Det amerikanske babymerket Frida har lansert en iskrem med smak av brystmelk for å promotere sin nye brystpumpe. Reaksjonene har vært delte, fra begeistring til avsky.
Selskapet understreker at isen ikke inneholder ekte brystmelk, da dette er ulovlig i USA. Smaken skal likevel være en god representasjon av brystmelk: søt, nøtteaktig og med et hint av salt.
Frida viser til undersøkelser som indikerer at mange kvinner har smakt sin egen brystmelk, og at kjendiser som Kourtney Kardashian har drukket det for helseeffekten. Isen forventes å være tilgjengelig mot slutten av året, og man kan melde seg på venteliste.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Coca-Cola har annonsert en ny smak, Orange Cream, som skal lanseres i USA og Canada. Smaken, som kombinerer appelsin og vanilje, har skapt debatt på internett. Noen brukere uttrykker begeistring og nostalgi, og sammenligner den med tidligere Coca-Cola-varianter. Andre er derimot skeptiske og negative til den nye smaken. Coca-Cola Norge har bekreftet at de ikke har planer om å lansere Orange Cream i Norge. Lanseringen føyer seg inn i rekken av kreative smaksvarianter fra både Coca-Cola, Fanta og Pepsi, som alle har eksperimentert med uvanlige smaker for å tiltrekke seg forbrukere.
2 måneder siden
Hjemme-slushmaskinen Ninja Slushi, kjent fra USA, Storbritannia og Japan, lanseres nå i Norge. Maskinen gir brukerne mulighet til å lage egne smakskombinasjoner, noe som har skapt engasjement på sosiale medier. Power starter forhåndssalg og forventer stor interesse, med referanse til at maskinen har vært utsolgt i USA. Prisen i Norge er satt til 4.499 kroner.
4 måneder siden
Treningsprofilen Sarah Stevenson, kjent som «Sarah´s Day», delte en video på Instagram der hun pumper brystmelk. Til sine 1,2 millioner følgere viste hun at hun serverte brystmelken til sine kolleger under en båttur. Kollegene smakte tilsynelatende uten problemer, men reagerte med latter. Stevenson selv beskrev melken som «deilig». I kommentarfeltet delte flere erfaringer med å smake på morsmelk, noen beskrev den som søt og god. En leder ved Oslo universitetssykehus (OUS) bekrefter at morsmelk ikke er farlig for voksne, men har begrenset nytte. Morsmelk er populært blant kroppsbyggere og kreftsyke.
24 dager siden
Hype rundt Dubai-sjokoladen fortsetter med lanseringen av Dubai-sjokoladeinspirert iskrem fra Hennig-Olsen Is og Kulinaris. Begge iskremene lanseres som limited edition kuleis i uke 18, og vil være tilgjengelig i kiosker og bensinstasjoner. Kulinaris sin variant kombinerer pistasj- og sjokoladeiskrem med kataifi og pistasjkrem. Utfordringer med å skaffe nok pistasj av høy kvalitet kan begrense produksjonen. Mottakelsen på sosiale medier er blandet, der noen er skeptiske mens influensere som Anna-Safia Moholdt Ismail er positive.
7 dager siden
Influencer Stina Bakken åpnet nylig opp om vanskeligheter med amming av sin fem og en halv måned gamle sønn, som viser tegn på brystvegring. Til tross for høy melkeproduksjon vil ikke sønnen alltid ta brystet, noe som har ført til hyppig pumping og flere tilfeller av brystbetennelse. Bakken opplever også kritikk fra det hun omtaler som «mammapolitiet» for sine valg rundt amming og flaskemating. Ammehjelpen påpeker at mange mødre opplever ammeproblemer i ulik grad og understreker viktigheten av støtte og veiledning fra helsepersonell. De oppfordrer til mer åpenhet og mindre skam rundt amming, og fremhever at det ikke er mødres ansvar å mestre ammingen alene. Både Bakken og Ammehjelpen ønsker større forståelse og støtte for kvinner som sliter med amming.
10 dager siden
Et panel av kokker har testet årets iskremnyheter fra Hennig-Olsen, Isbjørn is og Diplom-is. Testen avslører både positive overraskelser og skuffelser. Kokkene savnet mer nyskapning, men fremhevet samtidig flere gode kandidater. Blant favorittene finner vi Litago sjokolade og Big Deal peanøtt, mens Dream fløteis sitron stakk av med seieren takket være en perfekt kombinasjon av fløteis og syrlig sitrontrekk. Ananassplitt og Oreo-isen fikk derimot blandede tilbakemeldinger, hvor førstnevnte manglet tydelig smak og sistnevnte ble opplevd som tørr.
