket NDBR, handler om å fokusere på lokale verdier og tiltrekke seg turister med et felles verdigrunnlag. Målet er å få mer kontroll over hvem som besøker Norge, hvor lenge de blir, og hva de gjør.
På sikt ønsker aktørene å innlemme influensere i samarbeidet for å sikre ansvarlig formidling. Forskere applauderer tiltaket, men understreker viktigheten av lokalt forankret markedsføring for å beskytte sårbare områder og sikre lokalbefolkningens medvirkning.