Konkurransetilsynet har godkjent Vys overtakelse av Flytoget, til tross for innvendinger om konkurranse og merkevarebygging. Sammenslåingen, som ble besluttet av regjeringen i fjor, vil gradvis integrere de to selskapene over de neste tre årene.
Målet er å skape et bedre togtilbud på Østlandet og sikre mer effektiv bruk av statlige midler.
Høyre har tidligere kritisert sammenslåingen og uttrykt bekymring for at Vys merkevare vil svekke Flytogets popularitet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen av Vy og Flytoget. Integreringen av selskapene skal etter planen være fullført innen 2028. I utgangspunktet var Konkurransetilsynet bekymret for at sammenslåingen ville hindre konkurransen i markedet. Fungerende avdelingsdirektør Vegard Aandal-Nilsen opplyser likevel at tilsynet etter en helhetsvurdering har kommet frem til at det ikke er tilstrekkelige holdepunkter for at sammenslåingen vil hindre effektiv konkurranse, og at det derfor ikke er grunnlag for å gripe inn. Regjeringen besluttet i fjor høst å slå sammen de to statlige togselskapene, der Flytoget blir et datterselskap under Vy.
2 måneder siden
Etter at Konkurransetilsynet godkjente Vys oppkjøp av Flytoget, oppstår spørsmålet om hvordan dette vil påvirke kundetilfredsheten. Flytoget er kjent for sin punktlighet og gode kundeopplevelser, mens Vy har et dårlig rykte. Dette oppkjøpet vekker bekymringer om Flytoget vil klare å opprettholde sin høye standard. Artikkelen understreker viktigheten av at Vy tar kundenes følelser på alvor, og lærer av DNBs oppkjøp av Sbanken, der følelser viste seg å være viktigere enn rasjonelle argumenter. For å beholde kundetilfredsheten er det avgjørende å møte kritikken og engasjementet i sosiale medier.
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent at Vy kan kjøpe opp Flytoget, noe som møter kritikk fra opposisjonen på Stortinget. De frykter at sammenslåingen vil føre til et dårligere tilbud for passasjerene og at Flytogets høye kvalitet vil forringes. Politikere fra Høyre og Fremskrittspartiet uttrykker bekymring for at konkurransen vil svekkes, og at flere vil velge bil fremfor tog. Selv om oppkjøpet ikke strider mot konkurranseloven, mener Fremskrittspartiet at tilbudet for togkundene vil bli dårligere.
4 måneder siden
Konkurransetilsynet vurderer å gripe inn i sammenslåingen av Vy og Flytoget, da de mener den kan hindre effektiv konkurranse. Tilsynet frykter at sammenslåingen kan føre til høyere priser, redusert kvalitet og mindre innovasjon innen persontransport på jernbane. Regjeringen argumenterte for sammenslåingen for å bedre togtilbudet på Østlandet, men Konkurransetilsynet er uenig og mener den kan svekke tilbudet til kundene. Tilsynet understreker at de ikke er sikre på utfallet, men at det er rimelig grunn til å anta at konkurransen vil hemmes.
2 måneder siden
Høyre lover å reversere regjeringens plan om å slå Flytoget sammen med Vy hvis de vinner valget. Erna Solberg mener Flytoget fungerer godt som et selvstendig selskap og frykter et dårligere tilbud og monopol. Trond Helleland (H) er bekymret for at Flytogets gode navn og rykte vil forsvinne innad i Vy-gruppen. Frp er også mot sammenslåingen og mener den vil forringe togtilbudet. Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen, som opprinnelig var planlagt å tre i kraft 1. januar.
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen av Vy og Flytoget, men pendlere må vente til 2028 før de kan dra nytte av ledige seter. Regjeringen ønsker å utnytte Flytogets kapasitet bedre, men Flytogets smale dører gjør det vanskelig å åpne tilbudet for vanlige Vy-reisende umiddelbart. Vy har slitt med mangel på togsett, noe som har ført til trengsel og forsinkelser, men samferdselsministeren forventer bedring i desember.
2 måneder siden
Erna Solberg har uttalt at Høyre vil stanse sammenslåingen av Vy og Flytoget dersom de vinner valget. Solberg mener Flytoget er et godt tilbud som fungerer bra for kundene, og ser ingen grunn til å fjerne det. Hun antyder at Flytoget kan avgi kapasitet i rushtiden for å bedre situasjonen for pendlere som reiser med Vy. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kritiserer Solbergs tilnærming og mener sammenslåingen vil gi bedre plass til pendlere. Han påpeker også at Høyre tidligere har åpnet for salg av Flytoget, og at Norske tog overtar Flytogets materiell.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.
