Freia har besluttet å ikke lenger selge Regnbue-Nonstop og melkehjerter med regnbuefarget emballasje, produkter som har vært tilgjengelige under pride-feiringen de siste to årene. Kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen i Freia bekrefter overfor NRK at dette er en ren kommersiell avgjørelse basert på salgshistorikk og -potensial, og at det ikke er kommersielt grunnlag for å fortsette med en egen pall for disse produktene.
Avgjørelsen sammenfaller med at Freias amerikanske eier, Mondelez, ifølge Dagens Næringsliv, har fjernet omtale av mangfold og likestilling fra sin årlige ESG-rapport. Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon setter spørsmålstegn ved Mondelez' handling og ser det som et signal, spesielt i lys av at USAs president Trump ønsker å stanse slikt arbeid.
Thon understreker at norsk lov krever aktivt likestillingsarbeid og inviterer selskaper til møte for å diskutere hvordan stå imot press fra USA. Mondelez Norge hevder de vil fortsette sitt mangfolds- og likestillingsarbeid som før.