Kjell Inge Røkkes forsknings- og ekspedisjonsskip «REV Ocean» har gjennomgått en dramatisk forlengelse. Skipet ble delt i to ved Fosen Yard og forlenget med 12 meter for å løse problemer knyttet til vekt og stabilitet.
Denne utvidelsen har muliggjort installasjon av en ny ubåthangar, containerlagring, et mediestudio og et laboratorium for 3D-printing og robotikk. Prosjektet, som har kostet over fire milliarder kroner, er ifølge Røkke en investering for å gi tilbake til samfunnet.
«REV Ocean» er utstyrt for avansert havforskning, og pressen inviteres om bord neste uke for å se resultatet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Kjell Inge Røkkes nye forskningsskip og luksusyacht, REV Ocean, er nå vist frem. Skipet, som har blitt forsinket flere ganger og måtte bygges om, skal brukes til å finne løsninger på miljøproblemer i havet. Skipet skal leies ut til rikinger for å finansiere forskningen, og Nina Jensen mener dette kan engasjere mektige mennesker i miljøkampen. Etter planen skal skipet ut på sitt første forskningstokt i januar 2027.
1 måned siden
Produksjonsskipet Jotun er på vei fra verftet i Stavanger til Balder-feltet i Nordsjøen, hvor det skal bidra til en betydelig økning i Vår Energi sin produksjon. Balder X-prosjektet forventes å nesten firedoble feltets produksjon, og øke den totale produksjonen til 400.000 fat oljeekvivalenter per dag. Prosjektet har imidlertid hatt en betydelig kostnadssprekk på 121 prosent, men Vår Energi forventer likevel at det vil være nedbetalt i løpet av to år. Før skipet installeres på feltet, skal det gjennomgå flere tester.
2 måneder siden
Et norsk rederi har bestilt verdens første utslippsfrie bulkskip, som skal frakte kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen. Skipet, som bygges i Kina med norsk teknologi, er finansiert med betydelig offentlig støtte fra Enova og NOx-fondet. Med rotorseil og batteripakke vil skipet redusere CO₂-utslipp betraktelig sammenlignet med tradisjonelle skip, og det kan seile en distanse som er betydelig lengre enn dagens batteridrevne ferger. Prosjektet forventes å stimulere utviklingen av flere miljøvennlige fartøyer.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i å utvide CO2-lageret Northern Lights etter fullførelsen av første fase. Utvidelsen inkluderer ny infrastruktur som lagringstanker, pumper, kai, transportskip og flere brønner, med planlagt oppstart i andre halvdel av 2028. Prosjektet har mottatt betydelig støtte fra både den norske regjeringen og Europakommisjonen, inkludert 1,5 milliarder kroner fra Connecting Europe Facility (CEF) i fjor. Northern Lights, som drives av Equinor i samarbeid med TotalEnergies og Shell, er en del av det norske Langskip-prosjektet for karbonfangst og -lagring.
3 måneder siden
Fullriggeren Sørlandet var i økonomisk krise og trengte 34 millioner kroner for å gjennomføre nødvendig vedlikehold. Kjell Inge Røkke bidro med 7,5 millioner kroner, noe som var avgjørende for å redde skipet. Andre bidragsytere var Kristiansand kommune, Agder fylkeskommune, staten og Sparebanken Sør. Skipet er et skoleskip som seiler jorda rundt med elever, og Røkkes sønn er en av de 66 elevene om bord. Sørlandet skal delta i Tall Ship Races i Kristiansand i 2025. Skipet er nå på vei fra Kapp Verde-øyene til Karibia.
22 dager siden
E39 Hordfast-prosjektet har opplevd en betydelig kostnadsøkning på over 7 milliarder kroner, og den totale prislappen er nå 53,7 milliarder kroner. Statens vegvesen forklarer økningen med faktorer som manglende kryss i tidligere planer, underestimering av kostnader knyttet til grunnerverv og støytiltak, økte krav til veibredde og generell prisstigning. Prosjektet, som skulle erstatte flere ferjesamband, er nå satt på vent på ubestemt tid, da det ikke er bevilget midler til det i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036.
3 måneder siden
Aker Solutions er tildelt en kontrakt verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet, hvor CO₂ skal fanges og lagres permanent i Nordsjøen. Prosjektet finansieres av den norske stat, Oslo kommune og Hafslund Celsio, med en total investeringsramme på 9,5 milliarder kroner. Byrådsleder Eirik Lae Solberg fremhever at karbonfangst er avgjørende for å nå Oslos klimamål. Prosjektet ble tidligere satt på vent på grunn av høye kostnadsanslag, men er nå i gang igjen og planlegges å være operativt innen tredje kvartal 2029.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i en ny fase for å utvide CO₂-lageret Northern Lights, med forventet drift i andre halvdel av 2028. Utvidelsen inkluderer nye lagringstanker og transportskip. Stockholm Exergi har inngått en avtale med Northern Lights om årlig lagre 900.000 tonn biobasert CO₂ fra et svensk biomassekraftverk fra 2028. Fase én av Northern Lights starter i sommer og vil lagre CO₂ fra Heidelberg Materials og Klemetsrud. Europakommisjonen har bidratt med 1,5 milliarder kroner til prosjektet, som er en del av det norske Langskip-prosjektet.
