Turnéteatret i Trøndelag imponerer med musikalen «An-Magritt», der Karianna Sommerro får spesielt god kritikk for sin tolkning av hovedrollen. Oppsetningen er et samarbeid mellom Turnéteatret, Opera Trøndelag og Fylkesmusikerne i Trøndelag, og viser teaterets evne til å håndtere store produksjoner.
Handlingen er lagt til 1600-tallet under etableringen av Røros, og forteller historien om An-Magritts kamp for rettferdighet og kjærlighet. Smart scenografi og Sommerros innsats bidrar til å løfte forestillingen, selv om enkelte biroller får mindre spillerom.
Musikalen fremhever håp og fremtidstro.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Teaterstykket «Drontheim» tar for seg en mørk uke i Trondheims krigshistorie i 1942, der unntakstilstand ble innført, jøder deportert og fremstående borgere henrettet. Stykket fokuserer på søstrene Thora og Johanna Matheson, sentrale medlemmer av etterretningsorganisasjonen XU, og deres intense motstandsarbeid. Stykket løfter frem kvinners innsats under krigen, men oppleves som noe ujevnt og overfylt med mange parallelle handlingsforløp. Likevel får flere skuespillere ros for sine prestasjoner, og historien om kvinnenes mot og utholdenhet er imponerende.
1 måned siden
Anmelderen hyller "Kilder til begeistring" med Jakob Oftebro og Odd-Magnus Williamson som en teateropplevelse i toppklasse, som kombinerer humor og alvor på en mesterlig måte. Forestillingen er basert på Bjarte Arnesons bok og fremhever hverdagsgleder, som en god fotballpasning eller det å skrelle en appelsin. Oftebro roses for sitt eksepsjonelle humortalent og presise kroppsspråk, mens Williamson imponerer med sitt skuespillertalent. Marianne Sævig og Charlotte Frogner anerkjennes for deres regi. Anmelderen uttrykker også bekymring for fremtiden til Oslo Nye Teater og håper at denne forestillingen ikke blir en av de siste på den tradisjonsrike scenen.
3 måneder siden
Nye Hjorten Teater har åpnet i Trondheim med musikalen «Peter Pan – Stargate to Neverland», en forestilling som blander J.M. Barries klassiske fortelling med populærmusikk fra Stargate. Musikalen tar utgangspunkt i de voksne Darling-søsknene som drar tilbake til Neverland for å kjempe mot Captain Hook, som stjeler musikk. Selv om starten er litt treg, tar forestillingen seg opp og byr på spektakulære scener og gode enkeltprestasjoner. Sverre Breivik som Peter Pan får spesielt ros for sin allsidighet. Teateret viser ambisjoner om å skape underholdning, men anmelderen håper på en stødigere historiefortelling i fremtidige produksjoner.
3 måneder siden
Nasjonaloperaens oppsetning av «Otello» har sterke sangere, men regien av Georg Zlabinger kritiseres for å være overtydelig og for å la systemkritikk overskygge det menneskelige dramaet. Zlabinger fremstiller hovedpersonene som ofre for en patriarkalsk æreskultur, der Otello er traumatisert, Jago er en bitter krøpling, og Desdemona er fratatt sin handlekraft. Musikalsk holder forestillingen et høyt nivå, med spesielt gode prestasjoner fra solistene, deriblant Marita Sølberg som Desdemona. Scenografien forsterker inntrykket av en fengselsaktig og illevarslende atmosfære. Til tross for tankevekkende ideer, ender forestillingen opp med å ikke gjøre særlig inntrykk.
14 dager siden
Artikkelen omhandler Carola Häggkvists nye pasjonsspill «Via Dolorosa – Maria Magdalenas kärlek», et samarbeid med Erik Hillestad. Verket beskrives som et mesterverk og et resultat av et mangeårig samarbeid. Hillestad har skrevet tekstene til Carolas melodier. Kjente norske artister som Anders Wyller, Grethe Svensen og Knut Anders Sørum bidrar også. Musikken har et kristent budskap, men anmelderen understreker at man ikke trenger å dele troen for å sette pris på det musikalske uttrykket og Carolas stemme, som beskrives som himmelsk.
2 måneder siden
En anmeldelse av Wagners «Den flyvende hollender» i Trondheim trekker frem et tynt regikonsept hvor Senta fremstilles som psykotisk, men hvor regissøren ikke lykkes fullt ut med å skape en gripende forestilling om mental sykdom. Scenekunsten er visuelt tiltalende, men regien oppleves som en bortforklaring. Musikalsk sett er det sterke prestasjoner, spesielt fra koret og Mark Stone som Hollenderen, mens Johanni van Oostrum som Senta er mindre overbevisende. Forestillingen som helhet mangler en overordnet fortelling, men gode sangerprestasjoner redder inntrykket.
2 måneder siden
«Arven» er en teaterforestilling som utforsker skeiv historie og identitet gjennom tre generasjoner homofile menn i New York. Inspirert av E.M. Forsters «Howards End», følger stykket Eric og Toby gjennom opp- og nedturer, samtidig som det berører temaer som identitet, aids-epidemien og retten til å fortelle sin egen historie. Forestillingen har gode skuespillerprestasjoner og en imponerende scenografi, men kritiseres for å være for lang og tidvis monoton, med en struktur som mangler fremdrift. Likevel fremheves stykkets evne til å sette mennesket i sentrum og åpne for viktige samtaler om skeiv historie.
