Operaen «Terminus» kritiseres: Stillstand og monoton musikk
Den nyskrevne operaen «Terminus» har premiere, men møter kritikk for både musikalsk stillstand og et tema som føles utdatert. Anmelderen peker spesifikt på musikken som monoton og satiren som henger etter dagens virkelighet.

Kort oppsummert
- Operaen «Terminus» handler om en uteligger som blir influenser, basert på «Jeppe på Bjerget», og satirer samfunnet, makt og sosiale medier.
Den nyskrevne operaen «Terminus», med tekst av Marit Eikemo og musikk av Therese Birkelund Ulvo, handler om uteliggeren Lola som blir influenser på et luksushotell. Plottet er en oppdatert versjon av «Jeppe på Bjerget» og satirer samfunnet, maktmisbruk og sosiale medier. Anmelderen mener satiren treffer, men at verket som Zeitoper føles utdatert, spesielt med pandemien som ramme og dagens utvikling innen KI.
Musikken kritiseres for å være gjennomgående langsom, neddempet og monoton, og for ikke å følge opp tekstens dynamikk. Til tross for kritikken mot musikken, fremheves tekstens kvaliteter, det visuelle uttrykket, samt innsatsen fra orkesteret under dirigent Magnus Loddgard og koret.
Blant solistene trekkes tenor Magnus Staveland frem positivt, mens sopran Eli Kristin Hanssveen i hovedrollen kritiseres for et matt uttrykk. Anmelderen konkluderer med at operaen ender med å føles nostalgisk og har mistet aktualitet.
Marit Eikemo
Therese Birkelund Ulvo
Magnus Loddgard
Magnus Staveland
Eli Kristin Hanssveen
Nasjonaloperaen
Operakoret