1 måned siden
Mark Zuckerbergs luksusyacht «Launchpad» har lagt til kai i Bodø. Yachten, som ble bygget i Nederland i 2024, er over 100 meter lang og har 13 lugarer med plass til 26 gjester og 42 besetningsmedlemmer. En lokal innbygger forteller at yachten tar opp halve havnen. Avisa Nordland anslår verdien til omtrent 3,1 milliarder kroner. Havnedirektøren i Bodø Havn har ikke kommentert saken.
3 måneder siden
Aker Solutions har fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg ved Hafslund Celsios forbrenningsanlegg på Klemetsrud i Oslo. Anlegget skal fange CO₂ fra avfallsforbrenning og er en del av det nasjonale Langskip-prosjektet. Prosjektet ble satt på vent i 2023 på grunn av budsjettoverskridelser, men er nå gjenopptatt med en kostnadsramme på 9,5 milliarder kroner. Staten bidrar med 4,4 milliarder kroner i støtte. Anlegget forventes å fange 350.000 tonn CO₂ årlig og skal være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet er viktig for å redusere Oslos klimagassutslipp og har stor demonstrasjonsverdi for karbonfangst fra avfallsforbrenning.
2 måneder siden
Et norsk rederi skal sjøsette verdens første elektriske frakteskip, som skal gå mellom Brønnøysund og Hustadvika. Skipet kombinerer seil og batteri for å frakte 13.000 tonn marmor per tur, og vil redusere CO₂-utslippene betydelig. Klima- og miljøministeren understreker at prosjektet viser Norges ledende posisjon innenfor utvikling av grønn skipsfart, støttet av betydelige offentlige investeringer. Skipet er ventet å være ferdigstilt neste sommer.
9 dager siden
Molde Fotballklubb planlegger å bygge et nytt treningsanlegg på Lubbenes/Retiro-området med en kostnadsramme på 400 millioner kroner. Klubben ønsker å sikre videre utvikling, konkurransekraft og bærekraft, og eier Kjell Inge Røkke vil bidra med finansiering, slik han gjorde med Aker Stadion i 1997. Av totalbeløpet skal 55 millioner kroner brukes til restaurering av området og breddegarderober. Det nye anlegget skal ha fire baner, hvorav én er dedikert til breddefotball, og to baner skal ha naturgress. Prosjektet skal bygges i etapper og være ferdig i 2030. Behovet for nytt anlegg begrunnes med sprengt kapasitet på dagens anlegg og et ønske om å utvikle både dame- og herrefotballen videre.
2 måneder siden
Oslo Spektrum skal gjennomgå en omfattende ombygging til 3,2 milliarder kroner, som inkluderer en skyskraper på 108,4 meter og en ny konsertscene. Bygget vil også inneholde 1000 kontorarbeidsplasser og en oppgradert byhall med fokus på servering. Stiftelsen NOVA Spektrum ønsker å skape et nytt møtested og åpne Spektrum mer mot omgivelsene. Prosjektet forventes å generere flere arbeidsplasser og positive ringvirkninger for lokalt næringsliv. Byråd Anita Leirvik North (H) mener dette vil styrke Oslo som arrangementshovedstad. Byggestart er planlagt til sommeren, med forventet ferdigstillelse høsten 2028.
9 dager siden
Molde Fotballklubb planlegger å bygge et nytt treningsanlegg på Lubbenes/Retiro-området med en total kostnadsramme på 400 millioner kroner. Eier Kjell Inge Røkke bidrar med finansiering, slik han gjorde med Aker Stadion i 1997. Anlegget skal sikre videre utvikling, konkurransekraft og bærekraft for klubben, og inkluderer fire baner, hvorav én er dedikert til breddefotball og to med naturgress. 55 millioner kroner av budsjettet går til restaurering av området og breddegarderober. Prosjektet skal bygges i etapper og forventes ferdigstilt i 2030. Klubben begrunner behovet med sprengt kapasitet på dagens anlegg og ønsker å styrke både dame- og herrefotballen. Molde FK har hatt en tøff sesongstart, men sikret nylig sitt første poeng mot Bodø/Glimt.
3 måneder siden
Aker Solutions har sammen med SLB Capturi fått en milliardkontrakt for å bygge et karbonfangstanlegg på Klemetsrud for Hafslund Celsio. Anlegget skal fange CO2 fra avfallsforbrenning og lagre det midlertidig i Oslo Havn. Kontrakten er verdt mellom 2,5 og 4 milliarder kroner for Aker Solutions. Hafslund Celsio har tatt en endelig investeringsbeslutning for prosjektet, som er ventet å være i drift innen tredje kvartal 2029. Prosjektet anses som en viktig milepæl for karbonfangstindustrien og for å redusere utslipp.