Digitale kompaktkameraer opplever en kraftig salgsøkning, spesielt blant generasjon Z, som en del av en retrotrend. Elektronikkjedene melder om stor etterspørsel og at hyllene tømmes raskt.
Trenden drives av et ønske om mer levende og autentiske bilder enn det mobilkameraer gir, samt påvirkning fra sosiale medier og influensere.
I tillegg øker salget av kameratilbehør som eksternt lys, noe som indikerer et generelt ønske om bedre bildekvalitet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
10 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
4 måneder siden
SpyShop har opplevd en markant økning i salget av kamerautstyr, spesielt etter at en snikfilm-sak under Arendalsuka ble kjent. Det mest populære produktet er et 'bluetooth-høyttaler'-kamera, samme type som ble brukt i den omtalte saken. Butikkens daglige leder uttrykker overraskelse over at akkurat dette produktet er så ettertraktet, og håper at kundene ikke bruker utstyret til ulovlig overvåking. Datatilsynet påpeker at skjult overvåking er sjelden lovlig og kan straffes. SpyShop hevder likevel at de fleste kunder har legitime grunner for å kjøpe slikt utstyr, som å forebygge kriminalitet. Salget av 'linsefinnere' har også økt, noe som tyder på at folk er mer bevisste på skjulte kameraer.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
3 måneder siden
En «gammeldags» hårtrend med hårruller har gjort comeback, spesielt blant unge som ønsker volum og spenst i håret. Hårruller er nå utsolgt i mange butikker, og papiljotter er også populære for å skape en «blowout»-look. Samtidig er det økt fokus på naturlighet og hårpleie, der mange ønsker et sunt og friskt hår uten for mye stylingprodukter. Flere velger også å beholde sin naturlige hårfarge, inkludert grått, og «eie» sin egen frisyre.
2 måneder siden
BookTok, en trend på sosiale medier som TikTok, har ført til økt leselyst blant unge. Biblioteker over hele landet rapporterer om rekordhøye utlånstall, spesielt av fysiske bøker. Unge deler sine leseopplevelser og anbefalinger på nettet, noe som inspirerer andre til å lese. Lesing blir sett på som en motvekt til den digitale hverdagen, og gir en mulighet for ro og fordypning. Papirbøker er spesielt populære, da de gir en fysisk opplevelse som mange savner i den digitale verden, og det å lese bøker gir status.
2 måneder siden
En viral trend på TikTok har ført til en markant økning i salget av bakte poteter i norske dagligvarebutikker. Rema 1000 har sett en salgsøkning på 22 prosent de siste to ukene, mens Kiwi melder om en økning på 27 prosent for bakte poteter og hele 80 prosent for kebabdressing. Coop har også registrert en betydelig vekst på 33 prosent i salget av bakepoteter siden nyttår. Trenden har også påvirket salget av tilbehør som bacon, kebabdressing og revet ost. Dagligvarekjedene ser positivt på trenden, da den fremmer et sunt kosthold med økt inntak av grønnsaker.
20 dager siden
Kokosmelk har blitt en populær ingrediens, drevet av TikTok-trender som chia-pudding og mango sticky rice. Dette har ført til tomme hyller i flere butikker. Kiwi melder om leveringsutfordringer, men forsikrer at de fyller på så raskt de kan. Coop Extra har sett en betydelig salgsøkning, mens Rema 1000 ikke har opplevd mangel. Dette er ikke første gang populære trender har ført til at butikkhyllene tømmes for varer; tidligere har cottage cheese, Dubai-sjokolade og andre matvarer opplevd lignende etterspørsel.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en trend der unge mennesker velger enklere mobiltelefoner uten internettilgang for å redusere skjermtid og føle seg mindre tilkoblet. Flere forteller at de føler seg mindre trøtte og mer tilstede i hverdagen ved å bytte ut smarttelefonen med en «dum» telefon. Et eksperiment viser at ungdommer som byttet til fliptelefoner sov bedre og prioriterte sosialt samvær. Medieforsker Mehri Agai påpeker at mange kjenner på en metning av å være tilgjengelig hele tiden, og at behovet for digital frakobling øker. Butikker som Elkjøp og Power melder om økt salg av enklere mobiltelefoner, spesielt blant yngre kunder.
