
«Otello» på Operaen: Sterke sangere, men regien kritiseres
6 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Regissør Zlabinger tolker «Otello» som et offer for en patriarkalsk æreskultur.
Sammendrag
Nasjonaloperaens oppsetning av «Otello» har sterke sangere, men regien av Georg Zlabinger kritiseres for å være overtydelig og for å la systemkritikk overskygge det menneskelige dramaet. Zlabinger fremstiller hovedpersonene som ofre for en patriarkalsk æreskultur, der Otello er traumatisert, Jago er en bitter krøpling, og Desdemona er fratatt sin handlekraft.
Musikalsk holder forestillingen et høyt nivå, med spesielt gode prestasjoner fra solistene, deriblant Marita Sølberg som Desdemona. Scenografien forsterker inntrykket av en fengselsaktig og illevarslende atmosfære.
Til tross for tankevekkende ideer, ender forestillingen opp med å ikke gjøre særlig inntrykk.