2 måneder siden
Tine har introdusert en ny mellommelk med 2 prosent fett, noe som har utløst debatt. Produktet, beriket med D-vitamin, posisjonerer seg mellom lettmelk og helmelk. Tine argumenterer for at den fyller et markedsmessig tomrom som svar på endrede forbrukerpreferanser. En ernæringsfysiolog ser positivt på initiativet, særlig for de som ønsker et lavere fettinntak sammenlignet med helmelk. Meningene er delte blant forbrukerne, mens en kommentator antyder at lanseringen er drevet av et behov for innovasjon i meierisektoren.
1 måned siden
Lerum og Brynild lanserer sukkerfri saft med godteri-inspirerte smaker som Gomp, Seigmenn og Stupedama. Spesielt Stupedama-smaken har vakt oppsikt, med beskrivelser som spenner fra hostesaft til Jägermeister. Dette følger trenden med godteri-saft, der Fun Light (Orkla) var tidlig ute og planlegger nye smaker til sommeren. Smågodtsaften har vært en salgssuksess, men er kun tilgjengelig i en begrenset periode.
2 måneder siden
Tine har lansert «Norvegia proteinrik», en ost markedsført med fokus på proteininnhold. Til tross for navnet, inneholder den like mye protein som vanlig Norvegia lettost. Forbrukerrådet og ernæringsfysiologer kritiserer markedsføringen for å være misvisende, da forbrukere kan tro osten er et mer proteinrikt alternativ. Den faktiske nyheten er en lengre lagringstid som gir osten en smidigere konsistens og mer smak. Likevel koster «proteinosten» mer enn andre lettoster med samme proteininnhold. Synnøve Finden har også en lignende strategi med sin «proteinost».
3 dager siden
En kokk og en ernæringsekspert kritiserer Q-meierienes nye proteinmelk. De mener produktet er unødvendig prosessert og villedende.
2 måneder siden
Artikkelen gir en oversikt over kommende isnyheter fra Diplom-Is, Hennig-Olsen Is og Isbjørn-Is. Diplom-Is hinter om relansering av en 90-tallsfavoritt, der mye tyder på at det er snakk om Plattfot. Hennig-Olsen Is lanserer flere nyheter, inkludert Soft Shake Popcorn og nye varianter av Crème. Sørlandsis lanserer pistasj- og sjokoladeis, inspirert av Dubai-sjokoladen. Isbjørn-Is lanserer sine nyheter 1. april, med blant annet Ananassplitt og Salmiakkstang. Artikkelen viser også prisstigningen på relanserte isklassikere siden 1990-tallet, og nevner at Splitt-isen kostet 5 kroner i 1990, men nå koster 27 kroner.
1 måned siden
Rema og Kiwi har lansert en rekke nye produkter for airfryeren, med mål om å bringe amerikansk gatekjøkkenmat inn i norske hjem. Testen viser at Rema utmerker seg med sine friterte løkringer og chili cheese nuggets, som får svært gode tilbakemeldinger. Kiwi sine mozzarella sticks og fritert kylling vurderes også som gode alternativer, mens "Boneless Chicken" får svært dårlig kritikk. Mange av produktene er rimelige og gir en smak av amerikansk diner, men kvaliteten varierer betydelig. Testen gir et innblikk i hvilke produkter som leverer best resultat i airfryeren.
1 måned siden
En test av årets godterinyheter avdekker både positive og negative overraskelser. Testpanelet, bestående av en dessertkokk og en konditorlærling, vurderte produktene etter utseende, duft, konsistens og smak. KitKat Chunky Peanut butter og Freia Kvikk Lunsj med appelsin og havsalt utmerket seg positivt. Panelet etterlyste generelt mer salt i godteriet for å balansere sødmen og fremheve smakene. Flere av nyhetene viste seg å være kopier av eksisterende produkter, og noen skuffet på grunn av smak eller konsistens.
4 måneder siden
Mammainfluenser Allison Kuch fikk kritikk etter å ha vist frem en kake formet som en BH med bryster på datterens ettårsdag. Kaken var ment som en feiring av et år med pumping av morsmelk. Mange på sosiale medier reagerte negativt og mente kaken var upassende for en barnebursdag, mens andre forsvarte Kuch og mente hun fortjente å feire sin innsats. Noen brukere uttrykte sjokk, mens andre mente det var en passende feiring. Kuch er kjent for å dele fra hverdagen som småbarnsmor på TikTok, der hun har mange følgere.
2 måneder siden
Artikkelen tester et utvalg av nye matvarer i butikk, inkludert yoghurt, middagsretter og chips. Mango sticky rice og Tulip slow cooked indrefilet får gode anmeldelser for smak og enkel tilberedning. Hjemmekebab-settet overrasker positivt med god smak. Vårrullene får derimot dårlig kritikk for smak og konsistens. Testpanelet er heller ikke imponert over de nye chipstypene fra Maarud og Frostachips. Artikkelen varsler kommende tester av drikke, kjeks, is og godteri.