AI-forsker Inga Strümke debuterer på teaterscenen med en forestilling om kunstig intelligens. Hun mener de har skapt en helt ny sjanger med stykket.
Artikkelen handler om AI-forsker Inga Strümkes teaterdebut i forestillingen «Menneske og Maskinen» på Nye Hjorten Teater i Trondheim. Strümke, som har doktorgrad i partikkelfysikk, har skrevet manus sammen med regissør Mads Bones og dramaturg Siri Løkholm Ramberg.
Stykket bygger delvis på hennes bok «Maskiner som tenker». Forestillingen beskrives som en ny sjanger som blander vitenskap, humor, filosofi, musikk, bevegelse og drama for å formidle om kunstig intelligens.
Strümke deler scenen med skuespiller Emil Olafsson og danserne Sindre Sten Vik og Kajsa Jacobsen. Hun fremhever teaterets evne til å skape emosjonelle dimensjoner for å formidle komplekse temaer.
Inga Strümke
Mads Bones
Siri Løkholm Ramberg
Emil Olafsson
Sindre Sten Vik
VG
Nye Hjorten Teater
Trondheim
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
«Prosessen mot menneska» ved Det Norske Teatret utforsker kunstig intelligens' rolle i samfunnet gjennom en rettssak der menneskeheten står anklaget. KI-en Omnitron, med Sauda-dialekt, gir menneskene valget mellom død eller digitalisering til en digital versjon av seg selv. Publikum får stille spørsmål til KI-en, men dens generiske svar avslører dens manglende evne til å forstå menneskelige følelser og erfaringer. Anmelderen mener at teaterstykket reiser viktige spørsmål om teknologi og menneskelighet, men kritiserer manuset for å være svakt. KI kommer til kort som scenekunstner, men skaper en interessant samtale rundt menneskets plass i en teknologisk verden.
1 måned siden
Nationaltheatret presenterer Norges første teaterforestilling på kvensk, «Sallikaa lasten tulla minun tykö», fremført av Kvääniteatteri. Stykket omhandler en kvinnes reise gjennom livet, fra ung jente i et læstadiansk miljø til voksen, og hennes gradvise løsrivelse fra religiøs og sosial kontroll. Gjennom skildringer av sorg, humor og frigjøring, utforskes temaer som identitet og retten til å velge sin egen vei. Inger Birkelund og Frida Lydia Hansen Virtanen får anerkjennelse for sine sterke tolkninger av kvinnens liv i ulike aldre. Forestillingen er forankret i Skibotn, men berører allmenngyldige problemstillinger knyttet til det å bryte med et fellesskap.
2 måneder siden
Anne-Kat. Hærland oppdaterer sitt sceneshow om kunstig intelligens for å holde tritt med den raske teknologiske utviklingen. Hun bruker KI til å skape visuelle effekter og tar opp temaer som sikkerhet og arbeidslivets fremtid, ispedd humoristiske innslag med kjendiser, inkludert Jonas Gahr Støre. Hærland mener at folk flest er naive om KI og at myndighetene burde informere bedre om risikoen for å bli lurt, for eksempel gjennom stemmekloning. Hun er også seniorkonsulent i Nora.AI og holder foredrag om kunstig intelligens. Showet har nypremiere i Oslo før en landsomfattende turné.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler Henrik Størens første soloforestilling, der han kombinerer musikalsk humor med standup. Støren får ros for sine introspektive viser og selvironiske tekster, spesielt en låt om OCD. Anmelderen mener at Støren er mindre treffsikker i sin satire om politikere og samfunnsaktuelle temaer. Standup-delen av showet beskrives som sjarmerende, men med behov for dramaturgisk opprydning. Parodiene, spesielt Magnus Carlsen, fremheves som et høydepunkt. Anmelderen konkluderer med at Støren har et stort potensial og kan bli en viktig stemme innen musikalsk humor, spesielt for et yngre publikum.
23 dager siden
«Ikkje ein lyd» av Arne Lygre handlar om Olav som vender heim til øya han vaks opp på, der han møter Kristoffer og andre som skapar eit fellesskap. Stykket er skrive på nynorsk med vestlandske dialektmarkørar, og forma som ein sommarfest der sju hovudpersonar utforskar frykt, redsel, einsemd og glede. Lygre viser tru på det gode i mennesket, og let karakterane møte framande som endrar liva deira. Regissør Johannes Holmen Dahl inviterer publikum inn i dette fellesskapet. Anmeldaren meiner stykket har potensiale, men saknar meir humor og driv, sjølv om det treffer ei nerve i lengselen etter røter og fellesskap.
1 måned siden
Anmelderen hyller "Kilder til begeistring" med Jakob Oftebro og Odd-Magnus Williamson som en teateropplevelse i toppklasse, som kombinerer humor og alvor på en mesterlig måte. Forestillingen er basert på Bjarte Arnesons bok og fremhever hverdagsgleder, som en god fotballpasning eller det å skrelle en appelsin. Oftebro roses for sitt eksepsjonelle humortalent og presise kroppsspråk, mens Williamson imponerer med sitt skuespillertalent. Marianne Sævig og Charlotte Frogner anerkjennes for deres regi. Anmelderen uttrykker også bekymring for fremtiden til Oslo Nye Teater og håper at denne forestillingen ikke blir en av de siste på den tradisjonsrike scenen.