3 måneder siden
Hårruller har igjen blitt populært, spesielt blant unge jenter, etter å ha vært mest brukt av eldre tidligere. Sosiale medier, særlig TikTok, har bidratt til trendens popularitet. Både Normal og Vita rapporterer om økt etterspørsel etter hårruller og andre krølleprodukter. Trenden med 'heatless curls' og fokus på krøllete hår har også spilt en rolle. Hårruller brukes nå for å oppnå spenst, volum og glans i håret, og større ruller er mer populære enn de små som ble brukt tidligere.
1 måned siden
Rema 1000 forbereder seg på et nytt innrykk av kunder etter at frosne granateplekjerner igjen er tilgjengelig i butikkene. Produktet ble raskt utsolgt etter lanseringen i februar, mye på grunn av en trend på TikTok. Dagligvarekjeden melder om en markant økning i salget av både ferske og hele granatepler. Rema 1000 har nå sikret syv tonn frosne granateplekjerner for å møte den forventede etterspørselen. De fremhever også sosiale mediers rolle i å skape trender rundt sunne matvarer, og ser positivt på den økte interessen for granateple.
2 måneder siden
Bakt potet opplever en renessanse, med økende popularitet i sosiale medier og serveringsbransjen. Foodtrucks og restauranter tilbyr ulike varianter, og salget har økt betydelig. Foodora melder om nesten doblet salg av bakt potet fra desember til januar. Søk etter retten har også økt markant i Wolts app. En aktør som selger mye bakt potet er Jordbærpikene på Storo Storsenter.
4 måneder siden
En ny trend blant unge viser et ønske om å redusere mobilbruk, drevet av en følelse av avhengighet og et ønske om mer tilstedeværelse. Forskning viser at mange opplever varsler fra sosiale medier som invaderende og at de går glipp av hverdagsglede ved å være for mye på skjerm. Samtidig øker den sosiale aksepten for å logge av, noe som gjør det lettere å redusere skjermtid. Psykologer understreker viktigheten av å være til stede i øyeblikket og oppfordrer til å reflektere over hvordan man ønsker å bruke tiden, spesielt i sosiale sammenhenger. Ensomhet blant unge knyttes også til skjermbruk, og det oppfordres til å se opp og rundt seg for å skape kontakt med andre.
2 måneder siden
Den såkalla «Dubai-sjokoladen» har blitt svært populær i Noreg, hovudsakleg på grunn av spreiing via TikTok. Butikkhyllene blir raskt tomme, og butikkar som Normal og Best Asia Bazar sel sjokoladen. Sistnemnde følgjer trendar frå sosiale medium for å tilby populære produkt. Samfunnsgeograf Karl-Fredrik Tangen påpeiker at store teknologiselskap tener på denne typen marknadsføring, og samanliknar fenomenet med tidlegare trendar som sportsdrikken Prime. Prisane på Dubai-sjokoladen varierer, og ein ser liknande tendensar med høg etterspurnad og prisvekst, mellom anna på Finn.no.
4 måneder siden
En plutselig økning i etterspørselen etter kjøkkenredskaper i tre har ført til at butikker over hele landet opplever å bli utsolgt. Kunder ønsker å bytte ut plastredskaper med tre, drevet av en økende bevissthet rundt mikroplast og dens negative innvirkning på miljø og helse. Denne trenden har ført til at butikker har vanskelig for å holde tritt med etterspørselen, og mange kunder går fra butikk til butikk på jakt etter de populære treproduktene. Flere kunder har uttalt at de ønsker å bytte ut plastredskaper med mer miljøvennlige alternativer.
2 måneder siden
Tine melder om en kraftig økning i salget av cottage cheese, og forklarer dette med populære treningstrender på sosiale medier som TikTok. Cottage cheese var også populært på 80-tallet. Salget av yoghurt naturell og søtmelk med smak har også økt. Fete meieriprodukter som smør, fløte og ost viser også en betydelig salgsvekst. Tallene er basert på det totale salget av meieriprodukter, ikke bare Tine.