
Norsk reiseliv samles om ni prinsipper for ansvarlig turisme
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Norsk reiseliv går sammen om ni prinsipper for ansvarlig markedsføring for å beskytte natur og lokalsamfunn. Dette initiativet skal motvirke masseturisme og sikre at Norge fremstilles på en bærekraftig måte.
Reiselivet over hele Norge har gått sammen om ni prinsipper for ansvarlig markedsføring, et tiltak for å motvirke at turisme tærer på norsk natur og lokalsamfunn. Guide Asbjørn Eggebø Næss i Lofoten praktiserer en uvanlig markedsføringsstrategi basert på «word of mouth» for å unngå masseturisme og beskytte sårbare fjellområder. Han oppfordrer gjester til å unngå å dele spesifikke steder på sosiale medier eller treningsapper.
Initiativet, som er et samarbeid mellom 42 norske reiselivsaktører på initiativ fra Innovasjon Norge og Bærekraftsnettverket NDBR, handler om å fokusere på lokale verdier og tiltrekke seg turister med et felles verdigrunnlag. Målet er å få mer kontroll over hvem som besøker Norge, hvor lenge de blir, og hva de gjør.
På sikt ønsker aktørene å innlemme influensere i samarbeidet for å sikre ansvarlig formidling. Forskere applauderer tiltaket, men understreker viktigheten av lokalt forankret markedsføring for å beskytte sårbare områder og sikre lokalbefolkningens medvirkning.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!