3 måneder siden
Nye Hjorten Teater i Trondheim åpner dørene, finansiert av Ole Robert Reitan. Teateret beskrives som maksimalistisk i design, med runde former og varme farger, inspirert av Antoni Gaudí. Klaus Joacim Sonstad er ansatt som kreativ utvikler og guide. Teateret har en hovedscene med 607 plasser og en biscene med 100 plasser. Det nye teateret er oppkalt etter det historiske Hjorten Revy- og Varietéteater, som var et populært underholdningssted i Trondheim fra 1867 til 1961. Bygget er plassert i en trang veit, men rommer likevel et stort teaterkompleks med flere serveringssteder. Det gamle teateret ble revet i 1961 for å gi plass til et aldershjem.
19 dager siden
Jenny Hval argumenterer for økt fysisk tilstedeværelse i en tid dominert av kunstig intelligens. Gjennom essays utforsker hun artistlivet, inspirert av blant andre Heiner Müller, og reflekterer over forholdet mellom teater og popmusikk. Hval kritiserer strømmetjenester som Spotify og analyserer autotunes rolle i å fjerne det menneskelige fra musikken. Boken understreker betydningen av kroppslighet og ekte nærvær, spesielt etter pandemiens begrensninger og i den digitale tidsalderen.
1 måned siden
Ingebjørg Loe Bjørnstad (46) presenterer sitt personlige album «Duv», der hun utforsker store temaer som følelser, vold og ensomhet på dialekten surnadalsk. Sammen med trekkspiller Frode Haltli og felespiller Håkon Aase skapte Bjørnstad et kammermusikalsk uttrykk gjennom en liveinnspilling i Trondheim, ledet av tekniker Kyrre Laastad. Tekstene berører kroppslige uttrykk, sensualitet og forholdet mellom det vakre og stygge, og viser Bjørnstads evne til å formidle inderlighet. Albumet fremstår som et kompromissløst visittkort som bekrefter Bjørnstads unike stemme.
5 dager siden
En personlig erfaring viser hvordan ChatGPT kan fungere som en samtalepartner. Forfatteren ble rørt til tårer av AI-ens svar under en dyp personlig samtale.
21 dager siden
Turnéteatret i Trøndelag imponerer med musikalen «An-Magritt», der Karianna Sommerro får spesielt god kritikk for sin tolkning av hovedrollen. Oppsetningen er et samarbeid mellom Turnéteatret, Opera Trøndelag og Fylkesmusikerne i Trøndelag, og viser teaterets evne til å håndtere store produksjoner. Handlingen er lagt til 1600-tallet under etableringen av Røros, og forteller historien om An-Magritts kamp for rettferdighet og kjærlighet. Smart scenografi og Sommerros innsats bidrar til å løfte forestillingen, selv om enkelte biroller får mindre spillerom. Musikalen fremhever håp og fremtidstro.
1 måned siden
En KI-generert nyhetsbot kalt Ingrid har dukket opp i Norge. Den sprer nyheter om innvandring kriminalitet og energipolitikk.
15 dager siden
Artikkelen tar for seg to ulike temaer: Donald Trumps gode resultat på en kognitiv test, og Norges konsul i Israels rolle som styreleder i Hailo Technologies, et selskap som leverer kunstig intelligens til Israels krigsindustri. Trump fikk full score på testen, noe en norsk demensforsker bekrefter er svært bra. Konsulens engasjement i våpenindustrien har ført til reaksjoner, blant annet fra Redd Barna. Artikkelen beskriver også hvordan Hailo Technologies samarbeider med våpenprodusenter og hvordan kunstig intelligens brukes i militære operasjoner, blant annet i droner og tanks.
2 måneder siden
Teater Innlandet har satt opp stykket «Arve Leksnes» av Knut Nærum, en moderne tolkning av Marve Fleksnes. Stykket følger Arve Leksnes, spilt av Tom Styve, som mister jobben og flytter hjem til sin mor. Han starter en folkeaksjon mot et planlagt datasenter, men tabber seg ut. Anmelderen mener Styve treffende fanger essensen av Fleksnes, men savner at forestillingen drar komikken og det absurde enda lenger. Scenografien får kritikk for å være for grå og lite innbydende, men stykket beskrives som en smart komedie med underliggende alvor.
3 måneder siden
Romerikes Blad anmelder Märtha Louise sitt show «Hjerte, latter og livets magi» som et vekkelsesmøte med overnaturlige historier og kvasi-intellektuelt vås. Anmelderen beskriver showet som en blanding av banale hverdagshendelser og påstander om kontakt med døde. Märtha Louise forteller om hallusinasjoner og avdøde som gir praktiske råd, mens Mari Manzetti snakker om kvantefysikk og hjertets hjerne. Lilli Bendriss avslutter showet med å gå i transe og snakke et uforståelig språk. Anmelderen stiller spørsmål ved prinsessens rolle og mener det er problematisk når hun spør publikum om overnaturlige opplevelser.