
Freia dropper Regnbue-Nonstop: Kommersiell årsak oppgis
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Freia stanser salget av sine regnbuefargede Nonstop og melkehjerter, og oppgir kommersielle årsaker til beslutningen. Avgjørelsen kommer samtidig som Freias amerikanske eier fjerner omtale av mangfold og likestilling fra sin rapport, noe som vekker reaksjoner.
Freia har besluttet å ikke lenger selge Regnbue-Nonstop og melkehjerter med regnbuefarget emballasje, produkter som har vært tilgjengelige under pride-feiringen de siste to årene. Kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen i Freia bekrefter overfor NRK at dette er en ren kommersiell avgjørelse basert på salgshistorikk og -potensial, og at det ikke er kommersielt grunnlag for å fortsette med en egen pall for disse produktene.
Avgjørelsen sammenfaller med at Freias amerikanske eier, Mondelez, ifølge Dagens Næringsliv, har fjernet omtale av mangfold og likestilling fra sin årlige ESG-rapport. Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon setter spørsmålstegn ved Mondelez' handling og ser det som et signal, spesielt i lys av at USAs president Trump ønsker å stanse slikt arbeid.
Thon understreker at norsk lov krever aktivt likestillingsarbeid og inviterer selskaper til møte for å diskutere hvordan stå imot press fra USA. Mondelez Norge hevder de vil fortsette sitt mangfolds- og likestillingsarbeid som før.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!