1 måned siden
Riksteatrets versjon av «Løven, heksa og klesskapet» utforsker hvordan barn håndterer krig, og gir fortellingen fornyet aktualitet. Forestillingen legger vekt på følelser og viktigheten av offer, med sterke skuespillerprestasjoner, spesielt fra Heksa Hvit, Aslan og beveren. Scenografien får kritikk for ikke å matche fortellingens omfang. Anmelderen påpeker at moderne barnekultur, preget av dataspillenes «respawn»-fenomen, kan redusere virkningen av Aslans offer. Likevel fremstår forestillingen som en spennende historie om vanskelige valg, selv om den ikke passer for de aller yngste.
2 måneder siden
«Prima Facie» er eit kritikarrost teaterstykke om advokaten Tessa Ensler, som opplever eit overgrep og ser rettssystemet frå den andre sida. Stykket viser korleis hennar eigne teknikkar vert brukt mot ho. Maria Kristine Hildonen får strålande kritikkar for si tolking av rolla. Elisabeth Mørland Nesset bidreg med musikk som forsterkar den intense forteljinga. Stykket tek opp viktige spørsmål om rettferd og behandling av overgrepsofre, og har som mål å skape endring i korleis rettssystemet handterer slike saker.
2 måneder siden
MAMMA MIA's London West End-versjon har kommet til Oslo Spektrum, og byr på et stort ensemble og ABBA-musikk. Anmelderen mener forestillingen er en hyllest til ABBA-fansen, med 22 kjente låter og en livlig avslutning. Ellie Kingdon får ros for sin prestasjon som Sophie, mens Steph Parry som Donna ikke helt når forventet nivå. Lydbildet i Spektrum får blandet kritikk, men den norske gitaristen Mathias Dons fremheves. Spektrums størrelse trekkes frem som en potensiell utfordring, men forestillingen beskrives likevel som en oppkvikker i vintermørket.
3 måneder siden
Liv Ullmann uttrykker stolthet over å være trønder i forbindelse med åpningen av Nye Hjorten Teater i Trondheim. Hun er svært imponert over teaterets arkitektur og Reitan-familiens investering i kunst og kultur. Komiker Thomas Giertsen mener teateret holder internasjonal standard og stiller spørsmål ved hvorfor man skal reise til London når man kan dra til Trondheim. Premierepublikummet, som bestod av kjente trøndere og rikspolitikere, var svært begeistret for både musikalen «Peter Pan – Stargate to Neverland» og selve teateret. Ole Robert Reitan, initiativtakeren bak prosjektet, var lettet og glad for å se drømmen sin realisert.
3 dager siden
En ny innspilling av Mozarts opera «Tryllefløyten» beskrives som forfriskende og nyskapende. Orkester Nord og dirigent Martin Wåhlberg står bak utgivelsen.
1 måned siden
Nationaltheatret presenterer Norges første teaterforestilling på kvensk, «Sallikaa lasten tulla minun tykö», fremført av Kvääniteatteri. Stykket omhandler en kvinnes reise gjennom livet, fra ung jente i et læstadiansk miljø til voksen, og hennes gradvise løsrivelse fra religiøs og sosial kontroll. Gjennom skildringer av sorg, humor og frigjøring, utforskes temaer som identitet og retten til å velge sin egen vei. Inger Birkelund og Frida Lydia Hansen Virtanen får anerkjennelse for sine sterke tolkninger av kvinnens liv i ulike aldre. Forestillingen er forankret i Skibotn, men berører allmenngyldige problemstillinger knyttet til det å bryte med et fellesskap.
1 måned siden
«Prosessen mot menneska» ved Det Norske Teatret utforsker kunstig intelligens' rolle i samfunnet gjennom en rettssak der menneskeheten står anklaget. KI-en Omnitron, med Sauda-dialekt, gir menneskene valget mellom død eller digitalisering til en digital versjon av seg selv. Publikum får stille spørsmål til KI-en, men dens generiske svar avslører dens manglende evne til å forstå menneskelige følelser og erfaringer. Anmelderen mener at teaterstykket reiser viktige spørsmål om teknologi og menneskelighet, men kritiserer manuset for å være svakt. KI kommer til kort som scenekunstner, men skaper en interessant samtale rundt menneskets plass i en teknologisk verden.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler Henrik Størens første soloforestilling, der han kombinerer musikalsk humor med standup. Støren får ros for sine introspektive viser og selvironiske tekster, spesielt en låt om OCD. Anmelderen mener at Støren er mindre treffsikker i sin satire om politikere og samfunnsaktuelle temaer. Standup-delen av showet beskrives som sjarmerende, men med behov for dramaturgisk opprydning. Parodiene, spesielt Magnus Carlsen, fremheves som et høydepunkt. Anmelderen konkluderer med at Støren har et stort potensial og kan bli en viktig stemme innen musikalsk humor, spesielt for et yngre publikum.