En fersk studie utført av danske og norske forskere, inkludert professor Frøydis Nordgård Vik fra Universitetet Agder, viser en tydelig sammenheng mellom frokostinntak og leseprestasjoner hos barn. Studien analyserte data fra over 17. 000 10- og 11-åringer fra Norge, Danmark, Sverige og Finland som deltok i lesetesten PIRLS.
Resultatene indikerer at elever som ofte spiser frokost, i snitt scoret 32,5 poeng høyere på leseprøven enn de som sjelden spiste frokost. Markus Hirkjølen, fagarbeider ved SFO i Inderøy, bekrefter at han merker forskjell på elever som har spist frokost, da de uten ofte er slappere og uopplagte. Professor Vik understreker at hjernen krever mye energi for læring og konsentrasjon etter en natts søvn, og at frokost bryter denne fasten.
En tidligere studie av Vik viste også at niendeklassinger som droppet frokost, «tapte» et halvt år med læring i matte og naturfag. Selv om studien er tverrsnittbasert og ikke kan bevise direkte årsakssammenheng, selv etter justering for faktorer som kjønn og sosioøkonomisk status, peker funnene mot at frokost er en viktig faktor for barns skoleprestasjoner. Det ble også funnet at flere norske elever sjelden eller aldri spiste frokost sammenlignet med de andre nordiske landene.