3 måneder siden
Kunnskapsdepartementet har godkjent fylkestingets vedtak om å legge ned to videregående skoler og fire skolesteder i Innlandet. Flere partier hadde krevd en lovlighetskontroll, og mente at barnas beste ikke var tilstrekkelig vurdert. Departementet konkluderte med at det ikke var funnet feil i vedtaket, og at elevenes medvirkning hadde vært god nok. De mener også at nedleggelsene vil være til elevenes beste, med avbøtende tiltak som tettere oppfølging og stipend. Fylkesordføreren er fornøyd med avgjørelsen og mener vedtaket er solid. Nedleggelsene trer i kraft fra høsten 2025.
1 måned siden
Næringsminister Cecilie Myrseth varsler at regjeringen vil utvide tiltakene for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen, grunnet høy lønnsomhet og svak konkurranse. Tiltakene kommer i tillegg til de eksisterende, som inkluderer forbud mot å hindre konkurrenter i å bruke butikklokaler og lovendringer for Konkurransetilsynet. Myrseth deler bekymringen om konkurransen i bransjen og understreker viktigheten av å sikre riktige priser. Regjeringen vil også snart konkludere i saken om prisdiskriminering, som har vært et omdiskutert tema i fem år, der målet er å gjøre det lettere for små aktører å etablere seg og konkurrere.
22 dager siden
Venstre og KrF har snudd, og sikrer dermed flertall på Stortinget for elektrifisering av Melkøya med strøm fra strømnettet. Opprinnelig var det usikkert om det var flertall for prosjektet etter at Senterpartiet gikk ut av regjeringen. Et flertall tar nå avstand fra å trekke tilbake lovlig gitte tillatelser. Samtidig er partiene enige om å realitetsbehandle alle søknader om ny kraft i Finnmark med mål om ferdigstillelse innen 2030, for å imøtekomme bekymringer om kraftmangel i nord.
3 måneder siden
Akershus fylkeskommune gir det statlige togselskapet Vy 120 millioner kroner årlig for kollektivsamarbeid, som en del av et større kollektivtilbud som koster fylket 1,3 milliarder kroner. Målet er å ha et system der busser frakter folk til togstasjoner, og togene tar dem videre inn mot Oslo. Imidlertid er mange tog forsinket, overfylte eller innstilt, noe som skaper problemer for reisende. Fylkestinget har derfor åpnet for å kreve erstatning fra staten for manglende leveranse av togtjenester. Fylkesrådet mener disse pengene kunne vært brukt til andre kollektivtiltak dersom togtilbudet ikke forbedres.
26 dager siden
Etter flere år med konflikt har regjeringen besluttet at Statkraft må øke vannføringen i Skjoma-elva for å redde villaksen, som har vært truet av at elva fryser til om vinteren. Statkraft har tidligere argumentert mot dette på grunn av økonomisk tap, men myndighetene har nå prioritert miljøhensyn. Lokalpolitikere og miljøorganisasjoner hyller vedtaket og håper at Skjoma igjen kan bli en god lakseelv. Energiministeren opplyser at flere vassdrag står for tur til å få revidert sine konsesjonsvilkår.
4 måneder siden
Det danske togselskapet DSB planlegger en ny direkterute mellom Oslo og København, etter økt etterspørsel etter utenlandsreiser. Ruten skal være kommersiell, uten statlig støtte, og vil bruke nye EuroCity-tog. Det er planlagt ti stopp, inkludert flere i Østfold. Det er begrenset kapasitet på jernbanen i Østfold, og Bane Nor samarbeider med svenske Trafikverket om ruteplanlegging. Stortinget har vedtatt at regjeringen skal sikre dagtog til København innen 2026, og vurderer økonomisk støtte. Vy er også interessert i ruten, og Jernbanedirektoratet vil vurdere kommersielt grunnlag for et dagtogtilbud.
8 dager siden
Moskenes kommune i Lofoten har vært økonomisk utfordret og på ROBEK-lista siden 2012. Regjeringen har besluttet å dekke kommunens gjeld på 160 millioner kroner for å legge til rette for en frivillig sammenslåing med nabokommuner. Kommunalminister Kjersti Stenseng understreker at dette er et særtilfelle på grunn av Moskenes' unike økonomiske situasjon, og at det ikke skal skape presedens for andre kommuner. Tidligere kommunalminister Erling Sande kritiserer tiltaket som kortsiktig, prinsippløst og et brudd på prinsipper for lokal selvstyre. Moskenes og Vestvågøy kommune starter nå en prosess for sammenslåing, hvor innbyggerne skal høres, men ikke gjennom folkeavstemning. Regjeringen planlegger også en oppfølgingsordning for å hindre at flere kommuner havner i lignende økonomiske vansker.